Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Höghållfast sexkantskruv i aluminium
2745 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Finns det högfålf skruvar/bultar i alu? Jag tänker på något som motsvarar "std 8.8"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Skulle vara i Duralaluminium eller flygaluminium.

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Duralaluminium har jag hört talas om tidigare, men vet ej vart man köper. Det är inget som sifvert har, och det är dem jag vänder mig till när jag behöver skruv och bult.

Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Vet att vi hade det när jag gjorde lumpen och minns att dom skruvarna var snordyra. Tror man får kolla med Bufab direkt om dom vet någon leverantör. Har för mig att en M3x15 kostade minst 10kr/st och mutter med låsning likaså.

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

På den tiden jag var cykeldåre fanns det ett material som hette Zikral som man gjorde specialbultar av.
När jag googlade så hittade jag en massa, mest ekrar från Mavic och stegjärn och karbinhakar från Simond men också den här sidan:
http://www.bikepro.com/products/stems/stem_hard.html

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Höghållfast sexkantskruv i aluminium

SteQve skrev:
Finns det högfålf skruvar/bultar i alu? Jag tänker på något som motsvarar "std 8.8"

Jag har då aldrig sett det.

/f.d. trampjonneåkare

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Enligt Amerikansk std. finns det ett material som heter EN-AW 7075-T6. T6 är hur den är värmebehandlad, men man får tillverka skruven själv. hålfastheten är bra Rp 0,2 480-500Mpa koriderar lätt och blir skitful vid anodisering. Det håller i praktiken drygt hälften så bra som en 8,8 skruv men mattas ut fortare och håller inte lika länge (ca:1/3) vid belastning nära sträckgränsen. Tror det är den de kallar flygaluminium och liknande.. Aluminium har massor av konstiga försäljningsnamn ungefär som olika plaster.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det för vikt eller korrisionsaspekten du vill ha aluminium?
Titan kan kanske ge båda delarna?
Snackade med en kille på Colly Company förut som svarvade specialskruv i mindre serier (typ 10 st).
Han flyttade upp till Bergslagen nånstans och vet ej adress el liknande men det måste ju finnas andra som gör liknande jobb.

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Finns ej aluminiumskruv motsvarande hållfasthetsklass 8.8.

Skruv i titan, Ti-6Al-4V ligger dock i närheten av 8.8, kanske något bättre.
http://www.edstraco.se/fastelement.htm

SPS har annars titanskruv med ännu högre styrka, mosvarande 12.9 eller något bättre.
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Titan är ju ett alternativ. Jag skall montera ihop två stycken aluminiumdetaljer, och därför kändes aluminium som bästa alternativ. Men då aluminium har fler nackdelar än fördelar när det används som fästelement så ville jag veta om det fanns något "bättre" alu alternativ.

Mina kunskaper om titan är obetydliga. Hur kan det bli med galvanisk spänning? Jag kan ju använda stål istället för alu/titan men det korroderar varför jag tänkte bygga bort detta från början.

Skruven kommer endas utsättas för skjuvning och inte drag eller tryck i dess längdriktning. Vibrationer förekommer (varför alu egentligen inte känns helt 100).

Titan är väl sprött, men är det sprödare än alu? om man kan få en titanbult klassad till 12.9 är ju saken biff (såvida den inte korroderar lika lätt som stålskruven förståss).

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

SteQve skrev:
Titan är ju ett alternativ. Jag skall montera ihop två stycken aluminiumdetaljer, och därför kändes aluminium som bästa alternativ. Men då aluminium har fler nackdelar än fördelar när det används som fästelement så ville jag veta om det fanns något "bättre" alu alternativ.

Mina kunskaper om titan är obetydliga. Hur kan det bli med galvanisk spänning? Jag kan ju använda stål istället för alu/titan men det korroderar varför jag tänkte bygga bort detta från början.

Skruven kommer endas utsättas för skjuvning och inte drag eller tryck i dess längdriktning. Vibrationer förekommer (varför alu egentligen inte känns helt 100).

Titan är väl sprött, men är det sprödare än alu? om man kan få en titanbult klassad till 12.9 är ju saken biff (såvida den inte korroderar lika lätt som stålskruven förståss).

Använda aluminiumskruv i aluminium brukar inte fungera sådär jätte bra.

Sprödbrott är väl knappast något du behöver oroa dig för med titan såvida inte applikationen medför speciella problem. Ett exempel är då titan utsätts för kväve vid höga temperaturer, detta leder till att TiN bildas vilket gör materialet sprött. Sprödheten är annars beroende på legering, olegerat titan är segt.

När det gäller korrosionsmotstånd så är dessa egenskaper utmärkta hos titan (nästan i klass med platina), detta så länge du inte tänkt utsätta skruvarna för höga temperaturer. Men eftersom du skulle använda dem med aluminium så är det ingen fara, auminiumet ger sig långt tidigare innan du får problem med titan.

Titanlegeringar som Ti-6Al-4V har bättre vikt/styrke förhållande än höghållfasta aluminiumlegeringar som 7075-T6, dessutom är de helt klart trevligare att arbeta med och de är inte lika hårt drabbade av utmattning och man behöver inte värmebehandla dem med jämna mellanrum för att de ska hålla styrkan.

Höghållfast titanskruv
http://www.spstech.com/aero/prod_lit/sps_titan.pdf

För korrosionsmotstånd kan man även använda skruv av. ex nimonic eller liknande också. Dessa används dock vanligen vid högre temperaturer eller då vikt är av mindre betydelse, och skydd mot kemisk attack är viktigt.
Citera
Skruva banåkabil
2745 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande