| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylning av kolvar?
|
3 besök senaste veckan (5783 totalt) |
|
Oljekylning av kolvar?
Behöver man ha det? Hur stor nytta gör det, hur mycket kan temperaturen på kolvarna sjunka med kylning/spolning på undersidan av kolvarna? Anledningen till frågan är att jag har haft det på min motor tidigare men dessvärre så lossnade ett munstycke igår. Funderar på att helt enkelt skita i det nu. Tyvärr så har inte jag den smidiga varianten med m50 munstycken utan jag har modifierat blocket och monterat från SAAB. Lutar starkt åt att plugga hålen i blocket och helt enkelt skita i det... Motorn är en bmw s14 maskin som är tvångsmatad med kompressor. _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Jag frågade samma sak till en kille som iaf då jobbade på motor på volvo, han svarade med en motfråga: Behöver man intercooler?
Jag tolkade det som att det var bra att ha iaf.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re: oljekylning av kolvar?
Förväxlar jag dig med någon annan, eller har du en tråd i våra banåkarbilar med lite trasiga kolvar och sådant? Tror inte det finns en serieproducerad bil med överladdning efter -80 som inte har det. Och väldigt många övriga prestandaversioner har det. Låter mer som montera det ordentligt, det är ett engångsjobb och sedan sitter det och fungerar. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Det stämmer bra, det är jag. Det har funkat fint förut men gängorna är väldigt korta så det är sådär. Jag har en variant som kommer fårn saab med lösa munstycken som sitter skruvade in i blocket och sticker ut under kolvarna. Känns jäkligt läskigt att ha nånting som sticker ut så nära kolv och vev... Visst är det vanligt att det sitter där men till vilken nytta och hur stor nytta gör de egentligen? _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Jämnare temp på kolvarna kan väl aldrig skada, brukar inte hotspots anses trigga spikningar? Förlusten är ju naturligtvis att det blir större "luft"motstånd för kolv och stake, marginellt men de brukar pluggas om man skall varva extremt på sugmotorer (jaga den sista hästen i reglementesbegränsade serier där den kortare livslängden kan accepteras). |
||||||
|
fler mekaniska delar i motorn som kan vibrera loss och orsaka ras...
Funktionen är väl som sagt inte för att skona kolven i första hand utan att sänka temperaturen på kolvytan för att motverka spikningar? M3SE blocket har uttag för oljekylning orginal. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Gör om gör rätt, eller använd vw/audis variant med en ögla du skruvar fast dem med. Du kan då ha längre skruv. om du tycker det känns läskigt att ett munstycke sticker ut under kolven, titta vad som sticker ut ovanför kolven... Ventiler och sedan ett topplock som kommer begränsa rörelsen uppåt. Och ventilerna rör dessutom på sig. Fördelen med vw/audi varianten är att de har en fjäder och kula i sig, så under 1 bar (tror jag det är) stänger de av. Dvs står du på tomgång och det är dåligt tryck får lagren det tryck de behöver medans kolvarna får klara sig utan i det fallet. Stora fördelen med oljesprut är en ökad livslängd på i stort sett hela motorn. Det stänker säkert lite på cylinderväggarna och då klarar sig block/kolv bättre också förutom lägre värme. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Fast det där med motstånd är lite osäkert. Man har ju en stråle som riktas uppåt och som hjälper den kolven som är på väg uppåt och medans den andra kolven bromsas. De två krafterna borde ta ut varandra
Det där med rasen var en bra idé, kanske får testa det
_________________ Jonas Edling |
||||||
|
Längden på skruven länns ointressant när det bara är ca 4 gängvarv i blocket och har jag längre skruv så tar den i veven. Då blir det garanterat bara skit... BMW har en variant på tex m50 motorn där det sitter oljemunstycken direkt vid ramlagerna. Det känns mycket tryggare när det inte är saker som kan lossna! _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Vw/audi munstyckerna sätter du mellan ramlagerlägerna, så du kan i stort sett (om du grejar att borra) ha dragstång upp genom toppen. och jag har aldrig hört om såna munstycken som lossnar om de är korrekt monterade. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Har aldrig haft problem med saab-munstycken som lossat.
oljebeständig loctite och rätt moment Känns det fortfarande läskigt, kan du ju trådlåsa dem. Borra ett litet hål i skruvskallen, och om det går, nånstans i blocket. Går det inte att borra nånstans i blocket, kan du tillverka en bricka som du sätter under munstycket, låst av styrpinnen undertill. På den brickan gör du ett öra som du kan låsa till. Eller så sätter du bara låstråden runt "pipen" på munstycket. Saab-munstyckena har för övrigt också en fjäderbelastad kula som stänger vid för lågt tryck. /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
|
om de snåla bilfabrikanterna gjort det (t.ex. volvos T5-motorer) så kan man räkna med att det är till och med nödvändigt. En bilfabrik lägger ju annars aldrig en 50-öring på nåt som inte syns i reklamen
_________________ Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO. |
||||||
|
oljekylning av kolvarna kan sänka temperaturen med 10-30 grader för kolvar utan kylkanaler och 30-60 grader för kolvar med kylkanaler. Det senare används i de flesta dieselmotorer och men också i en del WRC motorer och F1 motorer under åttiotalet.
oljekylning av kolvarna är till för att skona kolvarna och 10-60 grader kan göra ganska mycket hos en kolv som beroende på legering ogillar temperaturer över 200-250 grader. De kan även förbättra smörjningen i detta område. Även bland högvarvig tävlingsmotorer brukar man anväda kolvkylning med olja. Cosworth körde ex. med dubbla muntycken per cylinder i deras XD motor (champcar) och i F1 används upp till 10 stycken munstycken per cylinder. I och med att faktorer som högt bmep, högt varvtal, hög oljetemperatur, hög kylvätsketemperatur, ökad förtändning osv leder till höga kolvtemperaturer är kolvkylning med olja en lösning som används på de flesta högprestanda motorer. Speciellt då man vill ha en god livslängd. |
||||||
|
Men kan man inte göra spår i storänden på staken up mot kolven och få en snik variant på kylning till kolven, då är det ju inget som kan viberera bort. Har bara hört att det skall funka men vet ej om det gör det.
_________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||||
|
Jag tog bort de som hade eftermonterats i min SAAB-motor, efter att ett (eller två) "sprutrör" hade vibrerats av och "skadat" lite övriga detaljer.
Motorn sitter stumt monterad, kanske kan tilläggas. _________________
/LOLA-Christian |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylning av kolvar?
|
3 besök senaste veckan (5783 totalt) |