Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW S14 - Kombinera Kamaxlar & Ventilfjädrar
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7101 totalt)
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
BMW S14 - Kombinera Kamaxlar & Ventilfjädrar

Hej

Går i tankarna att köpa Schrick kamaxlar till min gat m3:a.

Är lite nyfiken på era erfaranheter och råd om vad som funkar bäst.
Motorn är original i topp och borr. 2.3l.

Är exvis 276/284 lämplig, och går det då att köra med originalfjädrar?
Vad kör ni i era s14?



mvh Peter
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 316



Hej

Jag har dessa schrickkammar på min M3a.


Schrick rekomenderar hårdare fjädrar men det är inget krav.

Har varvat min till ca 7800rpm men mer är inte att rekommendera med orginalfjädrar.
Har du slitna fjädrar så bör de bytas.

Mvh Konne

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Re:

konnem3 skrev:
Hej

Jag har dessa schrickkammar på min M3a.


Schrick rekomenderar hårdare fjädrar men det är inget krav.

Har varvat min till ca 7800rpm men mer är inte att rekommendera med orginalfjädrar.
Har du slitna fjädrar så bör de bytas.

Mvh Konne


ok! gött,.. vilka kommar har du valt då?
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



På min sugmotor har jag den kombinationen. Fast iofs inte Shrick kammar utan omslipade från Köhler. Funkar finfint med originalfjädrar, varvar iofs inte mer än 8000rpm på den motorn. Effekttoppen ligger vid ca 7100rpm med de kammarna.

På kompressormaskinen har jag lite snällare avgaskam, har för mig att det det är ca 270grader på den. Den körs också med originalfjädrar och varvar 8500rpm utan bekymmer.

_________________
Jonas Edling
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 316



Jag har just den kombinationen från Schrickk men det är riskabelt att varva upp mot 8000rpm med dessa kammar.
Man har inga marginaler då. Lite övervarv och det är god natt. Hårdare fjädrar gör bot på detta. Gärna BMW's egna.



_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag har köhlers 292kammar i min med originalfjädrar. Enl. Köhler räckte det till. Är säkert bättre med hårdare. Men man får tänka på att det sliter mera på annat också.

Peter: Är du intresserad av en 292 insugskam som gått denna sommarn bara? Jag lägger nog i en 302 eller liknande nu när jag bygger om till 2,7:a.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5939



Hej Peter,

Intressant fråga, jag skall också bygga S14 i vinter, fast då endast på 2.0 liters blocket då jag enligt vårt reglement får syssla med fri trimmning
Har lyssnat runt lite överallt (USA/Sverige) och alla rekommenderar att hålla sig under 300 i duration.

Så snart jag delat motorn & skrivit önskelista så skall jag köpa 292/284 kittet från VAC http://www.vacmotorsports.com/cgi-bin/view_item.pl?item_id=643
Billigare än så har jag inte hittat, framförallt om jag får hit grejerna utan frakt&tull.

Det finns mycket man vill ha, deras "Gasket kit" http://www.vacmotorsports.com/cgi-bin/view_item.pl?item_id=650 är också prisvärt.

Lite OT, men vad rekommenderar ni andra S14 ägare för komp? Skall köpa smidda JE kolvar och tänkte mig 12:1 i komp. JE/VAC tycker inte att man skall gå högre än 11,8:1, men jag vet andra i BMW Cup som åker upp till 13:1 i komp..

Erfarenheter?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re:

Putrix skrev:
Hej Peter,
Lite OT, men vad rekommenderar ni andra S14 ägare för komp? Skall köpa smidda JE kolvar och tänkte mig 12:1 i komp. JE/VAC tycker inte att man skall gå högre än 11,8:1, men jag vet andra i BMW Cup som åker upp till 13:1 i komp..

Erfarenheter?


Ingen ägare av en sån men du missar den absolut viktigaste infon när du frågar om komprekommendationer.

VAD för bränsle ska du köra på?

Är en milsvid skillnad på 95oktan macksoppa och riktigt räjsbränsle. Säkert 1,5 eller upp mot 2,5 enheter i komp skillnad vad du kan köra.

_________________
Roland Johansson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



om du ska åka e85 kan du ha rätt högt kompressionsförhållande. Sen är det även beroende av vad du har för kammar. Eleka kammar har du mycket överlap på och de vill gärna ha högt kompressionsförhållande.
Jag har drygt 12 i kompressionsförhållande på min sugmotor som jag har 284/276 graderskammar i. Funkar prima.
Nu är iofs dollarn riktigt billig men om du vill spara pengar på kammarna så kan du lika gärna låta Köhler eller PPF/Enem slipa om originalkammarna.
Vill du ha andra fjädrar så har PPF ett prisvärt kit: http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?c . . . .
Finns även större ventiler till rätt kurs: http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?c . . . .

Packningskitet var inte jättedyrt men behövs det mls packning och arp bultar till en sugmotor? original brukar funka kanon. Iofs är en sotsats till en s14 rätt dyr, drygt 3000:- på bmw utan rabatter.

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Peter: Är du intresserad av en 292 insugskam som gått denna sommarn bara? Jag lägger nog i en 302 eller liknande nu när jag bygger om till 2,7:a.


Blir det ny vev och nya kolvar nu när du bygger bigblock? Vad går en sådan vev på? Vilket slag hamnar man på?

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re:

M3Jonas skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Peter: Är du intresserad av en 292 insugskam som gått denna sommarn bara? Jag lägger nog i en 302 eller liknande nu när jag bygger om till 2,7:a.


Blir det ny vev och nya kolvar nu när du bygger bigblock? Vad går en sådan vev på? Vilket slag hamnar man på?


Ny vev, nya kolvar, nya stakar, nytt block...
Slaget blir 96mm mot 94 som är normalt vid 2,7l. Men då får jag 2720cc istället för 2666cc. Det är ju volym det också. Kostar? Jadu...

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Re:

Samuel Lindkvist skrev:

Ny vev, nya kolvar, nya stakar, nytt block...
Slaget blir 96mm mot 94 som är normalt vid 2,7l. Men då får jag 2720cc istället för 2666cc. Det är ju volym det också. Kostar? Jadu...


Det lät riktigt seriöst! Ska du ha så mycket effekt så du kan jag Ultima i Superstage till sommaren?

Är det Köhler som har vevar eller får man tag i det på annat håll?

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re:

M3Jonas skrev:


Det lät riktigt seriöst! Ska du ha så mycket effekt så du kan jag Ultima i Superstage till sommaren?

Är det Köhler som har vevar eller får man tag i det på annat håll?


Jaga ultima vore trevligt. Kan nog gå om man byter bort lite originalplåt. Men först får du läsa Bilsport 1-2 -08 när den kommer.

Ja det är Köhler som har vevar. Tror inte han är så sugen på att säga vad han får dom ifrån bara.
Så om du tröttnar på dina problem så tycker jag du ska bygga en 2,7 istället.
Nu sitter jag här och gissar lite bara. Men jag tror nog att man kan plocka ut 320hk med bra vridmoment.
Säljer du lite grejer på din motor har du kanske råd med en 2,9:a. på 380hk.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Re:

Samuel Lindkvist skrev:

Jaga ultima vore trevligt. Kan nog gå om man byter bort lite originalplåt. Men först får du läsa Bilsport 1-2 -08 när den kommer.

Ja det är Köhler som har vevar. Tror inte han är så sugen på att säga vad han får dom ifrån bara.
Så om du tröttnar på dina problem så tycker jag du ska bygga en 2,7 istället.
Nu sitter jag här och gissar lite bara. Men jag tror nog att man kan plocka ut 320hk med bra vridmoment.
Säljer du lite grejer på din motor har du kanske råd med en 2,9:a. på 380hk.


2,7:a eller 2,9:a med överladdning borde kunna gå fint...

En komplett 2,9:a får jag nog sälja hela bilen för att få råd med!

Vi ser fram emot bilsport för att kunna följa dina bravader!

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Re:

M3Jonas skrev:


2,7:a eller 2,9:a med överladdning borde kunna gå fint...



ok. Du får köp min 2,7vev nästa höst när jag bygger en 3,0:a

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5939



Re:

M3Jonas skrev:
om du ska åka e85 kan du ha rätt högt kompressionsförhållande. Sen är det även beroende av vad du har för kammar. Eleka kammar har du mycket överlap på och de vill gärna ha högt kompressionsförhållande. Jag har drygt 12 i kompressionsförhållande på min sugmotor som jag har 284/276 graderskammar i. Funkar prima. Nu är iofs dollarn riktigt billig men om du vill spara pengar på kammarna så kan du lika gärna låta Köhler eller PPF/Enem slipa om originalkammarna.


Vet att oktantalet har stor betydelse, endast bränsle från pumparna är ok (ej E85) så det blir 99 oktan. Som jag tänkt nu så blir det komp 12:1

Insug 292:Kamlyft i mm: 12,0. Duration/spridningsvinkel: 292/292/102. Öppningstider: 44-68-68-44. Ventillyft i ö d: 4,55. Ventilspel i mm: 0,25/0,30.

Avgas 284:Kamlyft i mm: 11,5. Duration/spridningsvinkel: 284/284/106. Öppningstider: 36-68-68-36. Ventillyft i ö d: 3,5. Ventilspel i mm: 0,25/0,30.

Borrad till 2.00 liter (max enl reglemente) JE kolvar, alla lager/packningar/bultar nya. Fullflödes avgas system, orginal ventiler men portad/renoverad topp, orginal sprut, men med Unichip mappning.

Vad tror ni om det? Något tokigt?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Aspen Racing 102 brukar tolkas som "HandelsBensin" men det kanske är specat som "Macksoppa" istället (men nog skulle man kunna sätta en fatpump på ett fat på en mack ).

Men V-Power är rimligare prismässigt (och lättare att få tag på närsomhelst).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

Niklas Falk skrev:
Aspen Racing 102 brukar tolkas som "HandelsBensin" men det kanske är specat som "Macksoppa" istället (men nog skulle man kunna sätta en fatpump på ett fat på en mack ).

Men V-Power är rimligare prismässigt (och lättare att få tag på närsomhelst).


Den bensin man körde med i F1 på 80-talet brukade tolkas som "handelsbensin", så om det inte defineras vad som menas kan man göra ganska fria tolkningar
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 316



Låter som en bra kombination.


Insug 292:Kamlyft i mm: 12,0. Duration/spridningsvinkel: 292/292/102. Öppningstider: 44-68-68-44. Ventillyft i ö d: 4,55. Ventilspel i mm: 0,25/0,30.

Avgas 284:Kamlyft i mm: 11,5. Duration/spridningsvinkel: 284/284/106. Öppningstider: 36-68-68-36. Ventillyft i ö d: 3,5. Ventilspel i mm: 0,25/0,30.

Borrad till 2.00 liter (max enl reglemente) JE kolvar, alla lager/packningar/bultar nya. Fullflödes avgas system, orginal ventiler men portad/renoverad topp, orginal sprut, men med Unichip mappning.

Jag skulle kört på hårdare ventilfjädrar också men det kanske du tänkt att ha.
Min motor ska gå på E85 och ha 12,5:1 i komp lite väl lågt men det får duga så länge.
Min nästa motor ska jag försöka komma upp i 14:1 i komp.
Varför inte satsa på kolvar med högre komp och i så fall köra med tjockare packning om det skulle behövas?
Ska köra med Autronic för att kunna mappa fram de sista små pollarna.

Har du kontakter i staterna eftersom du kan få hem det tullfritt?

VAC har ju mycket godis
Får nog bli en beställning till jul

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5939



Re:

konnem3 skrev:
Låter som en bra kombination.
Jag skulle kört på hårdare ventilfjädrar också men det kanske du tänkt att ha.
Min motor ska gå på E85 och ha 12,5:1 i komp lite väl lågt men det får duga så länge.
Min nästa motor ska jag försöka komma upp i 14:1 i komp.
Varför inte satsa på kolvar med högre komp och i så fall köra med tjockare packning om det skulle behövas? Ska köra med Autronic för att kunna mappa fram de sista små pollarna.

Har du kontakter i staterna eftersom du kan få hem det tullfritt?

VAC har ju mycket godis
Får nog bli en beställning till jul


Hej!
Tror du det går med mer komp än 12:1 med 99 oktan och de kammar jag tänkt?
Skall sätta i andra fjädrar också för säkerhets skull. Jag har både leverantörer som jag handlar av via jobb i staterna samt kompisar i philadephia (VAC)/Califonien (JE) så det blir både frakt/tull fritt.. thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re:

Niklas Falk skrev:
Aspen Racing 102 brukar tolkas som "HandelsBensin" men det kanske är specat som "Macksoppa" istället (men nog skulle man kunna sätta en fatpump på ett fat på en mack ).

Men V-Power är rimligare prismässigt (och lättare att få tag på närsomhelst).


Stora frågan när det gäller bränsle är nog inte leverantören utan din ekonomi. Det brukar finnas en del racebränsle som är godkänd enligt reglemente (som handelsbensin eller mackbensin) om den köps från rätt leverantörer men vill man ha godiset kostar det mer än 12kr/l , det värsta är att har man provat så är man fast.

Heroin är blaj i jämförelse...

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
BMW S14 - Kombinera Kamaxlar & Ventilfjädrar
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande