| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"standardskivor" med hög svephöjd?
|
1775 besök totalt |
|
Jag är på jakt efter en standardskiva, eller en någorlunda prisvärd eftermarknadsskiva som klarar av dessa belägg;
Det som ställer till det lite är svephöjden, som är dryga 70mm. Det är ganska högt har jag upptäckt!
Frågan är, finns det någon skiva från tex toareg, X5 eller någon överdimensionerad lyxbil som hade kunnat tänkas svälja dessa belägg? Jag var inne på brembo.com men där går inte att söka på svephöjden, bara diametern och den är egentligen inte väsentlig, vad som helst mellan 310 och 345 mm borde funka... |
||||
|
Re: "standardskivor" med hög svephöjd?
Finns någon bmw 540 eller liknande som har typ 330mm skiva med hög svephöjd, om den är exakt sjuttio vet jag inte men du har lite riktning vart du ska leta. Även porsche 944 turbo eller turbo S nånting har väl ganska stor svephöjd. Båda dessa skivor har väldigt stor offset. Är du ute efter lägre offset så audi A8/S8 lite olika årsgångar, eller exempelvis TT men på tt är du nog nere på 60-65mm svephöjd men toklågt offset. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Här kan du leta: http://www.brembo.com/ENG/catalogo_A
Svephöjd kan du inte söka på men efter en grovsortering på dimension borde det gå rätt snabbt att kolla igenom ritningarna? EDIT: Slarvläste....
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Re: "standardskivor" med hög svephöjd?
Stor offset är att föredra, då oket är något över normalbredd.
Någon BMWknutte som har en ETK tillgänglig kanske kan bekräfta det där med storleken och till och med hjälpa till med artikelnummer?
|
||||
|
Re:
Ja, j-vlar i h-e! Där satt den! Har du något artikelnummer på den/dem (vänster och höger?)? Det känns säkrare att traska in i BMWaffären med numret än att be om en skiva till "bmw x5"...
EDIT: Står det någon tjocklek på skivan? |
||||
|
Jag har bara ETK ---> 06/2002 men enligt den så har skivorna artickel Nr:
- X5 3.0i, 3.0d, 4.4i "34 11 6 756 045" el. "34 11 6 750 713" (332x30) - X5 4.6is "34 11 6 756 847" (356x36) ..den du!! Edit: Stryk den sista, max 345 stod det ju.. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
|
Re:
Är de för breda skulle jag rekommendera att spåra vidare på mitt 540 tips... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Så länge de är under 40mm breda är det ingen fara. Jag tänkte mest på om de var för smala...
|
||||
|
Re:
Du kanske skulle jaga rätt på skivorna från nya Vipern eller någonting sådant, de var typ 350 i diameter och jag tror de var 40mm tjocka, hyfsad svepyta på skivan också. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Satt och gluttade lite på brembo.com men kan inte hitta svephöjden specad någonstans. Var hittade du den egentligen?
tackar för artikelnumrena, ska ringa i veckan och kolla om någon råkar ha en skiva på hyllan så att man kan komma och testa lite.
356 känns "lite" overkill! Luktar som att man behöver 19" eller 20" om man ska få plats med dem...
|
||||
|
Re:
På ritningarna får du fram inner och ytter diameter på svepytan och sen får man räkna fram svephöjden med måtten. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Aha! Man fick se en ritning om man klickade en gång till!
Nåja, nu kan man ju börja botanisera lite...
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1775 besök totalt |