Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Mina erfarenheter av Hankook Z211
1177 besök totalt
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Försökte hitta lite information här inför köpet av Hankook Z211, vilket inte verkade finnas så mycket av. Så jag tänkte jag skulle bidra med mina intryck efter första banträffen.

Körde Toyos 888 innan men p.g.a leverans problem på Toyo 888 i 195/50-15 blev det ett provskott på Hankook Z211:orna istället.

Däcket hade betydligt mer gatdäcksmönster utskuret även om klackarna i ytterkant inte var så höga. På gatan är däcket aningen tystare än Toyodäcken (men nu har jag inte problem med däckljud utan snarare brölandes avgassystem ) och funkade riktigt riktigt bra på gatan (dock inte provat köra i regn än).

Väl på banan så var däcket riktigt stabilt och ingav stort förtroende men efter en relativt lång stund kunde man faktiskt börja känna att däcket överhettade och några varv senare så började faktiskt däcket att släppa. En positiv egenskap var att när de släppte så skedde det i slow-motion så att hantera situationen var inga problem.

Toyo 888 har jag med min 1140 kg Miata inte lyckats överhetta någon gång, men när de däcken släppte så släppte de ofta ganska abrubt och man fick vara snabb att parera. Ska kanske tilläggas att jag mellan däckbytena gjorde en fyrhjulsinställning vilken förvandlade bilens beteende på gatan rejält till det bättre.

Så i jämförelse mot Toyo 888 är mitt intryck att Z211:orna är ypperliga för den som kör ganska mycket gata men inte kan/vill hålla på att transportera extra uppsättningar hjul för banträffarna. När det släpper så förmedlas det i god tid och släppet sker långsamt. Om jag kan tänka mig en ny uppsättning Z211:or kommer nog bero lite på hur länge de håller.

Priset är hyfsat konkurrenskraftigt, jag betalade 4000:- inkl montering

Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Tack för intressant feedback, jag funderar på att byta ut mina Falken Azenis till dessa.
Vilken bana och hur lång tid körde du innan de överhettade och var det stor skillnad på greppet (jämfört med r888) innan de började överhetta?

Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

fonzeka skrev:
Tack för intressant feedback, jag funderar på att byta ut mina Falken Azenis till dessa.
Vilken bana och hur lång tid körde du innan de överhettade och var det stor skillnad på greppet (jämfört med r888) innan de började överhetta?

Körde 43 mil upp till Montzabanan utanför Älvdalen i dalarna . Däcket började släppa i andra passet efter lunch... tyvärr ingen aning om hur långt eller länge jag kört då. Men jag brukar utnyttja banträffarna ganska bra så länge bil och däck tillåter.

Efter att ha tittat närmare på vänster bakdäck så börjar jag tveka på en ny uppsättning z211:or Det däcket är rejält nernött (övriga däck har vettigt mönster kvar). Så mitt nästa inköp kommer nog att bli Toyo 888

Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

hm det lät ju mindre bra.
Det lutar nog åt trippelåttor åt mig med sen när mina Azenis är slut.

Däck för banåka
1177 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande