Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (6596 totalt) |
Tjenare! Relativt ny här på rejsa och i banåkavärlden
![]() Jag testade bankörning i våras på Rudskogen med min Kadett Gsi 16v och fastnade helt ![]() Jag har alltid varit sugen på 325 e30 och hittade ett perfekt exemplar för ett tag sedan, spec kan ni se härhttp://www.garaget.org/?car=53692 Vad tycker ni att jag först och främst ska satsa på för modifikationer? Jag är främst ute efter att ha roligt på banan med många körtimmar istället för att stå och skruva och vara snabb ibland på banan ![]() Hur långt räcker originalbromsar om man har bytt ut belägg och olja avsett för bankörning? Väghållningen lutar åt Gula Koni och hårdare fjädrar än dom som sitter på nu, den är ganska mjuk nu!! Inredningsmässigt kommer jag hålla mig till att köpa en Fia godkänd sparco stol och omp ratt, Finns det stolsunderredan som passar bolt-on till e30? Jag kommer inte riva i inredningen på denna bilen då den är såpass välbehållen! Det var väl det jag kan komma på! Fyll gärna på ideer och tips för vad jag har kunnat läsa mig till så kryllar det av e30 förare här på rejsa ![]() Jag hoppas på många trevliga varv runt landets banor framöver! Väl mött ![]() |
||||
325 E30 är ett mycket bra val om du vill köra utan att skruva. Dessutom går det rätt fort med små modifieingar.
Bromsarna: Köp bmw originalskivor och så raceiga belägg du får tag på. Kolla med Per på www.peansweden.com Sedan komlpletterar du med bra kylning. Väghållning: Gula koni är en bra kompromiss. Vill man sedan gå ett steg längre kanske man dock få köpa rejälare grejer. Men det är helt klart en bra början. Tyvärr kränger den lika mycket ändå. Så hårdare fjädrar är att rekomendera. Hjulvinklarna fram gör också en hel del om man rättar till. -3grader camber och mycket caster. Med hårdare bussningar får man helt plötsligt väldig massa feedback från bilen. Och då åker man helt plötsligt fortare också. Men r-däck ökar man farten rejält. Men det är inte säkert att det blir roligare. Att lära sig köra på gatdäck är alltid bra. Lycka till. E30 är världens roligaste bil. ![]() |
||||
Tackar för lite matnyttig info
![]() Det blir hårdare fjädrar samtidigt som jag byter dämpare, tror jag ska vända mig till antingen Forza eller stötdämparexperten så tar jag det som dom rekomenderar! Jag har ett luftintag i spoilern fram till bromsarna, behövs det ytterligare kylning och hur löser jag det lättast?? Duger inte eftermarknads skivor som micro/mekonomen biltema osv kränger?? -3grader camber: Går det att ställa in stdframvagen till det värdet eller behöver jag modifera något? R däck har jag redan en uppsättning Yokohama 032R som ska krängas på fälg snart!! Vart rekomenderar ni att man handlar bussningar och i vilket material!! Längtar efter att handla upp godis till denna bilen ![]() |
||||
Efter lite mer forskning så antar jag att det är nya topplagringar jag behöver för att kunna justera camber och caster!
|
||||
Som sagt, bra val
![]() Ett bra tips att ha i bakhuvudet är att inte ta för stora meksteg i taget. Börja med att kolla så att bilen är juste nog för bana, frisk bromsvätska, bra med belägg, hjulen sitter ordentligt fast etc. Ut och kör sen och ta uppgraderingarna vart eftersom du känner behovet. Kanske är krängandet allvarligare än bromsprestandan, eller precis tvärtom? _________________ /Kristian Elisson |
||||
Du hittar allt i väghållning till E30 på www.millway.se ![]() |
||||
Jo bilstein grupp-n är många gånger bättre. Men tyvärr rätt dyra. Cirka 8500:- för bilstein och 5000:- för koni. |
||||
Är de verkligen så dyra? Håkan köpte sådana förra veckan och fick för mig att de var billigare än så eller så hade han massa rabatt. Å andra sidan är frågan om inte det kan vara väl investerade 3500:-? Går det att hitta bättre dämpare till dessa bilar? De är ju trots allt utprovade av fabriken och fabriksteamen på den tiden det begav sig... _________________ Jonas Edling |
||||
En av de absolut första uppgraderingarna då ska göra är annars att byta bussningarna till framvagnen. Dvs dessa:http://www.millway.se/catalog/product_info.php?cPath=22_23&products_id=2
Gör enorm skillnad när hjulen inte rör sig bakåt och det blir massa toe out under inbromsning. En billig uppdatering som gör stooor skillnad! _________________ Jonas Edling |
||||
Tjena
Du har väl redan fått de nyttiga tipsen, men för att prioritera lite gör jag en uppradning. 1. Se över bromsar ! Bromsarna är viktigas på hela bilen !!! ofta kärvar det i oken på en E30, detta kan vålla mycket problem med överhettning etc, orkar du och tycker att det behövs, så plocka isär oken, byt packningar, och när du ändå är igång, montera metallbussningar istället för gummi, där glidtapparna rör sig. Fräscha skivor och bra belägg, tex Carbotech + kylning är myket viktigt ( kylning med slangar som leder luften ända fram in i skivnavet ), glöm inte heller en bra bromsvätska, tex MOTUL RBF600, bra och prisvärd. 2. Chassi Självklart mycket viktigt. Här gäller det att tänka till, du måste fundera lite på vart du tror du vill lägga ribban, kan nästan lova att du kommer fastna i banåkaträsket om du börjar ![]() Kanske är det lika bra att skaffa ett vettigt chassi på en gång, så slipper du hålla på att skruva dit ett nytt igen snart, när du vill ha bättre. Varför det pratas om Grupp N dämparna på en "enkel" skojbil, förstår jag inte, dom är ju stenhårda, och passar bra på en tävlingsbil !? Jag skulle rekomendra dig till att köpa H&R mellanmodell på chassi, vill du handla det billigt är nog inte Forza rätt ställe, går att beställa från många håll, Samuel på Millway kan säkert få fram bra grejer till vettigt pris. Glöm ej heller ställbara topplagringar, så du kan ställa hjulvinklarna fram, ett måste med r-däck, dessa finer du bla hos Millway, Samuel som driver Milway, och redan skrivit lite i din tråd gör grymma produkter, toppkvalitet rakt igenom !! ![]() 3. Bussningar Att byta bussnignar kan vara nästa steg, börja som Jonas sa med länkarmsbussingar fram. Inte heller fel att byta bakvagnsbussningarna, de kan också ställa till lite obehag vid bromsningar. 4. R-däck R-däck är ett riktigt lyft i kombination med bra chassi och bromsar. Själv tycker jag Toyo R888 är ett mycket bra och prisvärt alternativ, finns hos www.ralphsdack.se till bra pris ! Tänk på att ha en fälg som är lagom bred ( för däckets skull ), och har en vettig inpressning, så du inte förlorar en massa spårvidd. 5. Krängningshämmare Ställbara, och lite rejälare krängningshämmare är inte fel, och då de byts, byter du naturligtvis även de bussningarna till hårdare grejer. 6. Lättning Hur tråkigt det än må vara är lättning ett av de effektivaste medlen för att öka farten, ut med inredningen..... ![]() Det var lite tips, du kan också söka vidare i dessa trådar för mer tips: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Jag har Biltemas skivor och Textar taxi belägg till SAAB 9000, flexibel aluminium slang från luftintagen till naven, bromsarna har aldrig varit nått problem, å andra sidan har jag kastat ut 100 kg skräp ur bilen.
En kortare styrväxel är att rekomendera, vanlig till E36 är bättre, M3 E36 är änu bättre, passar rakt av med några extra brickor vid infästningarna. Se till att motorn sitter fast, ett billigt sätt är att kapa av gängorna på kuddarna och borra 10 mm genom dom och montera genomgående skruv/gängstång med nylockmutter, motorn går så fint så det märks knapt att den blir stummare monterad. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Tackar för kanontips
![]() ![]() ![]() Nu vet jag vad jag ska göra i vinter och vart slantarna kommer ta vägen ![]() Är det någon som har bilder på kylslangarna till bromsarna?? Jag har luftintag i fronten så det borde vara enklast att dra slangarna därifrån?? Edit: Hittade bilderna i Bistecs tråd ![]() |
||||
Vässmar: Skadar aldrig med mer bilder och info
![]() Japp denna tråden gav mig mycket mer än jag hade väntat mig ![]() ![]() |
||||
Får väl göra lite reklam då...
![]() Kika in på min hemsida, www.samsonmotorsport.se (där bilden ovan kommer från) alternativt min biltråd här på rejsa. Där finns hyfsat mycket matnyttigt om man ska bygga på en E30. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Mycket matnyttigt som sagt!! Tack och bock ![]() |
||||
Istället för att fixa ny så lyfter jag denna lite.
Fick bilen besiktigad precis, fick godkänt så nu är turbo inskrivet i registerutdraget också (finsk bil så) ![]() I alla fall så klaga han på att silentblocken börja vara lite dåliga men släppte igenom det. Nu till frågan, skall jag skaffa orginal, powerflex eller något annat? Bilen används dagligen sommartid, till jobbet samt lite bankörning så jag vill inte tappa allt i komfortväg =) |
||||
|
||||
Powerflexbussningarna är inte så hårda och jobbiga så man inte kan åka till vardags med dem. Mindre svampiga än original, men det är inte delrin precis.
![]() På med Powerflex eller renovera de gamla med rutlim. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (6596 totalt) |