Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Banpreppa 325 E30 för glad amatör??
2 besök senaste veckan (6596 totalt)
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tjenare! Relativt ny här på rejsa och i banåkavärlden

Jag testade bankörning i våras på Rudskogen med min Kadett Gsi 16v och fastnade helt
Jag har alltid varit sugen på 325 e30 och hittade ett perfekt exemplar för ett tag sedan, spec kan ni se härhttp://www.garaget.org/?car=53692

Vad tycker ni att jag först och främst ska satsa på för modifikationer? Jag är främst ute efter att ha roligt på banan med många körtimmar istället för att stå och skruva och vara snabb ibland på banan

Hur långt räcker originalbromsar om man har bytt ut belägg och olja avsett för bankörning?
Väghållningen lutar åt Gula Koni och hårdare fjädrar än dom som sitter på nu, den är ganska mjuk nu!!

Inredningsmässigt kommer jag hålla mig till att köpa en Fia godkänd sparco stol och omp ratt, Finns det stolsunderredan som passar bolt-on till e30? Jag kommer inte riva i inredningen på denna bilen då den är såpass välbehållen!

Det var väl det jag kan komma på! Fyll gärna på ideer och tips för vad jag har kunnat läsa mig till så kryllar det av e30 förare här på rejsa

Jag hoppas på många trevliga varv runt landets banor framöver! Väl mött

www.albertssonracing.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

325 E30 är ett mycket bra val om du vill köra utan att skruva. Dessutom går det rätt fort med små modifieingar.

Bromsarna: Köp bmw originalskivor och så raceiga belägg du får tag på. Kolla med Per på www.peansweden.com
Sedan komlpletterar du med bra kylning.

Väghållning: Gula koni är en bra kompromiss. Vill man sedan gå ett steg längre kanske man dock få köpa rejälare grejer. Men det är helt klart en bra början. Tyvärr kränger den lika mycket ändå. Så hårdare fjädrar är att rekomendera.
Hjulvinklarna fram gör också en hel del om man rättar till. -3grader camber och mycket caster.
Med hårdare bussningar får man helt plötsligt väldig massa feedback från bilen. Och då åker man helt plötsligt fortare också.

Men r-däck ökar man farten rejält. Men det är inte säkert att det blir roligare. Att lära sig köra på gatdäck är alltid bra.

Lycka till. E30 är världens roligaste bil.

Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tackar för lite matnyttig info thumbs up

Det blir hårdare fjädrar samtidigt som jag byter dämpare, tror jag ska vända mig till antingen Forza eller stötdämparexperten så tar jag det som dom rekomenderar!

Jag har ett luftintag i spoilern fram till bromsarna, behövs det ytterligare kylning och hur löser jag det lättast?? Duger inte eftermarknads skivor som micro/mekonomen biltema osv kränger??

-3grader camber: Går det att ställa in stdframvagen till det värdet eller behöver jag modifera något?

R däck har jag redan en uppsättning Yokohama 032R som ska krängas på fälg snart!!

Vart rekomenderar ni att man handlar bussningar och i vilket material!!

Längtar efter att handla upp godis till denna bilen

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Efter lite mer forskning så antar jag att det är nya topplagringar jag behöver för att kunna justera camber och caster!

www.albertssonracing.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Som sagt, bra val thumbs up

Ett bra tips att ha i bakhuvudet är att inte ta för stora meksteg i taget. Börja med att kolla så att bilen är juste nog för bana, frisk bromsvätska, bra med belägg, hjulen sitter ordentligt fast etc. Ut och kör sen och ta uppgraderingarna vart eftersom du känner behovet. Kanske är krängandet allvarligare än bromsprestandan, eller precis tvärtom?

Horda
Här sen Nov 2002

Rsjerry skrev:

Vart rekomenderar ni att man handlar bussningar och i vilket material!!

Längtar efter att handla upp godis till denna bilen

Du hittar allt i väghållning till E30 på www.millway.se

Färingsö
Här sen Dec 2002

Hur mycket kostar Konidämparna?

Bilsteins grupp N dämpare är inte så dyra och de är gjorda för hårda fjädrar och det verkar funka minst sagt hyffsat, eller vad säger du Samuel?

Horda
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:

Bilsteins grupp N dämpare är inte så dyra och de är gjorda för hårda fjädrar och det verkar funka minst sagt hyffsat, eller vad säger du Samuel?

Jo bilstein grupp-n är många gånger bättre. Men tyvärr rätt dyra. Cirka 8500:- för bilstein och 5000:- för koni.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Samuel Lindkvist skrev:
M3Jonas skrev:

Jo bilstein grupp-n är många gånger bättre. Men tyvärr rätt dyra. Cirka 8500:- för bilstein och 5000:- för koni.

Är de verkligen så dyra?

Håkan köpte sådana förra veckan och fick för mig att de var billigare än så eller så hade han massa rabatt.

Å andra sidan är frågan om inte det kan vara väl investerade 3500:-? Går det att hitta bättre dämpare till dessa bilar? De är ju trots allt utprovade av fabriken och fabriksteamen på den tiden det begav sig...

Färingsö
Här sen Dec 2002

En av de absolut första uppgraderingarna då ska göra är annars att byta bussningarna till framvagnen. Dvs dessa:http://www.millway.se/catalog/product_info.php?cPath=22_23&products_id=2
Gör enorm skillnad när hjulen inte rör sig bakåt och det blir massa toe out under inbromsning. En billig uppdatering som gör stooor skillnad!

Linköping
Här sen Jun 2004

Tjena

Du har väl redan fått de nyttiga tipsen, men för att prioritera lite gör jag en uppradning.

1. Se över bromsar !

Bromsarna är viktigas på hela bilen !!!

ofta kärvar det i oken på en E30, detta kan vålla mycket problem med överhettning etc, orkar du och tycker att det behövs, så plocka isär oken, byt packningar, och när du ändå är igång, montera metallbussningar istället för gummi, där glidtapparna rör sig.

Fräscha skivor och bra belägg, tex Carbotech + kylning är myket viktigt ( kylning med slangar som leder luften ända fram in i skivnavet ), glöm inte heller en bra bromsvätska, tex MOTUL RBF600, bra och prisvärd.

2. Chassi

Självklart mycket viktigt.

Här gäller det att tänka till, du måste fundera lite på vart du tror du vill lägga ribban, kan nästan lova att du kommer fastna i banåkaträsket om du börjar

Kanske är det lika bra att skaffa ett vettigt chassi på en gång, så slipper du hålla på att skruva dit ett nytt igen snart, när du vill ha bättre.

Varför det pratas om Grupp N dämparna på en "enkel" skojbil, förstår jag inte, dom är ju stenhårda, och passar bra på en tävlingsbil !?

Jag skulle rekomendra dig till att köpa H&R mellanmodell på chassi, vill du handla det billigt är nog inte Forza rätt ställe, går att beställa från många håll, Samuel på Millway kan säkert få fram bra grejer till vettigt pris.

Glöm ej heller ställbara topplagringar, så du kan ställa hjulvinklarna fram, ett måste med r-däck, dessa finer du bla hos Millway, Samuel som driver Milway, och redan skrivit lite i din tråd gör grymma produkter, toppkvalitet rakt igenom !! thumbs up

3. Bussningar

Att byta bussnignar kan vara nästa steg, börja som Jonas sa med länkarmsbussingar fram. Inte heller fel att byta bakvagnsbussningarna, de kan också ställa till lite obehag vid bromsningar.

4. R-däck

R-däck är ett riktigt lyft i kombination med bra chassi och bromsar. Själv tycker jag Toyo R888 är ett mycket bra och prisvärt alternativ, finns hos www.ralphsdack.se till bra pris !

Tänk på att ha en fälg som är lagom bred ( för däckets skull ), och har en vettig inpressning, så du inte förlorar en massa spårvidd.

5. Krängningshämmare

Ställbara, och lite rejälare krängningshämmare är inte fel, och då de byts, byter du naturligtvis även de bussningarna till hårdare grejer.

6. Lättning

Hur tråkigt det än må vara är lättning ett av de effektivaste medlen för att öka farten, ut med inredningen.....

Det var lite tips, du kan också söka vidare i dessa trådar för mer tips:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13628&highlight=gulan

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38571&postdays=0&postor . . . .

Racern:
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004

Jag har Biltemas skivor och Textar taxi belägg till SAAB 9000, flexibel aluminium slang från luftintagen till naven, bromsarna har aldrig varit nått problem, å andra sidan har jag kastat ut 100 kg skräp ur bilen.

En kortare styrväxel är att rekomendera, vanlig till E36 är bättre, M3 E36 är änu bättre, passar rakt av med några extra brickor vid infästningarna.

Se till att motorn sitter fast, ett billigt sätt är att kapa av gängorna på kuddarna och borra 10 mm genom dom och montera genomgående skruv/gängstång med nylockmutter, motorn går så fint så det märks knapt att den blir stummare monterad.

BMW 325i -92
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tackar för kanontips thumbs up thumbs up thumbs up

Nu vet jag vad jag ska göra i vinter och vart slantarna kommer ta vägen

Är det någon som har bilder på kylslangarna till bromsarna?? Jag har luftintag i fronten så det borde vara enklast att dra slangarna därifrån??

Edit: Hittade bilderna i Bistecs tråd

www.albertssonracing.se
Citera
vässmar

Här sen Jun 2005

edit, du han visst edititera innan jag han posta

Men väldigt bra tråd iaf! Blir sugen på att skaffa mig en liknade bil och dona med

Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Vässmar: Skadar aldrig med mer bilder och info

Japp denna tråden gav mig mycket mer än jag hade väntat mig thumbs up

www.albertssonracing.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Får väl göra lite reklam då...
Kika in på min hemsida, www.samsonmotorsport.se (där bilden ovan kommer från) alternativt min biltråd här på rejsa. Där finns hyfsat mycket matnyttigt om man ska bygga på en E30.

NS: 38 varv
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Samson skrev:
Får väl göra lite reklam då...
Kika in på min hemsida, www.samsonmotorsport.se (där bilden ovan kommer från) alternativt min biltråd här på rejsa. Där finns hyfsat mycket matnyttigt om man ska bygga på en E30.

Mycket matnyttigt som sagt!! Tack och bock

www.albertssonracing.se
Citera
Icee
Finland
Här sen Sep 2004

Istället för att fixa ny så lyfter jag denna lite.

Fick bilen besiktigad precis, fick godkänt så nu är turbo inskrivet i registerutdraget också (finsk bil så)

I alla fall så klaga han på att silentblocken börja vara lite dåliga men släppte igenom det.
Nu till frågan, skall jag skaffa orginal, powerflex eller något annat? Bilen används dagligen sommartid, till jobbet samt lite bankörning så jag vill inte tappa allt i komfortväg =)

Bilen: http://www.garaget.org/?car=39110
Citera
Icee
Finland
Här sen Sep 2004

Ingen som har någon komentar?

Bilen: http://www.garaget.org/?car=39110
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Powerflexbussningarna är inte så hårda och jobbiga så man inte kan åka till vardags med dem. Mindre svampiga än original, men det är inte delrin precis.

På med Powerflex eller renovera de gamla med rutlim. thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Skruva banåkabil
Banpreppa 325 E30 för glad amatör??
2 besök senaste veckan (6596 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande