Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Alternativt färdmedel från sthlm till ringen?
1618 besök totalt
Henri
Stockholm
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Jag blev sugen på att åka till ringen igen men det är otrevligt att lägga 350mil på bilen för varje resa. Finns det något alternativ som är lönsamt från Stockholm t.ex. båt och tåg kombination? Jag vill ju naturligtvis köra med egen bil på banan.

Ford Focus RS -03 *såld*
Renault Clio Sport -01 *såld*
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Tar du färjan (Polferries?) från Nynäshamn till Gdansk så har du 900 km enkel resa till Ringen (fågelvägen).

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

DB Autozug www.dbautozug.de har en rutt som går från Sassnitz - Frankfurt. Till Sassnitz tar man färjan från Trelleborg och från Frankfurt är det ca 17 mil till Adenau. Kostar ca 250 euro enkel resa.

Kanske kan vara nåt??

Team Swedish Racing Mates
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Ett annat alternativ är ju faktiskt att traila ner bilen, finns ju de här på forumet som gör. Sedan flyger man ner med Ryanair till Hahn och har 10 mil till ringen thumbs up Är man ute 3-4 veckor innan så kan man i princip alltid flyga "gratis" dvs man betalar enbart skatten ca 300-400 SEK t/r. Slår man ihop alltsammans tror jag det blir det billigaste sättet. Dessutom om man inte är beroende av bilen i Sverige kan man ju ställa den där nere och flyga ner 2-3 helger på raken thumbs up

Henri
Stockholm
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för förslagen! dbautozug lät intressant.. man slipper ju en hel del körande, och dessutom blir en bro och båttur enbart 1 båttur.. kan vara helt lönsamt. Jag är dock beroende av bil så jag kan inte traila ner den för flera veckor.. är det dyrt?

Hurdan är vägen från Gdansk till Tyska gränsen? Någon som kört den vägen?

Ford Focus RS -03 *såld*
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Henri skrev:
Tack för förslagen! dbautozug lät intressant.. man slipper ju en hel del körande, och dessutom blir en bro och båttur enbart 1 båttur.. kan vara helt lönsamt. Jag är dock beroende av bil så jag kan inte traila ner den för flera veckor.. är det dyrt?

Hurdan är vägen från Gdansk till Tyska gränsen? Någon som kört den vägen?

Jag har hört siffror runt 2-3 tusen per väg, men det beror nog helt på vilka kontakter man ordnar fram Har för mig att det varit uppe här på forumet förut. Det bästa är ju att få tag på en biltrailer som fraktar exempelvis BMW-bilar till Sverige och åker med tomt släp tillbaka. Med tanke på att du behöver bilen, kanske det inte är den bästa idén om du inte klarar dig utan den 1 vecka iaf Å andra sidan så kanske det kan vara värt att traila ner och hem bilen då slipper du alla extramil och resan går fortare thumbs up

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

bmw130 skrev:
Ett annat alternativ är ju faktiskt att traila ner bilen, finns ju de här på forumet som gör. Sedan flyger man ner med Ryanair till Hahn och har 10 mil till ringen thumbs up Är man ute 3-4 veckor innan så kan man i princip alltid flyga "gratis" dvs man betalar enbart skatten ca 300-400 SEK t/r. Slår man ihop alltsammans tror jag det blir det billigaste sättet. Dessutom om man inte är beroende av bilen i Sverige kan man ju ställa den där nere och flyga ner 2-3 helger på raken thumbs up

Nu kanske jag är lite bakom flötet här, men vem trailar bilen? Tänker du på någon form av speditionsföretag eller tänker du att man trailar ner den första helgen och lämnar den där sen?

om ens bil drar ca 2,5L/mil i autobahnhastighet kan det kanske vara kostnadseffektivt att skicka ner bilen på släp?

utveckla gärna...
Citera
Henri
Stockholm
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Finns det biltåg från Gdansk till Frankfurt?

Ford Focus RS -03 *såld*
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Anders Jeppsson skrev:

Nu kanske jag är lite bakom flötet här, men vem trailar bilen? Tänker du på någon form av speditionsföretag eller tänker du att man trailar ner den första helgen och lämnar den där sen?

om ens bil drar ca 2,5L/mil i autobahnhastighet kan det kanske vara kostnadseffektivt att skicka ner bilen på släp?

utveckla gärna...

Tror inte du är bakom flötet Som jag skrev tidigare så finns det biltransporter som rullar tomma ner ifrån Sverige, de kan således släpa ner en bil åt dig, jag kan inga detaljer om detta men andra på forumet som gjort det vet säkerligen thumbs up
Det jag menar med kostnadseffektivt är ju om man väger in totalkostnaden (inte bara bensin!) i synnerhet ju dyrare bil man har. Slitage/Reparationer/Försäkring/Andrahandsvärde mm gör ju att det kostar en hel del att lägga nästan 300 mil i bara transportsträcka, därför kan det vara lönsamt om bilen trailas

Henri
Stockholm
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Kan man traila ner bilen för den kostnaden är det ju absolut att föredra. Iofs kör jag med firmabil så jag betalar ju enbart för de privata milen.. men ändå.. ganska jobbigt att köra nonstop sthlm-ringen.

Ford Focus RS -03 *såld*
Citera
Herr Gaspedal
Göteborg
Här sen Apr 2004

Vägen från Gdansk till Tyska gränsen är allt annat rolig, som alla anda vägar i Polen.
Övertrafikerade, dåliga och alla kör som om de vore odödliga.

Räkna med sådanhär körning hela de ca 300-350 kilometrarna från Gdansk till gränsen:
http://www.youtube.com/watch?v=rzNSo_ARFfU&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=2K0JxRy3wTA
http://www.youtube.com/watch?v=ZiMY0q3L5h4&mode=related&search . . . .
http://www.youtube.com/watch?v=D4fDovz0-OM&mode=related&search . . . .
Det dör lika många under en weekend i Polen som det gör under ett helt år i Sverige, såvida det inte är någon storhelg, då dör det fler.

Nürburgring
1618 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande