Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-07-27-29 WTCC Anderstorp | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (10401 totalt) |
Här kommer en kort rapport från en mosig hjärna efter en tredygns session på Anderstorp.
Ankom på torsdag kväll för att fixa overall mm. Detta var depåvyn från besiktningsläktaren (tyvärr bara mobilkamera, olympysen stannade i ryggsäcken hela helgen): Det ar lite fuktigt lite här och var men det såg inte så farligt ut, lite vattenpölar måste väl rinnan unadan innan morgondagen Natt till fredag regnade det rejält ett antal gånger, men tältet höll iaf tätt. Efter funktionärsmöte på morgonen (herrejösses va många funktionärer vi var) så bare det av till A-B (utgången på rakan) för flaggvinkningar, radiotjatter samt sopning av asfalt (vi hade det mycket lugnare än många andra). Tydligen hade barndkåren pumpat 15000 kubik vatten under natten för att iaf banan skulle vara torr, problemet var bara att det inte fanns några jättelämpliga platser att pumpa till... Några väderbilder som kanske förklarar vädret. Samtliga pass fick sol och regn, torr samt blöt bana. Efter dagen slut fanns det gott om tid att vandra i depån och beskåda både det ena och andra. Undrar när detta projekt kommer igång? Ännu en Husvagnstrailer (nu har jag sett tre stycken, är det en epedemi?) Natt till lördag kom det ännu mer vatten men denna natt så jobbade inte bara Brandkåren utan även en bonde med sin flytgödseltunna (modell stor). Det hjälpte till att mindska pölarna vid sidan om banan men de hade missat att Anderstorpsån nu hade stigit såpass att den nu trängde upp i brunnarna på depån... När FormulaMastersstallen kom till sina tält på morgonen så stod de i 3-5dm vatten, det var tydligen inte lätt att lugna ner Italienare och Spanjorer... För att kunna montera ihop bilarna (allt löst plockas ju bort för att kunna meka) så fick de flakbärgas till torr plats i depån där de skruvade ihop dem (de stod tydligen lite överallt). I övrigt hände det inta så mycket annorlunda på lördagen förutom att första loppet med VM-status kördes på banan på 29 år... Det var lite för blött för att slå varvrekordet men de var inte många sekunder ifrån. Historic GT -65 var också med och körde och Galaxien var en fröjd att se. Maxad driftvinkel och lågt varv på bigblocken. Tyvärr hamnade han i ett räcke och tappade bakre kofångaren, men det gav möjlighet att inspektera dragöglan . Här är en skylt som förmodligen stod under vatten på Lördag morgon: På lördag kväll kördes det lite sponsorkörningar på banan och det verkar inte behöva gå direkt fort, bara det skriker och kränger. Kan nån gissa vilka två bilar (Märke och Modell tack) dessa framdäck satt på (bilderna tagna efter körningarna var över)? Försök även förklara varför man skall köra så långt ner på däckssidan? Stämningsbild på väg till tältet på lördag kväll (efter grillat och en pilsner som visste vart den satt) om nån varit på Anderstorp och noterat det lilla dike man kör över på vägen in, detta var hur ån såg ut på söndag eftermiddag. Rejsningen då? Jo, Rydell blev framsläppt på sista varvet så han vann visst rejs2... Han körde upp sig mycket snyggt till tredje plats innan sista varvet men jag misstänker att de andra på Daewooförarna (Eh, "Chevrolet") inte höll emot så mycket på sista varvet. Alla klasser som körde hade sin charm. Att stå så nära Formula Masters med de ungtupparna i var mäktigt, men samtidigt nervigt eftersom man var beredd på det mesta (de är ju inte främmande att klättra på varandra). De var dessutom den främsta anledningen att det pumpades så mycket vatten. En modern formelbil klarar det mesta, utom att hamna uppochned i vatten. Det var mao drunkningsrisken som var drivkraften. WTCC var jätteskoj att se, kända namn och de svenske gjorde inte bort sig alls. Ekblom spårade åt Prilaux på samtliga tränings, kvalificering och warmup pass. Dahlgrens Volvo hade verkligen tagit fasta på att det inte var nån bullerbegränsning, jösses va den ylade. TDI-Seatarna var ju mysko, de hördes inte alls Ni som sett Eurosport idag har nog mycket bättre koll än vi som jobbade på plats Radical + Sport2000 var ju som vilken tävling som helst (dvs fältet drogs ut enormt), även där fanns det några Hayabusamotorer som kördes odämpat (aj i örat för de som inte hade headset) Historic GT-65 är ju alltid skoj att se. Myggan vann första (12 av 12 starter om man får tro honom själv, jag villminnas att han fick 30 sek straff på Kinnekulle och blev 2a), men i andra rejset så körde han av i Hansen tror jag. Superkart, ja vad ska man säga... Vilt satsande självmordspiloter som bärgar sina egna kartar ur mossen . En tysk förare som voltade med sin kart i slutet på rakan (vid inbromsningen, 230-240 eller vad de har där) ville inte följa med in till sjukstugan, för han ville fixa karten... Varierande drift genom alla kurvor, oavsett regn eller sol, regndäck eller slicks... |
||||
Kort Ja, det vill jag lova.. ..mikroskopiskt kort.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||
|
||||
29/7:
Vilket oväder !!! Gridgirlsen var tuffa gubbar i dag Slicks ? Regndäck ? Slicks ? Regndäck ? Slicks?.... Ingen bra dag för BMW, men det kommer fler dagar ...men grattis till Rydell Inga teamorder där inte Några mobilbilder... AP-bromsarna rök duktigt på denna SEAT efter _________________ BMW MC-klubben |
||||
Tycker de där fälgarna ser bekanta ut. Volvo eller BMW tror jag på, men du ville ju ha modell oxå BMW M6 eller Volvo C30 el S40, man fick väl gissa flera gånger |
||||
Det var ju ett par pinsamma misstag måste jag säga, att dom under första prisutdelningen förväxlade plats tre och två och att trean inte fick nån skumpa var ju "sådär"...
Att dom sen förväxlade flaggorna för trean och tvåan under andra prisutdelningen var lite slarvigt. Flaggstället såg ut att vara ihopslängt av en gammal piskställning gjorde ju inte saken bättre, flaggorna släpade mot taket på garaget eller stog rätt ut ihopknölade som korvar. Folk ramlade genom läktarna. Det fanns knappt nån mat att köpa om man inte ville stå i kö som gjort Liseberg avundsjukt och så vidare. Men det var ju lätt att glömma när man knatade runt på ett VM på Svensk mark! Sjukt bra och kul!! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Det var en liten detalj som gjorde att det inte var så välpolerat. Erbjudandet om att hålla tävlingen kom för 3,5 månader sedan. Normalt tar det tydligen 10 månader att fixa ihop ett WTCCarr.
Race Director var mycket nöjd med det han sett och slapp se, det enda klagomålet var den svenska översättningen av fenomenet "sommar", det tyckte han att vi kunde jobba lite på Att Anderstorp som publikplats kunde bli mycket bättre är det väl ingen som tvivlar på, men om det blir lite efterdyningar på detta så blir det garanterat bättre nästa år (och det tredje, ...). Efter att ha testat de uppfixade dusch&toaletterna så är det ju inte så illa. Det är ju tur att de tackade nej till DTM, 50000 Tyskar hade varit jobbigare än de svenskar som dök upp på söndagen. |
||||
Jag förstår inte alls vad du menar. Vaddå? Är de farlig och bromsa vid hundra märket i närmare 260... Tysken som kraschade på rakan stukade bara handleden. Är väl ingen kyckling... Synd bara att de inte va fler av svenskarna som ville vara med när chansen gavs. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
postar detta här också:
Pust... hemkommen, jag är helt HELT slut! Sov 3 timmar inatt (dumt dumt dumt! ) och körde sen till Anderstorp... Blev påmind om min egen dödlighet på vägen dit, jag höll på att köra på en älg Väl framme blev jag placerad på den extra flaggposteringen vid långa rakan, A2, som posteringschef tillsammans med en ung kille från Tranås. Det var kul att se Rydell köra upp sig från någonstans mitt i fältet till segern. Han låg femma-sexa ett bra tag, sedan i mitten av racet började han ta placering efter placering och med 1½ varv kvar låg han i häcken på ledarduon Med ett halvt varv kvar var han uppe på andra plats, och när vi såg folk stå upp och hoppa och jubla på läktaren så förstod vi att han hade vunnit. Imponerande kört!!! Jag kan inte direkt säga att Chevrolet är mitt favoritmärke, men någonting verkar de i alla fall ha gjort rätt eftersom de tog en trippelseger. Ett antal bilder finns på http://picasaweb.google.com/andreas. Högupplösta on request (PM eller mail)... Teasers: Växlande väder över banan. Vinnarduon i WTCC race 2 Nu är det dags att däcka i säng... gäsp! PS: Tack Niklas Falk för hjälpen Det är nog en lyftare som gett upp... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
|
||||
Som sagt, det såg bra ut på TV:n, så Eurosport är säkert nöjda.
Lite synd att depåboxarna inte räckte för alla, såg att Chevrolet hade ett tält för sina bilar. Utbyggnad till nästa år? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag fattar också att det gått fort och det var ofattbart bra med tanke på förutsättningarna. Men det är ju knappast en hemlighet att det ibland regnad på banan och att det ofelbart gör att det blir lera/vatten överallt där publiken behöver gå där det inte är asfalt. Filtduk och hundra lass med grus hade ju löst det elegant. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
och skall man ha stora evenemang måste man ju UTÖKA publikytorna, inte minska dem. Och gärna en gräsklippning på de ytor som faktiskt har sånt på sig. Men racingen var kul. Hoppas bara jag kommer ihåg att få igång videon imorgon innan jobbet, så jag får se tv-sändningen (eller har någon här tips om vart man kan hitta den på nätet?).
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Det är höger fram på en M5a och en M6a (snyggt gissat) som körde runt sponsorer med "BMW, the race car experience". Tydligen upplevs den bäst vilt understyrande med endast lite sporadisk drifting (nån enstaka gång fick de till en snygg sladd genom halva Karusellen). Från andra sidan depåbyggnmaden lät det som om de bytte däck i "racetempo" med passagerarna i. När bilarna stod parkerade där jag tog korten så var det SportContact2 på högersidan och Michelin på vänstersidan. Jag skulle gissa att förarna gjorde ett bra jobb med att förgylla kvällen för sponsorerna iaf. Att Chevrolet hade lånat in en Gulsvart Camaro (mitt 70tal) som rullade runt banan försiktigt var roligare, teamchefen verkade ha skoj bakom ratten iaf trots att det gick långsamt och försiktigt (Automatare med normal gatchassi/däck) |
||||
Tog lite bilder (sådär en 500st )
Här kommer ett urval jag orkade göra ikväll... Det var många förare som ville leka i vår simulator men de fick se sig slagna av den här mannen som satte helgens bästa varvtid på 1.19.5 F3000 på Anderstorp (utav gäster som körde, tror någon hos oss var snabbare) _________________ Martin Öberg |
||||
|
||||
Eftersom jag låg hemma tokbakis efter födelsedagsfirande känns det skönt att man har nån hjärna kvar och initialt trodde jag mest på M6 sen kom jag på att Volvo har nån liknande fälg men känns skönt att man för ovanlighetens skull kan ha koll på nåt |
||||
På tal om elgar: ett par av Muller/Farfus tekniker åkte före mig in till Anderstorp imorse.
De smällde en stoor (även med småländska mått) elg i bakhasorna. Tur för dom så åkte dom ju BMW (X5). Dom vart chockade men glada att jag och sambon hjälpte dom med polissamtal, plocka smådelar från bil osv. Dom kom till sist fram till banan men det hjälpte ju inte BMW... _________________ Johan Dahl |
||||
Eftersnack 2007-07-27-29 WTCC Anderstorp | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (10401 totalt) |