| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
En fråga om Spridare..
|
1127 besök totalt |
|
En fråga om Spridare..
Nu är läget som så här, att jag håller på att byta motor.. Den är aningen trimmad, skapligt portad topp & vassare kammar! Mina std. spridare är högohmiga & ska enligt uppgift ge 208cc/min vid 3bar.. De som följde med motorn, är lågohmiga & ska enligt uppgift ge 216cc/min vid 3bar.. Båda spridarna är av Densos Top-feed modell.. Dock har jag ingen garanti på att 216cc/min spridarna har används till den här motorn, efter den blev trimmad.. Min fråga är, tycker ni att 8cc/min är försummbart.. Eller bör jag leta rätt i andra spridare, som kanske rent av levererar mer än 216? Det är std. ECU som jag kommer köra med tillsvidare, för att sedan satsa på unichip, så de begränsar inställningar & verklighetsuppfattningen ganska bra just nu.. Jag har ingen aning om hur kraftiga spridare jag vågar köra på heller, men vill inte att motorn ska få för lite sås! Det är en varvvillig fyrcylindrigmotor på 1.6L.. Tacksam för all hjälp & spekulationer _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
|
om du ska köra med original styrbox så är det inte säkert att den tycker om de nya lågohmiga spridarna.
Antingen får du skaffa tag i några effektmotstånd och koppla i serie med spridarna, eller köra på de högohmiga std spridarna. Skillnaden i flöde är så liten ändå, så jag tror på det senare och kanske skaffa en justerbar bränsletrycksregulator. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Lågohmiga spridare till en std. ECU (om den är gjord för högohm.) bör innebära att ECU'n brinner upp förr eller senare (troligen förr).
208cc x 4 borde räcka till ungefär 130hk, så ligger du under det med trim så är det lugnt .. Har du mer än 130 hk så skulle jag leta efter nya spridare, och då större än 216cc ... Hur din std. ECU hanterar det är väl en annan fråga ...
edit: http://www.megamanual.com/v22manual/ |
|
Tack grabbar, för er input!
Precis vad jag också kommit underfund med, i mina tankebanor Dan.. Skönt att fler tänker som en själv, blir lite tryggare så, åtminstone inbillar jag mig de
Har fått fatt i andra spridare, högohmiga, 13,5 precis samma värde som mina std. spridare.. Fast dessa ger 246cc vid 3bar, de bör räcka till så länge jag kör med std. ecu iaf! Hoppas ecu förstår att styra dem på rätt sätt nu bara, ska titta mer på länken senare _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
|
246cc borde palla 160 hk ungefär ..
Jag vet inte vilken ECU du använder, men 246 vs. 208 är jue en skillnad på 25%, och det kanske är för mkt för att det ska falla inom ramen för vad ECU'n klarar att justera ...
Vore jag du skulle jag strunta i chippet och satsa på ett nytt insprutningssystem, tex. Megasquirt, för billiga pengar ... För stora spridare gör föv. det svårare att justera in en vettig tomgång ...
|
|
Mm, sant.. Men rent tekniskt ska ECU palla 400cc, enligt uppgift.. Men hur bra den ställer är en annan femma, som sagt! MS sprut vore trevligt, men jag vet inte om jag är så händig på elen
Å andra sidan har jag gjort bra mycket mer, på denna bil, än jag först tänkt också! Vi får se var de slutar, en provstart borde de gå att få till iaf.. OT: Cyklar du mycket MTB? Med tanke på din avatar, trevligt isf
_________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
|
om du är intresserad tycker jag du ska läsa MegaManualen (http://www.megamanual.com/v22manual/mtabcon.htm) där får du veta massor om hur MS fungerar, och mycket av teorin gäller jue alla insprut ....
OT: Japp, kanske inte lika mkt nu som förr i tiden, men jag fuskar lite som hobby ... du med?
|
![]() |
Skruva banåkabil
En fråga om Spridare..
|
1127 besök totalt |