Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 327 TURBO Touring -89 (Nu med bilder) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (12878 totalt) |
Tänkte lägga upp min banbil här om någon är intresserad.
Körde tidigare M3 E30 men fastnade i turboträsket men har stannat på den rätta banan kan man säga och inte strippen som de flesta med dessa bilar kör. om vi först tittar lite på motorn så innehåller den följade delar: M20B25 2,7 liter Dieselvev, riktad och balanserad. Slipad 2/100mm under standard mått för större lagerspel CP kolvar 0,50mm överdim block stressborrat Verdistakar PPF stödgördelkit ARP ramlager och topplocksbultar Precision 1600cc spridare Precision PT72GTQ turbo PPF grenrör PPF insug 600x300x75mm ic billetvippor Z45 turbo kamaxel PPF 60mm wg, PPF 75mm dump o-ringat block maxportad PPF topp med svetsade kylkanaler nya styrningar radiefrästa säten 80mm Accufab spjällhus Autronic SM4 1.06 med MSD DIS4 CDI tändning och dual tower coilpacks Griffin kylare Spal fläkt Drivningen ser ut som följande: ZF 525 TDS låda 328 kardan M535 E28 diff Special drivaxlar med M5 knutar och M5 yttre medbringare i bärarmar Sachs 618 tryckplatta 4 puckad sinterlamell Bilen hålls på vägen med detta: FK Königssport coiloverkit med Konidämpare i Bilen stannar förhoppningsvis innan rakans slut med dessa: Volvo S60R 330x32mm Brembo bromsar Bromsservo och ABS borttagen Mina däck sitter på: 18*8" Compomotive Mo6 och interiört ser det ut på detta vis: Bur GA:s Kolfiberstolar Race Flockad instrumentbräda Diverse Autometerinstrument - Laddtryck - Avgastemp - oljetryck - oljetemp Utvändigt är bilen uppfräschad med: Cupspeglar m-tech 2 Detta är förra årets utseende som har modifierats av Sviestads räcke Bilen körs idag på 2 bars laddtryck men är steglöst justerbart allt från 1,3 till 2,4 bar. Vid 2 bar ger den ungefär 600+ hk. Har iår kört på Rudskogen och midlanda och skall även köra ett par dagar på gotland bla med STACC. Det var väl allt för den har gången. mvh _________________ Nuvarande: Volvo S60R (370 hk) Tidigare: 327 -89 TURBO (750 hk) M3 -88 TURBO (450 hk) |
||
_________________ Nuvarande: Volvo S60R (370 hk) Tidigare: 327 -89 TURBO (750 hk) M3 -88 TURBO (450 hk) |
||
Bilen skulle lackas innan Rudskogen men då krökte jag 2 ventiler och fick prioritera tokmek dygnet innan istället. När vi kom hem från Rudskogen gick triggergivaren sönder och sedan hela triggerhjulet som fick bytas i panik som vanligt. Så lacken kommer, dock blir det en hellack i en annan kulör. Kommer inte till rudskogen i september då jag tycker att det var alldeles för krångligt att köra och kör hellre hemma i sverige på vanliga banträffar. Gå in på www.STACC.se och titta _________________ Nuvarande: Volvo S60R (370 hk) Tidigare: 327 -89 TURBO (750 hk) M3 -88 TURBO (450 hk) |
||
Lite planer för vintern:
- ordna vevhusventen så att den inte spottar ur sig så mycket olja - Hitta ett bra R-däck som passar bilens effekt + 17 " fälgar - Hellack - Bygga ny underreden till stolarna - Ny turbo, GT4088 för kvickare respons - Uppsättning nya belägg av ännu inte bestämt märke - Kylrör till bromsarna - Bygga om tanken ( det är jobbigt med 20 liters tank när man kör etanol ) De jag kan komma på nu. _________________ Nuvarande: Volvo S60R (370 hk) Tidigare: 327 -89 TURBO (750 hk) M3 -88 TURBO (450 hk) |
||
Någon som sett ett drev som ser ut på detta sett
Detta drev driver enbart oljepumpen. 2 ventiler krökta och tokmek för att hinna köra. Nya garaget håller på att förfinas _________________ Nuvarande: Volvo S60R (370 hk) Tidigare: 327 -89 TURBO (750 hk) M3 -88 TURBO (450 hk) |
||
Det där var innan gatebil men tyckte det var en kul bild att lägga upp då jag tror det är en ganska ovanlig händelse. Vi börja riva motorn tisdagnatt insåg att 2 nya raceventiler krävdes. Ingen hade hemma, men vid 11 på onsdag förmiddag ringer PPF och säger att dom har hemma. Upp till Avesta och tillbaka, 50 mil och sen in med nya ventiler på med motorn och klara vid 2 på natten efter diverse oljeläck. Bilen lastad efter lite sömn vid 11 på torsdagsförmiddagen för avfärd mot Rudskogen och Gatebil. _________________ Nuvarande: Volvo S60R (370 hk) Tidigare: 327 -89 TURBO (750 hk) M3 -88 TURBO (450 hk) |
||
Körde bilen på rullar idag och fick 626 hk och 677 nm vid 2 bar vilket är det jag kör med på bana. Jag kan ladda på 0,4 kilo till men tiden räckte inte till.
Är ändå väldigt nöjd med siffrorna. _________________ Nuvarande: Volvo S60R (370 hk) Tidigare: 327 -89 TURBO (750 hk) M3 -88 TURBO (450 hk) |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 327 TURBO Touring -89 (Nu med bilder) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (12878 totalt) |