| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad ska jag ha för bromsskivor för banåka med min Z3M?
|
1746 besök totalt |
|
Hej! Jag var nere på Nürburgring med min Z3M Roadster förra veckan... bromsskivorna fram slog sig nästan direkt och gick inte att köra på ordentligt efter det (skivorna är sen bilen är ny, 8 år gamla och har gått 3000 lugna mil, såg ut som nya). Vad ska man ha för bromsskivor och belägg för att köra bana? Jag tävlar inte men har ordentligt med vilja på banan. :-) Ska man ha slitsat eller hålborrat eller räcker det med helt nya original-skivor och belägg? Några speciella märken eller så som man ska ha? Jag vill inte köpa nya ok då det kostar såna grymma pengar. Det är ingen nackdel om dom går att köra som bruks också men i värsta fall så får jag byta bromsar inför varje banåka och byta tillbaks när jag kommit hem. /Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||
|
Hej
Jag var och åkte på BMW Sport Club träffen på Knutstorp i helgen. Blev nog ca: 150 varv Jag har orginal skivor, PFC 01 belägg och mässingsbussningar i oken (istället för orginal som är av gummi) och tyckte faktiskt detta funkade jäkligt bra. Så jag tror du klarar dig ganska långt på BMWs orginal skivor. Är du förresten säker på att det är skivan som orsakar viberationerna? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||
|
Hehe jo det är jag alldeles säker på... när dom blev riktigt varma blev dom såpass skeva så man såg att inte belägget hade slitit på hela skivan utan bara "punktvis".
_________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||
Hönan eller ägget? ofta beror "slagna bromsskivor" på att beläggmaterialet fördelat sig ojämnt över skivan. Lösning: Byt beläggtyp och svarva/byt bromskivor. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
okej..
Så mao så kanske det räcker om jag köper nya original skivor och belägg på BMW? Klarar sig M-bromsarna vettigt för er andra som har Z3M eller M3-E36 som väl har samma bromsar? Har för mig jag hört nånstans att M-bromsarna är av annat material än till dom "vanliga" modellerna? /Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||
|
_________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
|
Re:
Bromsskivorna kan du säkert köpa där, men jag är mycket tveksam till att de säljer belägg som är lämpliga för bankörning. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Så du anser att skivor går bra att köra original men att man ska köpa andra belägg.
Har du förslag på några bra belägg? Brukar inte vilja lita på butiker då jag har en uppfattning att dom oftast bara försöker kränga på en det som är lönsammast för dom och inte bara vettigast för mig. /M _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||
|
Re:
Jepp.
Ferodo DS3000 (R). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Då får det bli till att testa detta... tack så mycket för tipset...
Ska man beställa Ferodo-beläggen från nåt speciellt ställe? Tänkte på priser och så om du har koll på det också. /Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||
|
Vad innebär intressant slitage?
Kommer man få byta en gång i månaden om man kör gata samt efter varje banträff? Min tanke från början var att jag skulle ha en omgång "race-skivor/belägg" och en omgång skivor och belägg när jag kör gata... men om jag ska använda originalskivor så kan jag ju inte skifta belägg vid varje körning utan får väl köra beläggen både på gata och bana. /M _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||
|
Jag körde ferrodo ds3000 på knutan ihop med org skivor... Och jag tror det var mig Stacke referade till
De slets snabbt som 17! 1 uppsättning nästan nya belägg slet jag ut på Lördagen!! Visserligen kanske jag har helt felaktig bromsteknik, men det vill jag inte tro dock... Skall prova ngt annat nästa gång, det lutar åt Performance Friction från Pean. Lite dyrare, men om alla lovord stämmer så tjänar man in detta på bättre livslängd, och känslan skall vara mkt bra säger de som provat dem. _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
|
Re:
Jag har ju kört rätt mycket Ferodo, och de är mjuka, alltså slits snabbt. Har inte mycket erfarenhet av PFC men dock av Carbotech, som jag är helnöjd med !!!
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
Re:
Varför inte? Det har folk gjort förr. Går väl snabbare än att byta skivor också.. annars kan du ju ha 2 uppsättningar standardskivor, en för rejs och en för gata om det kan finnas någon risk med att byta belägg stup i kvarten? Nu har jag iofs lite lägre vikt och lägre effekt än bilarna som nämns, men jag har aldrig haft skivrelateradeproblem med standardskivor och PFC97 (eller tidigare testade gata/sportbelägg), kanske inte så roligt på gatan om man är pryd med PFC, men bromsgnissel är väl bara manligt?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re:
Jag brukar köpa mina hos Ricambi Tuning. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
På två säsonger (11 banmöten) förbrukar jag ~ 3 satser fram, och ~ 1 sats bak. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1746 besök totalt |