Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2201 besök totalt |
lite OT varning men nått sjukt hände mej nyss
Som sakt lite OT-varning men jag vet att det finns många kunniga här på forumet så jag tänkte fråga en liten fråga. Var och handlade på COOP Bromma nyss, kom ut till bilen på parkeringen och skulle låsa upp bilen med fjärrkontrollen... Helt dött, inget händer.. skakar på kontrollen och tänkte att batterierna var körda eller nått... nehe prövat att låsa/larma av med nyckeln, det funkar. I samma ögonblick kommer ägaren till SAAB:en som står bredvid.. Han undrar hur man får upp bilen utan att använda fjärrkontroll, -konstigt säger jag, har samma problem. Då kommer ser/hör jag att flera bilar på parkeringen larmar och flera personer står bredvid sina bilar och kliar sig i huvudet. Det verkar som något slagit ut sändarna eller larmen, detta pågick några minuter och sen funkade alla fjärrkontroller samtidigt igen ![]() Nån som har en idé vad som kan ha hänt? Vad kan ha slagit ut alla larm/sändare samtidigt? Nån sändare på Bromma flygplats? nått annat? Jag har iallafall aldrig sett nått liknande... |
||||
Ingen aning vad som kan ha hänt, men samma frekvenser som fjärrkontroller till bilar verkar finnas lite här och var. När jag larmar min bil utanför min kompis spelar deras trådlösa ringklocka en melodi. Det roliga är att det är en melodi som inte ens går att välja på deras ringklocka.
![]() |
||||
Jag har råkat ut för en liknande sak.
Jag har världens problem att larma av bilen vid en bensinmack här i stan. Får hålla på bra länge innan det larmar av. Man hör att det låter från fjärren så batterierna är ju ok. Kan det vara McDonalds McDriven som stör som ligger i närheten?? Eller måste jag sluta tanka på Shell... Vad har Shell o Coop emot oss bilister?? *ler* _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
Tror samma sak hände mig på jobbet, fick gå väldigt nära bilen för att larma den, annars så funkar dosan tom inne ifrån min lägenhet att låsa bilen....det gäller att inte pilla på den för mkt hemma
![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
En gång i tiden jobbade jag på B&W (numera Coop) i Arninge. Då hände precis samma sak som Johan beskriver. Dessutom flera gånger. Kunderna var skitförbannade och skällde ut tanterna i kundtjänst (vad de nu hade gjort för ont...).
![]() ![]() Jag har dock ingen aning om vad det var som störde bilarnas larm. I Arninge finns iaf ingen flygplats (bortsett från sjöflygplanen nere i Hägernäsviken). En kund hade en teori om att det var alla trådlösa telefoner. Kan det vara det? ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Har aldrig hört att mobilbasstationer stör ut larm. Men sändarnivån på basstationerna kan ställas fjärrledes. Kanske en station som startades om o gick på fullvarv med uteffekt en liten stund? Långsökt jag vet. Men otroligt udda händelse! Just det att så många larm blev utstörda! Alla kan ju inte heller varit av exakt samma fabrikat liksom...
_________________ ![]() |
||||
Just den här kunden menade på att det var de bärbara telefoner som användes inne på stormarknaden av personalen. Och att det då skulle vara de basstationerna som störde. Jag har dock lite svårt att tro att det är så, då räckvidden på dessa inte är många meter utanför plåtväggarna. _________________ Anders Dauner |
||||
Utanför några kamraters garage i Sundbyberg finns det en parkeringsplats där man inte bör ställa en bil som låses med fjärrkontroll. Det går inte alltid att låsa/låsa upp om man parkerar där. I rutan bredvid funkar det.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
*gapflabb* ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Har råkat ut för detta i Italien (av alla ställen). BMWn jag hade (en 00a) ville inte larma av helt enkelt. Larma på gick, men inte av. Löste det genom att gå in med nyckeln givetvis och larmet gick, men sedan är det ju bara att sätta nyckeln i startlåset så stängs det ju av. Lärde mig sedan att i Italien är just billarms frekvenserna upptagna av annat (säkert militären eller maffian
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Ngn hann garva före mig, men jag hakar på! ![]() |
||||
För ca 6år sedan hade jag ett DEFA mc larm monterat i min honda prelude och varje gång jag larmade av den utanför min dåvarande flickvän i västraskogen solna så började alltid en bil att larma.
Min låsaupp frekvens måste ha legat nära den andra bilens paniklarms frekvens?? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
hmm undrar om NMT450 kan störa..dom är det ganska bra pulver i
![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
På min svågers A6 kan man utöka zonen där fjärren funkar genom att hålla nyckelmot huvudet och sedan trycka på öppna knappen. Med hjälp av detta lilla trick kan avståndet därr fjärren funkar ökas med 2-5 meter.
DVS riktar fjärren på vanligt sätt mot bilen tryckker inget händer, sätter den mot huvudet och vips så låser/öppnas bilen! Hjärnan förstärker signalen? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Hahaha!! Jag kör osså med det tricket fast jag sätter den mot halsen (blir bättre kontakt kanske
![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2201 besök totalt |