Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mellanprisdämpare
679 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Mellanprisdämpare

Mina AVo:sar sjunger på sista versen (mer beroende på mig än på dem).

Sist jag kollade på vilka dämpare jag skulle vilja ha (KONI 2822 eller Öhlins TTX) gillade jag inte riktigt det som stod under strecket.

Det jag söker är alltså förslag, och gärna även erfarenheter, av mellanmjölkdämpare.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Enkel eller dubbel justering?

Koni 3011/3012 är ju lite billigare än 2812 (5100:- mot 7750:- st hos en firma).
Men det kostar lite extra att få kompressionen justerbar med dämparen i bilen med 3012 (dämparstången vrids).

ombyggda gula konis verkar kunna fungerar till mer än man kan tro men kostnaden blir inte så låg (manuellt arbete kostar flis i sverige) om du inte har en uppsättning dämpare som ligger. Har tom för mig att det går att få compressionen justerbar på dem (men det är ju fortfarande tvårörsdämpare).

Byta till Koni 2812 i bara en ände åt gången (dvs dölja totalkostnaden för samvetet)?

Har själv fula tankar på självbedrägeri med 2812 (ev bara på en axel). Mina Bilstein är inte justerbara och borde byggas om till mina fjäderval/däck/banorna. Men ombyggnad av dämpare kan man ju bara göra en gång per år och det hade varit mycket trevligare att kunna justera efter omständningheterna.
Att Bilstein bara har 16 verkstäder gör det ju knöligare minst sagt (speciellt om den svenska inte har personal...).

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Enkel eller dubbel justering?...

Minst dubbel, men gärna trippel (quadruppel klarar jag mig utan).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Mellanprisdämpare
679 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande