| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad är tillåtet att ändra i bromssystemet?
|
850 besök totalt |
|
ok, jag börjar med en kort beskrivning av broms-systemet på min bil. 25mm huvudcylinder kopplad till en "kombinationsventil" med inbyggd reduceringsventil och vidare till flytande framok och bakok (integrerad handbroms) med kolvdiameter 49 resp 45 mm som i sin tur verkar på solida skivor. Vilka delar i systemet får jag ändra innan jag måste registrera bilen som ombyggt fordon? Kan jag ta bort "kombinationsventilen" och bara sätta en reduceringsventil på ledningen för den bakre kretsen? Hur bygger jag upp ett väl fungerande system (bilen riskerar vardagsbruk)? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
|
Egentligen får du inte ändra något alls i bromssystemet utan att regbesikta bilen, och då är i praktiken ombyggt fordon (vilket då kräver fler ändringar) enda vägen eftersom det annars krävs ett komplicerat bromsprov.
Dock är det ju så att ändringar som är svåra att se eller märka också sällan anmärks på vid en vanlig kontrollbesiktning. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
850 besök totalt |