| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Din-tal för Migsvetsning.
|
11 besök senaste veckan (10377 totalt) |
|
Nja jag har en svets som klarar max 170A, svetsar karossplåt för tillfället...
Vill gärna ha ett glas som inte är helt kolsvart, det som jag har nu känns lite väl mörkt, Har dock inte koll på vilket din-tal det är på det just nu... _________________ David Johansson |
||||
|
Glas är riktigt billligt och en förbrukningsvara.
Har du svårt att hitta rätt storlek så köper du antingen en ny hjälm eller köper för stora glas och skär dem i rätt storlek. Köp glas med olika DIN-tal och testa vad som passar dina ögon bäst. Under DIN 9 ska du inte behöva gå. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Rekommendationen köp en nyare svetshjälm som bländar automatiskt. Håller du på och ska passa in en plåt etc är det ganska trevligt att kunna ha hjälmen på och se i stort sett lika bra som utan hjälm och sträcka sig efter svetshandtagen och svetsa. Finns budgethjälmar som fungerar riktigt kalas numer. _________________ Roland Johansson |
||||
Nej skämt å sido.. En automatiskt avbländande skärm är helt klart att föredra Jag har själv dock aldrig provat någon annan än Speedglas hjälm som varit bra nog. Men det har med all säkerhet ändrat sig de senare åren. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Jag är ju mer orolig för att ögonen ska ta skada om man använder för ljust glas.
Köpte ett din 9 glas idag och det känndes ganska ljust, har inte svetsat med det ännu... Var iof ute i solen men det känndes mycket ljusare än mitt gamla glas. Finns det inga riktlinjer för ungefär vilket tal man behöver...? _________________ David Johansson |
||||
|
Basisk belagd elektrod (pinne) 2.5 mm och cirkus 100 ampere ger iaf mina ögon DIN 9 ungefär.
Mörkare glas än så ser man inget vidare med. Det beror givetvis på omgivande ljus också, men säg normal verkstadsbelysning. Att titta mot solen är ingen bra jämförelse, solen syns förmodligen rätt bra genom ett DIN 13 glas också. MAG/MIG ger en intensivare ljusbåge, därför får man gå upp i DIN-tal. Med så låg ström som du kommer använda dig av så är det inga som helst problem med DIN 9 alternativt går du upp på DIN 10. Ögonen kommer inte ta skada av det. Skulle det kännas ljust så märker du det, men jag tror inte det är någon som helst fara. Det har ju hänt att man legat sömnlös med ett helt grutag i ögonen pga dumdristig svetsning utan skärm öht.
Det gör infernaliskt ont och man ser i princip nada, nån dag senare är man helt återställd och känner inte av några men. För att gå till ytterligheter så kan man ta rörtrådssvetsning som exempel.. Strömstyrkor på tex 400 ampere och en enorm mängd tråd som smälter. Då har man fler problem än att skydda synen. Kläder bleks och oskyddad hud är snart ett minne blott. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Kör någon 'billighetskärm' nu som jag inte vet namnet på, och den fungerar bättre än vår väl använda speedglas som i och för sig fungerat bra men blivit några år gammal. Det som skiljer den billigare hjälmen är att den är lite 'plastigare' och rackligare, men bättre möjligheter att justera släckningen som jag vill så det ska passa min svetsning. Svetsar i omgångar kanske 20timmar i veckan, mestadels alu men även titan, rostfritt och vanligt stål. Allt från enkla grejor till ormbon. och just nu ett hel husbil i rostfritt stål där hela påbyggnaden görs ifrån scratch... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Låter rimligt med nio för lite plåtarbeten. Har nog hjälmen inställd på tio ofta men blir det pilligt och låg strömstyrka sänker jag lite till för att se bra. En bekant till far provade just att punkta ihop lite grejor ( i och för sig en hel del) utan hjälm med blundatricket. Det han lärde sig är att ögonlocken inte är så ljusdämpande som han trodde samt att hjälmen skyddar mot solbränna! Han gick till doktorn och fick någon salva, samt visade sig inte utomhus dagtid på ungefär en vecka. Därefter solglasögon några veckor! _________________ Roland Johansson |
||||
|
Jag kan nog vara lite bortskämd med mina 9000 hjälmar (den ena är en Protop)
Båda har 9002x paneler. oslagbara om man bortser från priset.. Ögonlocken har bränner man lite då och då, men det brukar funka med sån där handkräm vi har på jobbet för att det ska lindra tillräckligt..
Jag hörde om en kille som kapat av halva hjälmen för att spara tid vid upp och nedfällning av hjälmen när han migsvetsade dykburar.. Där snackades det om rödbränna Värmebehandlat läder..
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
det man ska göra om man punktar mkt är att blända av av själva ljuset med munstycket.
jag hade inte fick låna en sådan här för långe sedan när jag "lärde" mig att svetsa
när jag inte längre hade tillgång till en automatisk svetshjälm inhandlades en sån hjälm som är på bilden. jag tycker att den är helt suverän, men den verkar kräva lite vana. chefen spottar och svär över att han inte ser nått i skiten, och vi skulle köpe en autmaitks avbländbar. man kan kombinera ihop olika glaskombinationer för olika din tal. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Re:
Givetvis, funkar kanon Euromaski är suverän! Speciellt då man slipar mellan svetsningen Den är väl inte jättebillig för att ha fast glas, men den är väger nästan inget och ger enorm siktyta vilket kan vara räddningen i trånga utrymmen _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
tror den gick på runt en dryg 1000-lapp när man bara knallade in hos svetsfirman och köpte en. går säkert att hitta billigare över nätet.. en till stor fördel är att man kan ha vanlig hörselskydd tillsammans med den. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Jula har en mask som är automatisk och kostar runt 900:- . Händer lit enu och då att dom rear ut ännu billigare. Köpte en sån och jag är helnöjd. Fick låna en finare modell innan och jag märker ingen skillnad som glad amatör
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
Vi har en speedglas...
Men det är något meck med själva LCD glaset där en del av ytan inte är aktiv, men ändå inte genomsläppande. Den är inte 100% med andra ord. Men den funkar. Två lediga händer är ett måste. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Din-tal för Migsvetsning.
|
11 besök senaste veckan (10377 totalt) |