Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bromsflex-budget (apropå Wilwood Dynalite)
5855 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
När jag läste senare delen (sidan 7-8) av "westfield-bygge"-tråden, så kunde jag inte undgå att referera till en liten analys jag gjorde på min bil när jag funderade på att skaffa stålomspunna bromsslangar för att reucera flex.

Nu har jag en Peugeot 406 som inte är en särskilt ansedd bil, men jag har observerat att torpeden flexar till en pedalvinkel om kanske tre-fem grader vid max applicering (torrbrytning subjektivt jämfört med ABS-ingrepp). Jag slöt mig till att förstyvning av torpeden gick före stålomsunna.

Nu undrar jag om bristande styvhet hos oken verkligen kan upptäckas som svampig pedal, möjligen som vibrationer? (vilket borde inträda tidigt) Nu är detta fullt möjligt att räkna på, vilket jag inte orkar. Jag betvivlar inte era erfarenheter, men det låter inte logiskt? Må vara om hela bromssystemet i övrigt är styvt?

Nu kanske alla andra tänker igenom detta med bromssystemets totala styvhet och har klart för sig, men jag undrar hur man ska tänka egentligen....

Jag tänker budget:
-Pedalarm
-Torped/infästning
-Bromsledningar
-ok
-....mm.....

....Att detta tillsammans ger sk "pedalkänsla" dvs styvhet i bromssystemet?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hela problemet med svampig pedal försvann helt när vi tog bort dynalite-oken och ersatte dessa med superlite istället.
f.ö. så satt det en boxad plåtpedal ihop med en kraftig pedalbox för bromsvågen. denna var infäst i en förstärkt torpedplåt och i motsvarande ända satt ett stag till bursträvan till fjädertornen.
överallt satt det stålomspunna slangar.
jag kan med all sannolikhet säga att det var oken som var usla.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Nu var inte syftet med mitt inlägg att ifrågasätta riktigheten i just din observation, dude, även om det kanske kunde uppfattas så. Men man kanske bör ha allt annat styvt som du hade för att öht märka flex i oken?

Det jag främst är ute efter är att största delen av "svampigheten" i en standardbils bromspedal kan sitta ngn annanstans än i bromsslangarna och att all flex är att jämställa och summera i pedalen.

Sen är det ju en rätt vanlig missuppfattning (bland alla andra, inte på rejsa.nu!!! ) att tex stålomspunna slangar ökar bromskraften.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



I Miatan så är aningen svampig pedalkänsla åtgärdat genom två enkla grepp först, stålomspunna slangar sist.

Först är att ha justerat bakbromsarna rätt (integrerad handbroms), annars blir det direkt svampigt.

Sedan flexar precis som du säger, torpedväggen. Löses enklast med ett förstärkningsstag framåt mot fjäderbenstornet. Torpedväggen har observerats att flexa kanske upp till ca 5mm vid hård inbromsning. Iom utväxlingen på pedalen kanske detta motsvarar 20mm eller så...

Sist, som sagt, stålomspunna slangar, eller helt enkelt nya i "gummi" då de verkar mattas aningen över tiden. "original" i gummi är faktiskt stålomspunna inuti, men med ett gummiöverdrag . Det är mycket marknadsföring i att stålomspunnet ger hårdare pedal och kortare bromssträcka.... .

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Jag bytte bromsslangar på min 75a pga att orginal var helt slut, på med stålomspunnet (billigare än orginal) och testade om det blev nån skillnad i pedalkänslan..

Det blev det inte, inte ens när jag bytte från totalt tokslut gummislang till stålomspunna alltså.

Mina

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Westfield skrev:

Sist, som sagt, stålomspunna slangar, eller helt enkelt nya i "gummi" då de verkar mattas aningen över tiden. "original" i gummi är faktiskt stålomspunna inuti, men med ett gummiöverdrag . Det är mycket marknadsföring i att stålomspunnet ger hårdare pedal och kortare bromssträcka.... .

Hmm, jag trodde stålet mest var ett slitskydd och att det var materialet i de stålomspunna slangarna som gav stumheten? Har ingen egentlig kunskap i ämnet men jag tyckte mest att det verkade orimligt att det där föga förspända stålnätet skulle ha någon betydelse, men det har det alltså, eller?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



På min 911 flexade det både för och efter montage av (stålomspunna) teflonslangar. (observera parantesen och fetstilen vad som är det viktiga... ) Teflontuben är alltså det starka och styva komponenten, i o m att man använder så liten diameter blir det mycket styvt, mindre är alltså bättre i detta fallet. Sen huruvida det verkligen gör nytta är nog mycket beroende på dom andra faktorer som räknats upp här

Jag både tror och har hört att ok kan flexa, på 70-tals ok i alu till Porsche kan dom tydligen t o m flexa så mycket att kolvarna kärvar.

Den enda bil med riktigt stumma bromsar jag kännt på är FSN's 924-räser. Willwod bromsvåg, stabil platta den står på, teflonslangar och Boxster-ok. Uppskattningvis 10-15 mm pedalväg mellan det att det börjar bromsa tills man inte orkar pressa mer. thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Det var naturligtvis teflonslangar...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det är ingen tvekan om att mycket av svampigheten kommer från t ex deformation av torpeden eller att oken deformeras. Men, givetvis skiljer det mellan olika bilar och olika konstruktioner.

På min RX-7:a sitter det glidkolvs ok runt om. Dessa flexar rejält och på en sån bil hjälper garanterat inga teflonslangar för att få en bättre känsla i pedalen.
Min gamla motorcykel, en Kawa Z750 L3 från 83 har även den glidkolvsok och dessutom stålomspunna teflonslangar. Trots detta kan man nästan trycka in bromshandtaget i styret samtidigt som man ser hur oken böjer sig. Ingen vidare känsla men den bromsar bra ändå.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jag har jämfört Brembos fyrkolvsok med slidingok original på en S80.
Pedalkänslan var betydligt bättre. Lättare att moderera och betydligt hårdare pedal.
Billtillverkare/bromsleverantörer räknar och simulerar bromsoksflex när man specar upp kolvstorlek/slag etc för huvudcylinder så man vet att volymen räcker för flexet.
Så styvare ok kan vara en botemedel för svampig pedal.

Apropå Miata: Torpeden flexar som Micke säger men en annat sätt att lösa det är större skivor (från t.ex. en 1,8 Miata) då behöver man mindre pedalkraft pga man får mer hävarm och iom att man trampar mindre hårt blir flexet i torpeden inte lika märkbart. Kan ju vara värt att tänka på som bakvänt sätt att lösa problemet på!

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bromsflex-budget (apropå Wilwood Dynalite)
5855 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande