| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Olika däcksdimension på samma axel...
|
4 besök senaste veckan (3967 totalt) |
|
Köpte precis en uppsättning beg r-däck i dimensionen 215/45-17....trodde jag. När jag kom hem upptäckte jag till min fasa att ett däck var 225/45-17 Min fråga är alltså om någon har provat att köra med lite olika bredd och då även höjd på sin bil? Är det en big no no eller funkar det hyggligt?
om jag sätter det fram lär bilen vilja dra åt ett håll beroende på vilken sida det sitter men får jag samma fenomen om jag monterar det bak? Bilen har (än så länge) en öppen diff bak, RWD mao. Diffens hållbarhet borde vara ok iom att den är öppen, men det är ju såklart inte optimalt
Att köpa ett nytt däck hade ju helt klart varit ett alternativ men frågan är ju om man inte hade fått lite samma fenomen då, iom ett slitet däck och ett nytt på samma axel, kanske inte riktigt lika stor skillnad men iaf
om någon mot förmodan skulle ha ett Bridgestone RE540, både nytt o beggat i dim 215 eller 225/45-17 så är jag intresserad
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
|
Du kommer inte att märka det oavsett var du sätter det
Bilen kommer inte att dra snett heller. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Körde inte Champcarbilarna med olika däckshöjd förr(fortfarande?) på ovalbanorna?
Istället för diff alltså. Nu har ju inte vi så många ovalbanor här men iallafall...
|
||
|
Re:
Av någon outgrundlig anledning ifrågasätter jag inte ditt svar Klockrent
||
|
Bilen är en RWD med delad bakaxel så det är nog inget större problem med hjullyft. Får se hur jag gör.
Alfons: Joo hade det varit ett nytt däck köpt på firma hade ja såklart reklamerat det men nu fick jag denna begagnade uppsättning "på köpet" när jag handlade en massa andra delar så det funkar inte riktigt här
||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Det är väl ändå så att om det sätts på drivande axel och man har olika omkrets på hjulet så uppfattar diffen det som att man sväger hela tiden. Det betyder varmgång. Höjden på däcket är en procentsats av bredden så sätt det på icke drivande axel.
Mvh Björn A-son _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
|
Antagligen är olika bilar olika känsliga.
Har själv kört en bil med däck med någon mm olika diameter fram på en framhjulsdriven bil. Inget bra alls. Bilen drog rejält åt ena hållet vid acceleration och inbromsning. När däcken flyttades bak märktes dock inget konstigt. Så jag hade inte satt dem på drivande axel. Den bil jag körde hade dock inte R-däck utan vanliga gatdäck. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Inte många mm skillnad så det är nog omärkbart. Samma fenomen som att skruva dit ett oanvänt (riktigt) reservhjul. Jag har däremot provat "fuskreservhjul" på ett (drivande) bakhjul. Jag förstår varför det står max 70km/h på däcksidan
_________________ /Kristian Elisson |
||
|
Jag har åkt tävling med 195/50-15(Hö) och 205/55-15(vä) r-däck fram på en golf 1:a.
Inga tendenser mer än det som alltid är på en felhjulsdriven bil
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Däck för banåka
|
4 besök senaste veckan (3967 totalt) |