Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Tips: Billig vinkelgrunka för camberkoll
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (39368 totalt)
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



En bra anledning att ha jättefälgar: Man får bättre nogrannhet på cambermätningerna

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Lars Falk skrev:
Hittade denna behändiga tingest på Rusta till det facila priset av 199:-.
Perfekt för att kolla camber.



Lars, ditt supertips har jag burit på länge och eftersom jag nu har befogad anledning att äga en sådan grunka styrde jag idag in på Rusta. Där möttes jag av en trevlig överraskning, ord. pris: 99:-

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
BTG skrev:
Lars, ditt supertips har jag burit på länge och eftersom jag nu har befogad anledning att äga en sådan grunka styrde jag idag in på Rusta. Där möttes jag av en trevlig överraskning, ord. pris: 99:-


thumbs up

Jag har nu använt tingesten att antal gånger på olika bilar. Fungerar riktigt bra faktiskt. Största "problemet" är att hitta en lämplig plan yta. Ett "långpass" är nästan ett måste i det läget. Billiga sådana finns på Biltema.

(Häromsisten köpte jag på mig ett par billiga "laservattenpass" med stativ och prismor.
Klurar just nu på om man kan använda dem till något vettigare än trist snickrande eller kaklande... )

_________________

Rice and shine
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har haft detta i åtanke ganska länge jag också. Jag måste snarast ta mig till rusta för att se om jag kan få tag på en sån där "grunka".

thumbs up thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Finns nu på biltema för 149:-

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Eric Josefsson skrev:
Finns nu på biltema för 149:-

Har du något artikelnummer?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Wankelsport skrev:
Eric Josefsson skrev:
Finns nu på biltema för 149:-

Har du något artikelnummer?


16-1352

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=403&iItemId=4899 . . . .

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Lars Falk skrev:
(Häromsisten köpte jag på mig ett par billiga "laservattenpass" med stativ och prismor.
Klurar just nu på om man kan använda dem till något vettigare än trist snickrande eller kaklande... )

Lyfter detta eftersom jag inte hittade någon annan vettig tråd med "laservattenpass"
Sitter med ett par nya billiga laservattenpass och har precis mätt upp parallelliteten mellan laserstålarna genom att tejpa ihop passen med strålen åt samma håll.
Libellerna åt samma håll så kunde jag inte se 0 mm avvikelse på 7,0 m. (observera noggrannheten)
Libellerna vända mot varandra så kunde jag inte se 1 mm avvikelse på 7,0 m.

Detta tyder jag till att de kommer att fungera utmärkt att mäta toe med. Att passen dessutom är 40 cm långa borde passa 15-16" fälgar utan mellanlägg, bara att spänna fast (lagom hårt med bungiecord?) i fälgekrarna.
Problemet är att det behövs en mätplatta som man vet vart den sitter relativt mitten på bilen. Två plattor på en 2m Al-profil gör att det går att mäta bägge sidorna samtidigt. "Billigaste" Al-profilen är ju ett biltema/rustapass och då kan man mäta nivå på backen samtidigt .

om mätplattorna placeras i andra ändan av bilen (dvs i aktern när jag mäter toe fram) så borde det vara lättare att enkelt hitta samma punkt gånbg efter gång (både mitt och avstånd)

Camber mäter man med strålpunkten i garagetaket och lodlinjen tas ut med ett lod

Caster är ju jobbig men det går nog att läsa sig till hur man mäter fram det ur camber vid viss styrvinkel eller nåt.

Kvar att fundera ut är en plankrigg med glidplattor så att det går att komma åt excenterbultarna samt få hjulen kan röra på sig (rotera och glida lite i sidled). Två plåtar med skruv/mutter i den övre och urtag i den undre (plus plankan under) borde väl fungera? Plankriggen kan justeras så att det blir våg. Pallbockar som nödsupport blir en nödvändighet. Jag vill nog få upp hjulen 2dm för att kunna flänga ut och in mellan justera och mäta (att vara två underlättar nog en del, alt maska upp vart strålen skall hamna).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Natrurligtvis finns det fallgropar (men jag vet inte förrän jag provar i vår), den främsta skulle vara att det inte går att få fast passen på fälgarna. Möjligen går strålen i skärmen så att jag måste använda distanser eller nån hållare för passen (gärna med bredare anlägg mot fälgen).
Detta gör det ju lite mindre simplistiskt.

Målet är iaf en egen hjulinställningsrigg. Det må ta en hel dag att få till de värden jag vill ha men då har jag iaf gjort det själv (och nästa gång går det snabbare).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



var köpte du vattenpassen och vad fick du ge?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Anders Jeppsson skrev:
var köpte du vattenpassen och vad fick du ge?
199:- per kit på feltema. Silvan tar 149:- för ett mycket liknande kit.

Kiten innehåller pass, stativ och justerbar roteringsgrej som man sätter passet i på stativet.

Biltemas är blå och rustas är gula, bägge heter Laser 670 och har samma pris.

Innan allt är klart har det nog kostat lika mycket som en inställning med fuskhjälp men det är ju en hobby, ju

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Jag har haft liknade funderingar...
Skaffade ju ett par laserpass för en tid sedan. Man kan nog använda dem på flera sätt. Lurade på att göra en jig så att man får parallella "ridåer" längs bilen för att mäta toe och camber... men jag har inte tänkt färdigt ännu.
Problemet är att få det hela tillräckligt parallellt och "i linje med bilen"... Man kanske skulle märka ut mitten på bilen och använda tre parallella pass... Undrar om det kan funka...?

Jag kör än så länge med "linjaler" och tumstock vid toemätning.

_________________

Rice and shine
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Det här ju jättebra thumbs up men va f-n gör man om nu inte vinklarna är bra?..då står man där...och köpa camberplattor och likn är ju inte så fullt "bara"...(finns inte på Rusta iallafall!)

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Petri skrev:
Det här ju jättebra thumbs up men va f-n gör man om nu inte vinklarna är bra?..då står man där...och köpa camberplattor och likn är ju inte så fullt "bara"...(finns inte på Rusta iallafall!)
Beror väl på vilka inställningsmöjligheter som är inbyggda från början. -2 - 0 grader Camber och 5 grader Caster som en svagt sänkt Miata kan justeras till klarar jag mig med iaf.

Men alla bilar har ju inte dubbla A-armar runt om...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005
Inlägg: 79



Tänkte bara tipsa om att vinkelvattenpasset nu verkar kosta 49kr på Rusta thumbs up
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=512

_________________
Erik Abrahamsson

Opel Manta -74
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Abrahamsson skrev:
Tänkte bara tipsa om att vinkelvattenpasset nu verkar kosta 49kr på Rusta thumbs up
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=512


OCh nu inte finns kvar..

_________________
/David Johansson
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377




_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Från nya biltemakatalogen erbjuds nu ett nytt enkelt mätinstrument för camber:


_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Eric Josefsson skrev:
Från nya biltemakatalogen erbjuds nu ett nytt enkelt mätinstrument för camber:

Gha! Jag som var på biltema för 3 dagar sedan och köpte en sån där vanlig grunka.

_________________
/David Johansson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



wipe skrev:
Eric Josefsson skrev:
Från nya biltemakatalogen erbjuds nu ett nytt enkelt mätinstrument för camber:

Gha! Jag som var på biltema för 3 dagar sedan och köpte en sån där vanlig grunka.


Notera inkommer i oktober också, så det vill till att man överlever en månad utan cambermätargrunka isf.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Men alltså hur funkar det med att sätta den på bromsskivan? Då måste man ju ha bilen på pallbockar, blir det inte ändrad camber då eller har jag missförstått något?

_________________
/David Johansson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Tips: Billig vinkelgrunka för camberkoll
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (39368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande