Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Tips: Billig vinkelgrunka för camberkoll | << 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (39368 totalt) |
Lars, ditt supertips har jag burit på länge och eftersom jag nu har befogad anledning att äga en sådan grunka styrde jag idag in på Rusta. Där möttes jag av en trevlig överraskning, ord. pris: 99:- _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jag har nu använt tingesten att antal gånger på olika bilar. Fungerar riktigt bra faktiskt. Största "problemet" är att hitta en lämplig plan yta. Ett "långpass" är nästan ett måste i det läget. Billiga sådana finns på Biltema. (Häromsisten köpte jag på mig ett par billiga "laservattenpass" med stativ och prismor. Klurar just nu på om man kan använda dem till något vettigare än trist snickrande eller kaklande... ) |
||||
16-1352 http://www.biltema.se/products/produ _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Lyfter detta eftersom jag inte hittade någon annan vettig tråd med "laservattenpass" Sitter med ett par nya billiga laservattenpass och har precis mätt upp parallelliteten mellan laserstålarna genom att tejpa ihop passen med strålen åt samma håll. Libellerna åt samma håll så kunde jag inte se 0 mm avvikelse på 7,0 m. (observera noggrannheten) Libellerna vända mot varandra så kunde jag inte se 1 mm avvikelse på 7,0 m. Detta tyder jag till att de kommer att fungera utmärkt att mäta toe med. Att passen dessutom är 40 cm långa borde passa 15-16" fälgar utan mellanlägg, bara att spänna fast (lagom hårt med bungiecord?) i fälgekrarna. Problemet är att det behövs en mätplatta som man vet vart den sitter relativt mitten på bilen. Två plattor på en 2m Al-profil gör att det går att mäta bägge sidorna samtidigt. "Billigaste" Al-profilen är ju ett biltema/rustapass och då kan man mäta nivå på backen samtidigt . om mätplattorna placeras i andra ändan av bilen (dvs i aktern när jag mäter toe fram) så borde det vara lättare att enkelt hitta samma punkt gånbg efter gång (både mitt och avstånd) Camber mäter man med strålpunkten i garagetaket och lodlinjen tas ut med ett lod Caster är ju jobbig men det går nog att läsa sig till hur man mäter fram det ur camber vid viss styrvinkel eller nåt. Kvar att fundera ut är en plankrigg med glidplattor så att det går att komma åt excenterbultarna samt få hjulen kan röra på sig (rotera och glida lite i sidled). Två plåtar med skruv/mutter i den övre och urtag i den undre (plus plankan under) borde väl fungera? Plankriggen kan justeras så att det blir våg. Pallbockar som nödsupport blir en nödvändighet. Jag vill nog få upp hjulen 2dm för att kunna flänga ut och in mellan justera och mäta (att vara två underlättar nog en del, alt maska upp vart strålen skall hamna). |
||||
Natrurligtvis finns det fallgropar (men jag vet inte förrän jag provar i vår), den främsta skulle vara att det inte går att få fast passen på fälgarna. Möjligen går strålen i skärmen så att jag måste använda distanser eller nån hållare för passen (gärna med bredare anlägg mot fälgen).
Detta gör det ju lite mindre simplistiskt. Målet är iaf en egen hjulinställningsrigg. Det må ta en hel dag att få till de värden jag vill ha men då har jag iaf gjort det själv (och nästa gång går det snabbare). |
||||
|
||||
Kiten innehåller pass, stativ och justerbar roteringsgrej som man sätter passet i på stativet. Biltemas är blå och rustas är gula, bägge heter Laser 670 och har samma pris. Innan allt är klart har det nog kostat lika mycket som en inställning med fuskhjälp men det är ju en hobby, ju |
||||
Jag har haft liknade funderingar... Skaffade ju ett par laserpass för en tid sedan. Man kan nog använda dem på flera sätt. Lurade på att göra en jig så att man får parallella "ridåer" längs bilen för att mäta toe och camber... men jag har inte tänkt färdigt ännu. Problemet är att få det hela tillräckligt parallellt och "i linje med bilen"... Man kanske skulle märka ut mitten på bilen och använda tre parallella pass... Undrar om det kan funka...? Jag kör än så länge med "linjaler" och tumstock vid toemätning. |
||||
Men alla bilar har ju inte dubbla A-armar runt om... |
||||
Tänkte bara tipsa om att vinkelvattenpasset nu verkar kosta 49kr på Rusta
http://www.rusta.se/product.asp?prod _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||||
OCh nu inte finns kvar.. _________________ /David Johansson |
||||
_________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
Notera inkommer i oktober också, så det vill till att man överlever en månad utan cambermätargrunka isf. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Sparade trådar/FAQ Tips: Billig vinkelgrunka för camberkoll | << 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (39368 totalt) |