Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
effekt Porsche g50 låda
2191 besök totalt
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Trådstartare
effekt Porsche g50 låda

Vet någon hur mkt vrid/effekt klarar Porsches g50 låda av? (korta lådan)Tex om man parar ihop den med en 3,3l snurra, klarar den av det utan att haverera?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re: effekt Porsche g50 låda

Pelle Persson skrev:
Vet någon hur mkt vrid/effekt klarar Porsches g50 låda av? (korta lådan)Tex om man parar ihop den med en 3,3l snurra, klarar den av det utan att haverera?

Vilken G50? Det finns olika modeller... Man kan generellt säga att den klarar av det mesta. Definitivt en lagom trimmad 3.3:a med turbo.

Skåne
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: effekt Porsche g50 låda

beepbeep skrev:
Pelle Persson skrev:

Vilken G50? Det finns olika modeller... Man kan generellt säga att den klarar av det mesta. Definitivt en lagom trimmad 3.3:a med turbo.

ex G50/00-03 dvs från en sugmotorbil.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm..har inte koder i huvudet, var 03 den första som satt i 911 Carrera från 84:a framåt? Det finns herrar som har turbokonverterat sina Carreror och lådor har hållit. G50 är i överlag betydligt starkare än 915. Något speciellt skäl till att du ska installera G50? Vad är det för bil?

Mvh.

Skåne
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Hmm..har inte koder i huvudet, var 03 den första som satt i 911 Carrera från 84:a framåt? Det finns herrar som har turbokonverterat sina Carreror och lådor har hållit. G50 är i överlag betydligt starkare än 915. Något speciellt skäl till att du ska installera G50? Vad är det för bil?

Mvh.

Jag ska annvända en g50 i en 911-79, pga att det är en bättre låda helt enkelt. Och det hade varit trevligt att slippa byta låda med tanke på framtida motoruppdateringar/klassbyte.
Men kom inte g50 87?

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

beepbeep skrev:

Mvh.

G50 kom först i -87 års modell innan dess var det 915 och innan dess 901.

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Just ja, Carreran kom 1984 men den hade 915 till 1987, my bad

Dock ska man tillägga att Carrera hade omgjort torsionstub för att få plats med längre G50-låda. Med andra ord måste du antigen få tag på Carrera G50 torsionstub och svetsa in den eller kapa/modifiera befintlig.

Personligen anser jag allt detta vara så mycket jobb (om du ska installera en obesiktningsbar 3.3L turbomaskin) att det är enklare att sälja och köpa en 930 från början. Visserliggen är dom flesta fyrpetade men den har så mycket annat som man vill ha...

Skåne
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:

Dock ska man tillägga att Carrera hade omgjort torsionstub för att få plats med längre G50-låda. Med andra ord måste du antigen få tag på Carrera G50 torsionstub och svetsa in den eller kapa/modifiera befintlig.

Personligen anser jag allt detta vara så mycket jobb (om du ska installera en obesiktningsbar 3.3L turbomaskin) att det är enklare att sälja och köpa en 930 från början. Visserliggen är dom flesta fyrpetade men den har så mycket annat som man vill ha...

Bilen är en tävlingsbil ( iofs gat reggad som ombyggt fordon med ändrad motor/effekt/hjulupphängning/bromsar/bur/kaross/spårvid osv) Med alla rätt ändringar för att köra med 930 motor (vilket den även har körts med på tidigt 90 tal)
Så ev motoruppdateringar-sbp i framtiden ser inte jag som ett problem på den här bilen...om man nu vill köra en rensad race bil på gata?
Att snitta upp torsionstuben eller kapa ner lådan är i mina ögon en ganska enkel lösning för att få till en bättre/hållbarare/mer lättväxlad lösning.
Ev både och för att kunna skjuta fram maskinen något

Men tillbaks till min fråga..
Man kan köra med ganska mkt vrid i en g50 (carrera låda) utan att krascha dom?
En g50/50 låda växer inte på träd och för den budgeten jag har tänkt mig så anser jag den vara ngt för dyr

Uppsala
Här sen Feb 2003

oki. Det finns en herre som hänger på Pelican Parts som har en turbokonverterad Carrera med G50 och en del mer kusar än i orginal 3.3. Hans låda verkar hålla utan problem.

Torsionstuben är lite knepig då den också stagar upp bilen. Alternativ två är att konvertera till coilovers bak "a la 935"...då är det bara att kapa upp tuben och bygga lite förstärkning runt den.

Men vad min begränsade erfarenhet av den låda (mest från vad jag har läst om turbokonverterade sådana på diverse forum) säger så ska den vara betydligt starkare än 915. Jag är förvånad att du nyttjade 915 med turbomotor då den brukar inte hålla så värst med 400Nm i vrid. Du är säkert medveten om att G50 också har annan/modernare sorts synkro-ringar som gör den betydligt mer lättväxlad än 915.

Dock är någon sort oljekylning att föredra om du ska plåga den på bana. I synnerhet om du tänkte montera eller har lamelldiff. En herre monterade tempgivare i sin okylda låda parad med en 3.6-sugis och oljetemp i lådan sköt i höjden på bana...den var varmare än motorolja!

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

beepbeep skrev:

Ingen fara, det är bara jag som meschersmittar

Det finns ett short bellhouse kit från bl.a. Patrick Motorsport i Arizona som gör att man får in en G50 i en bil från innan -87 utan att behöva något åt torsionstavarna.

http://www.patrickmotorsports.com/cgi-bin/main?action=special&page=G%2D50%20Transmissions&section=Short%20Bell%20Housing

/Anders

993 C2
En helt ovanlig 944
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jupps, men då kapar dom hela lådan och ingående axeln! Dvs. det är ingen kit utan man tar hela lådan och kapar bort en bit av kopplinghuset och svarvar av tappen. Och vad jag har hört är det inte helt gratis heller...

Uppsala
Här sen Feb 2003

P.S. Här får du lite mer matnyttigt:

http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=362061

Trollhättan
Här sen Nov 2006

Problemet med lådor och rejäla vridmoment är de sneskurna kuggarna som genererar axiella krafter på axlarna.
Staga upp "intermediate plate" m.h.a. ett fräst stadigt stycke istället för den gjutna. sälj av motormeister.com samt många andra firmor i USA. brukara vara billiga ca USD200
Dom har stor erfarenhet att Staga upp porsche lådor i USA då det ofta är billigare att konvertera till V8 än att renovera topparna.
Tror även att motormeister har ett oljepump kitt som sprutar olja där den behövs, samt eventuellt kyl.

kan inte rekomndera att röra torsionstuben då den är "origo" för hela karossen och chassiet.

Lycka till!

effekt Porsche g50 låda
2191 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande