Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? G-krafter | 2585 besök totalt |
Hej
Borde man kunna upnå samma G-krafter i bromsning som i sido-G ? Bilen är en Formel Ford 1600 utan vingar & Dunlop CR82 mönstrade däck ca 1,55G i karusellen man bara 1,3 G i bromsning efter rakan Fel bromsteknik, fel justerade bromsar, kalibrering av G givare eller presterar däcken helt enkelt inte lika mkt i broms som i sida? Henrik _________________ Henrik Hansson |
Sidokrafter i bankad kurva borde väl bli som att bromsa i uppförsbacke?
Vad har du för sidokrafter i de platta kurvorna (eller ännu värre Hansen)? |
Jag fortsätter att gissa:
Lättare att ligga på greppsgränsen i de långa kurvorna jämfört med det förhållandevis korta inbromsningarna? Skillnad mellan spårvidd och axelavstånd (har inte kläm på hur det skulle påverka men det skiljer ju)? Mattsonkurvan är nog den "platta" kurva där man laddar med mest kontroll. Norra kurvan och Depåkurvan vill jag inte påstå är enkla att maximera G-krafterna i och Hansen lutar ju delvis åt fel håll (defenitivt i blött iaf ) |
Jag upplever samma sak i min GTV, loggdatan säger konsekvent att jag har runt 0.2g mer i sida än i broms.
Jag tror det i mitt fall beror på att jag har camber som är "optimerad" för hög kurvhastighet snarare än broms, jag har ju inte direkt problem med greppet när jag accelererar (tyvärr) och för att hänga med lite motorstarkare bilar så får man köra snabbt i kurvorna. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? G-krafter | 2585 besök totalt |