| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
raderat
|
1227 besök totalt |
|
Karossformen spelar ju ingen roll, den väger ju inte så mycket annorlunda än sedanen.
om S40ins chassi passar så finns det ju rätt mycket erfarenhet från exS40Challange långloppsbilar. Visserligen är de optimerade för stabilt beteende för bana men det är "bara" att få till lite mer överstyrning i konbana (helst ställbart så du kan välja när du vill bli omkörd av bakändan). S40Challangechassit är ju lite mjukt sägs det men kanske passar för konbana med smärre justering? |
|
att jag inte tänkte på s40 challange chassit, borde passa då fjädrar och dämpare är samma original iallafall. är det någon här på rejsa som kör med en S40 Challange bil som vill ge mig mer värdefulla tips? Vad kan ett sånt kitt kosta. Är det bara dämpare och fjädrar eller är det mer som skiljer? Har för mig att jag läst att dom har fas2ans länkarm då den är längre?
_________________ Emil Jungmar |
|
Hej Emil,
Vi kör en modifierad S40 Challenge bil i ERCup. Dock har vi bytt ut det mesta av chassit...
Öhlinschassit som sitter original på dessa bilar är som sagt något mjukt för tävling men har fördelen att vara ställbart i 8 steg. Vi råkar faktiskt ha ett sådant chassi (fjäderben, fjädrar, dämpare) till salu men det kan vara sålt till Norge redan... http://www.blocket.se/vi/12894929.ht Nypris är ohyggligt högt, typ 45 000 SEK , så begagnat är nog vägen att gå.
En renovering med olje + gasbyte kostar ca 1500 kr (uppgift från orust Motor, Öhlins servicecenter). Jag är ganska säker på att storleken på fjädertallrikarna är samma som original vilket betyder att man kan använda andra fjädrar om man skulle vilja, tex för att sänka bilen mer eller ändra balansen. S40 Challenge kör med original krängare fram och bak men har andra bussningar i hjulupphängningen. Ett tips för att minska hjulspinnet är att koppla bort främre krängaren. Har inte hört att de får använda sig av fas 2 länkarmar, vet du hur mycket det skiljer i längd? Det låter som något vi skulle kolla på... Fick dessutom höra i helgen att de har mer caster än fas 1. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
![]() |
Skruva banåkabil
raderat
|
1227 besök totalt |