Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-08-29 PCS SPA Francorchamps Belgien
2 besök senaste veckan (3328 totalt)
Stefan911
Bjärred
Här sen Okt 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
Då var man hemma igen efter onsdagens fantastiska begivenhet, att få köra sin Porsche på en världens absolut bästa F1 banor, klassiska SPA i Belgien. För mig var det en dröm som gick i uppfyllelse! Har funderat på detta sedan jag var där 1999 och såg Mika passerar Schumi och en varvad förare på insidan efter långa rakan...och nu var vi där!!!



Jag ska försöka ladda upp en hel del bilder under veckorna som kommer och ge lite bild kommentarer, kort och gott kan jag bara säga att denna dag var en av de bästa i mitt liv. En upplevelse som jag önskar er alla! Vi var sju svenskar som körde, hoppas vi blir många fler nästa år. Jag kommer iallafall att åka tillbaka!



Banmötet bestod av 6 pass om 30 minuter och en fullfjädrad kock i full mundering på lunchen och efterföljande dessert--- Fullfjädrade race bilar Cup-LeMans m.m. körde sina pass emellan, samt Porsche experience, rookies med en SMILEY på bilarna (Dessa körde emmellanåt slalom över hela banan...)



Bilderna på banan togs inifrån bilen under första passet som var "PACE CAR" då var det omkörningsförbud och man kunde i lugnare tempo kolla spårval m.m. (även fotografera) Man kunde dock under alla pass ha med sig passagerare...något jag inte gjorde (har ju redan 1540 Kg att släpa på...dessutom slår bara Linda på mig när jag kör för fort... )

Mitt leende vill aldrig ta slut och adrenalinet är fortfarande kvar!

En dag jag kommer att minnas för resten av mitt liv!

Stefan Larsson

PS Tack till alla för ett trevligt sällskap samt extra grattis igen till Anders Falk som blev 50! Kan det finnas ett bättre sätt att fira på???

PS2 Har lagt upp en del på Porsche Club Sverige med, men bilderna som kan laddas upp är så små...

_________________
Stefan Larsson
Garaget:
Ginetta G40 räjsbil (Simons ;-))
Abarth 500 trofeo Assetto Corse
BMW X6 3.5D
Abarth 500 Essesse
Porsche 911 (991)
Citera
Stefan911
Bjärred
Här sen Okt 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
på alla papper... Nummer på bilen kändes lite speciellt, men visades sig vara väldigt bra då det blev lättare att hålla koll på bilarna även för medföljande flickvänner...Morgonen svåraste uppgift var att 07:45 klistra ett jätte märke på bilen med startnummer!!




Anders och Stefan jobbar febrilt med bubblorna...




Vi använde oss av den gamla depån och mankunde hyra en box om man kände för det...Det jobbades febrilt med den nya Formel 1 depån.



Eftersom Anders Falk fyllde 50 år var det såklart lite extra speciellt alltihop. Här poserar vi framför Eau Rouge något nervösa men laddade inför dagen!

_________________
Stefan Larsson
Garaget:
Ginetta G40 räjsbil (Simons ;-))
Abarth 500 trofeo Assetto Corse
BMW X6 3.5D
Abarth 500 Essesse
Porsche 911 (991)
Citera
Stefan911
Bjärred
Här sen Okt 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
Ingen vanlig genomgång som i Sverige utan ett 30 minuters pass med PACE CAR. Omkörningsförbud under hela tiden...innebar att man dessutom kunde ha passagerare som kunde fotografera lite...

Passagerare var dock tillåtet under samtliga pass.



På med hjälmen och ut för att titta på spårval m.m.



"No 59 bend your knees..."





Långa rakan där Mika tog Schumi på insidan samtidigt som de båda varvade en annan förare...
Däruppe till vänster stod vi och såg det hela...och nu var man tillbaka...men inte som åskådare !!!

Det var magiskt..

Enda banan jag kört på där jag varvat ut på 5:an på och fått lägga i 6:an....



Det var mycket kuperat och stor variation på kurvorna med olika dosering i detta fall lite utåt...samtidigt som det går neråt rejält. Tog en stund innan man fick koll...





Vår depåinfart och fullt acc från andra växel till femte innan man "svaldes" i svackan...



Här får man en aning om hur brant Eau Rouge verkligen är... respekt.



Start o mål och till höger ej synligt nya F1 depån.






_________________
Stefan Larsson
Garaget:
Ginetta G40 räjsbil (Simons ;-))
Abarth 500 trofeo Assetto Corse
BMW X6 3.5D
Abarth 500 Essesse
Porsche 911 (991)
Citera
Stefan911
Bjärred
Här sen Okt 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
Från arrangörernas kamera. Man fick köpa samtliga bilder de tog (totalt 81st bara på min bil!) som man fick med sig direkt på CD.








_________________
Stefan Larsson
Garaget:
Ginetta G40 räjsbil (Simons ;-))
Abarth 500 trofeo Assetto Corse
BMW X6 3.5D
Abarth 500 Essesse
Porsche 911 (991)
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



Grattis till en kul upplevelse!

Jag har kört där några gånger och banan är verkligen helt underbar! Har dock inte kört på nya sträckningen, vet du om det är stor skillnad?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Trevlig reserapport och bra bilder thumbs up Spa står ju definitivt väldigt högt upp på listan över banor man vill köra...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Men jag vill ju också åka där...

Riktigt fina bilder!

_________________
Stefan Larsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Stefan911 skrev:
En av de bättre bilderna jag sett för att belysa hur djupt det är samt hur bant det går uppför.

Det är inte undra på att varvtalet sjönk på MX-5 Trophy när de jobbade sig uppför backen (när de körde 00, och 01)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Härliga bilder, Stefan.

Synd att man inte kunde va med

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Kanonfina bilder, ger verkligen perspektiv på hur det ser ut. thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Dagen innan var vi där och tittade på banan och en tung klump satte sig i bröstet, vilken bana och vilka höjdskillnader. Hemma är ju banorna platta och man har möjlighet att se hela banan, här kunde man bara se hur banan försvann upp i bergen. Eau Rouge kändes ungefär som att ta hissen upp till 49:e våningen, en avslutande blind vänster och sedan en jätteraka med tuff inbromsning från 240 ner till 80 innan man smet igenom chickanen. Att köra en felaktigt doserad hårnål i kraftig nedförsbacke när mätaren står på nästan hundra var en utmaning som danar karraktär. Ett par kurvor senare var det dags för ett par långa vänsterkurvor som togs under full accelleration i sexan innan man till slut var framme på den superbreda start och målrakan sedan 180 grader och så var det nerförsbacke ed efterföljande Eau Rouge och så började det om igen, och igen, och igen...

/Anders




_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
GenuineVR6
Bjärred
Här sen Maj 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ser förbannat kul ut, farsan! Nästa år får du ta med mig också!

_________________
Linus Larsson
Citera
Eftersnack
2007-08-29 PCS SPA Francorchamps Belgien
2 besök senaste veckan (3328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande