| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
SBP VS karossdelar i plast.
|
1621 besök totalt |
|
Vad säger Bilprovningen om tex baklucka, motorhuv och dörrar i plast (el kolfiber)? Får man ta bort orginal låsanordning och ersätta med huvlås? _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
|
Det här känner jag igen...
Den här frågan har varit upp förr. Men det skadar inte att fräscha upp den. Jag har läst att bilen måste ha en extra säkring till motorhuven. Typ en rem eller en vajer som är fastklickad någonstans. Annars är det väl inget som hindrar materialvalet där. Papp-maché är kanske inte grejen men... Bakluckan struntar dom nog i, den utgör ju ingen risk att kunna flyga upp av fartvinden. om dörrarna utgör en krocksäkerhetszon kan jag tänka mig att dom klagar på dig där. Men om det sitter en godkänd bur i bilen kan det nog funka... Rätta mig om jag har fel.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Ska man vara petig är det som Arne säger, en krocktestad bil (krav from 1969 om jag minns rätt) får man egentligen inte byta karossdelar på (inte från plåt till plast i alla fall) eftersom det kan ändra krockegenskaperna.
Det är den formella versionen men numera är det väl sällan Bilprovningen sätter stopp för plastdelar som sitter fast. Motorhuv ska ha två låsanordningar eller en form av spärr som hindrar att luckan öppnas om ena låset släpper. Det tolkas lite olika, vissa anser att fyra huvsprintar (huv utan gångjärn eller annan låsanordning i bakkant) uppfyller kraven, vissa gör det inte. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Försökte söka men hittade inget riktigt svar. Är väl i första hand huv och baklucka jag tänker på, dörrarna får bli ett senare problem mest kul att veta om man får... Tänkte skippa lås, gångjärn och allt annat som hör "luckorna" till för att det ska göra skillnad... Glömde säga att det är en m3e30. _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
|
Re:
Tack för infon. Tolkar det som att det beror lite på dagsformen på stationen
Några särskilda regler på uppstickande delar typ hur huvlåset bör se ut?
Är detta godkänt? Vet att jag sett ett i plast som nästan är platt, är det att föredra kanske? _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
|
Re:
Fina grejor: http://www.aerocatch.com/automotive- _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
Re:
Tack Precis vad jag letade efter, gillar särskilt att det går att låsa. _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
|
Re:
Vi har dessa på BMW GTRen. Det bästa jag sett på länge.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Huvlås som sticker upp kan reta ASB, bättre med "flush mount". Men man kan vaddera/täcka över huvpinnarna också.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1621 besök totalt |