Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-09-09 Final SPVM och RHK på Falkenberg | 2 besök senaste veckan (6547 totalt) |
Hur tur kan man ha detta året med vädret vid olika evenemang
ex KM, SPVM, Hyllinge, Svedala MK mm Ytterligare en höjdare får läggas till samlingen, kanonväder hela helgen!! Får tacka alla frivilliga funktionärer som gör denna typen av hobbyåkning möjlig Premiärrace på Falkenberg för mitt vidkommande, en i alla fall till en början utmanande bana, jag körde orytmiskt och fick mest ägna mig åt backspeglarna En fri träning på fredagen samt en tidsträning på lördagen samt två race på söndagen Körningarna flöt på på lördagen och söndagen Min tid i kvalet räckte till en sista placering (närapå) av 25 bilar, Alla roadsportklasserna körde på en gång samt ett gäng inbjudna Norrmänn som ställde upp i "roadsportbilar" som var förvillande lika Svenska modsportbilar De inbjudna gästerna for fram både på längden och tvären i kvalet och farbror tävlingsledaren hade några förtroliga samtal, enligt rykten Racen gick lite bättre för dem, även för mig Körde upp mig fem eller sex placeringar i första racet I andra racet blev det lite knöligt i chikanen efter start så trots en bra start fick jag börja om bakifrån fältet igen så andra racet blev det första likt jag körde upp mig fem placeringar Kula att testa en ny bana / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
||||
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Jag såg iaf att tidtagarna pillade in sakerna rätt in i samma system när jag var uppe två gånger och korrigerade startupställningen för vårt Race2. Men om dessa resultat är råa eller efter Dommarbearnetning vet jag inte. Det finns några tider där som inte är rätt. De hade en fotocell som backup till transpondrarna och det blev inte så rätt tider då ibland (nån diff på två sekunder hit och dit ibland ) |
||||
om det är så så skulle det vara möjligt att få tillgång till tider på träningar typ onstags träning på Gelleråsen ??
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Hyfsad tid norrmannen i 944:an med jätteturbon fick i andra racet, Espen Bratli 46,8s.
Ganska bra för att vara en Roadsportbil Har aldrig sett en 944 som varit så snabb. Iofs var väl däcken ganska nära slicks (Hoosier) men det är häftigt ändå. Edit: Undrar om tiden verkligen kan stämma, förvisso körde han 48,4s i första racet? Villy Zielinkys (stavning) bästa tid var 47,6s i andra racet med en Modsport 1 bil. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Krister Andersson i Boxtern (i B) missade sin bästa tid i Race1 (52.7 enligt laptimer) då den blev ersatt med en fotocelltid på 47,1... (korrigerad i MyLaps vilket Espens tider inte är) Men visst skiljer det ganska lite mellan Norsk Roadsport A och Svensk Modsport I... En sak är säker, egen transponder driven med tändningsström ger minst problem... |
||||
Det är ju ganska lustigt att det kan bli sådana problem med transpondertidtagning. Systemet talar om om du har dåligt laddad transponder samt dålig signal (felplacerad). Borde finnas alla möjligheter att korrigera innan race. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
En liten racerapport:
Helgen började på fredag morgon med fulllastad bil och färd ner till Falkenberg. Ibland har man det riktigt lyxigt med endast 50 minuters lugn färd till banan . Det fanns gott om tid att packa upp och göra sig iordning till den frivilliga morgonträningen (till det facila priset av 300kr). Träningarna var uppdelade i fyra pass; Standard Slicks, Standard Mönster, Formel Slicks och Formel Mönster. Det var ganska gott om bilar på banan under Standard Mönster men det fungerade rätt bra, det blev inga kanontider men allt verkade fungera och det viktigaste är ju att få in banan i kroppen inför resten av helgen. Det hanns med tre pass för Standard Slicks innan lunch (alla andra fick bara två). Efter lunch så var det dags för den träning som ingick i anmälningsavgiften för racehelgen. Detta hade gjort att i princip alla klasser hade fyllt på under förmiddagen och var nu ivriga att komma ut och känna på materialet. För Standard Slicks var det inga problem eftersom det bara är Modsport och Standard Ny vilket gav lagom beläggning på banan. Sen blev det smått kaotiskt när de började skicka ut Standard Mönster. När de 32 bilarna som är max i banlicensen var utsläppta stod det fortfarande 25 kvar i kön i depån. Nu var ju det det lilla problemet, ute på banan var det en blandning från Roadsport A (ca 50 sek i varvtid) till standard -65 <1150cc (upp till 70 sek i varvtid, dvs 140%). Det förvärrades ytterligare av en bil som skapade vitflagg och puttrade runt i tre varv innan den besökte depå. Efter detta kaos tog Erling (Larsson) mikrofonen och styrde upp resten av eftermiddagen med träning klassvis. Nu blev det ju betydligt mindre träning än de uppskattade tre passen men det blev iaf hyffsat fri trafik för de flesta. Roadsportträningen gav lite smak på hur startfältet såg ut. Det var många fler A-bilar än vanligt (7 A-bilar och 1 C-bil från Norge hade anslutit, till totalt 26 bilar) vilket gjorde att det blev att agera trafikpolis och peka ut passeringar till höger (jag släppte aldrig nån på vänster sida, det blir så dumt att peka dit). I stort gick träningen bra med en bästa laptimertid på 55.28. Kvällen fortlöpte sen med lite fixande av sovtält och en underbar middag i Lindblomska tältet. Det var lika trevligt väder på kvällen som under resten av dagen och diskussionsområdet för kvällen var insugskanaler, kanske hade Bjarne nåt med det att göra Lördag morgon var lagom stressig eftersom vi inte hade kvalet förrän 12:45. Förarmötet var iofs redan 8:30 så man var ju tvungen att gå upp. Resten av morgonen fortlöpte lugnt med en långsam brunch bestående av massor av kaffe och rester från gårdagen (skagenröra i rågbröd passade utmärkt som grund för dagen). Morgonen började skrämmande grå med duggregn hängande i luften (några påstod att det tom var vatten i chikanen i första passet) men det ljusnade på mer och mer under hela dagen och det blev tom sol mellan molnen på slutet. När det var dags för kvalet så hade jag tänkt mig att gå ut sent i lineupen för att slippa offra varv på att behöva släppa förbi A- och B-bilar hela tiden. Jag trodde det gick bra tills jag upptäckte att de släppte ut de från nedre depån efter oss i övre depån. Det hela blev inte bättre av att Johan Falk blev stående mitt i chikanen (utmattningsbrott på höger bärarm fram). Det blev fem varv bakom SC innan det blev fritt igen. Att ligga bakom SC under tidskval blev lite mysko. Det var många som ville ha stor lucka för att få fria varv när SC släppte och detta gjorde att fältet var utspritt över hela banan, det är ju inte svårt att förstå varför, men det drabbade mig ganska illa som låg långt bak på varvet. Jag hade nämligen behövt en rejäl lucka bakåt istället för att slippa passeringar. Sen blev det inte bättre av att när SC gick in så blev det grönflagg på huvudposteringen men gulflaggorna och SC-skylten bara togs in på resten av posteringarna (detta är förmodligen helt korrekt gjort). Alla verkade inte uppfatta att det nu var fullt spett igen och de som legat bakom SC kom efter ett kvarts varv ikapp bilar som fortfarande körde som om det var SC. Personligen skulle jag viljat lina upp tidkvalet klassvis så hade majoriteten av passeringarna undvikits, iaf de de första fem varven. Nåja, det var i princip lika illa för alla och tiderna blev över lag minst en sekund sämre än tidigare träning och efterföljande race. Personligen blev det en tid på 56.077 (satt på andra varvet) bakom Max Lindblom (55.431) och Magnus Dahlin (55.194). Lördag eftermiddag blev det att gå runt i det fina vädret (det blev som sagt bättre och bättre men det blåste sandstorm i övre depån) och kolla på andras kval samt de första racen. Kvällen hölls lugn (Race1 9:45 nästa morgon) med ännu en god middag i Lindblomska tältet (väldigt bra resturang det där). Räkaftonen med hålligång undveks men de verkade ha trevligt ganska länge. Söndag morgon började med svag kall vind och klarblå himmel. Det fanns tom lite tid att använda morgondaggen till att torka bort all sand som blåst upp på bilen under lördagen. Eftersom vi var efter Ginettorna så var det ju ingen stress, det var ju bara att göra sig iordning när de linade upp och rulla till lineup efter deras start (man behöver ju nästan ingen klocka så länge som ordnignen är densamm). Jag stod rakt bakom Magnus i vänstra ledet och hade Max till höger om mig. Framför oss var det 17 bilar som också skulle igenom chikanen ("ingen panik, alla på en gång!"). Jag fick till en perfekt start när lamporna slocknade och kunde passera Magnus på vänster sida tidigt på rakan. Vid inbromsningen kunde jag glida riktigt långt fram och kunde nypa Max in i chikanen (det var visst tajt tydligen). Ut ur 2an (vänstern i chikanen) så låg jag efter Krister Andersson som fick ett litet kast och jag kunde tom plocka honom på vägen ned mot Nyhemskurvan. Nu är ju både Krister och Max mycket snabbare på rakorna att jag vet att de kommer tillbaka men jag har ju större möjligheter att få fritt spår om jag kan köra före ett tag (vilket mina klassbröder inte får bakom mig). Krister kom tillbaka redan vind inbromsningen vid Ginstkurvan och ut på rakan hade jag Magnus och Max efter mig. Med tanke på startfältet och hur många bilar vi var på samma gång i chikanen så var det ett smärre under att det varken blev kontakt eller avåkning. Det tar tydligen ett par varv för Max att få temp i Kumhodäcken eftersom det inte var förrän andra passeringen på rakan som han kom förbi Magnus, och varvet efter var det min tur att få höra vrålet av Volvosnurran. Efter detta var det upplagt för rejäl fight mellan Magnus och mig där Magnus kom närmare i chikanen och fram till Högfartarn medan jag plockade från Högfartarn och ned till chikanen. Jag vill minnas att vi gick in i bredd i chikanen inte mindre än fem gångner och jag kom ut först tre av dem. Den första gången som Magnus smet förbi i "2an" fick jag till det bra så jag kunde bromsa mig förbi vid Ginstkurvan men den andra var när varvningarna var på väg att börja och då tappade jag konceptet (jag blev lite störd av blåflagg när jag bara såg Magnus Caterham i backspeglarna). När varvningarna sen hade börjat så höll de på resten av racet (från varv 9 till 14 för min del) och Magnus lyckades bättre i trafiken än mig (det blir en lucka som är svårt att jobba igen). 2a i mål i klassen var det jag hade räknat med men det hade naturligtvis varit jätteskoj att bli etta, speciellt efter en sån fajt. Det var ju lite glädje att jag tydligen fick ett riktigt fritt sista varv så jag kunde sätta personligt rekord på Falkenberg med 54.704. Det var tydligen jättefint grepp på morgonen med ren bana som blivit lite solvärmd. Efter racet behöver man prata av sig rejält för att kunna bearbeta allt som man upplevt. Att fajtas hårt i fem varv skapar rejält med adrenalin och jag blev iaf helt slut. Eftermiddagen blev en enda lång uppladdning inför Race2 som vi körde som tredje sista heat för helgen. Denna gång skulle jag starta på höger sida bakom Magnus men nu med Bengt Metz mellan oss tidsmässig på vänster sida. Jag fick inte en lika bra start denna gång och kom en bra bit efter Magnus in i chikanen (som passerade Max). Efter lite krångel och bök så hade jag passerat Bengt och låg efter Max och Malin Eriksson ut på baksidan. När det var dags för chikanen på andra varvet så kom jag upp på utsidan av Max och tog ett lite djupare spår. I 2an kom Max lite långt ut och jag siktade innanför. Tyvärr blev det lite kontakt men inget som hindrade framfarten för någon av oss. På tredje varvet så blev jag uppvaktad i chikanen av Fredrik Skjöldt som i sin Norska Porsche 944 passerade på innern i Nyhemskurvan. Varvet efter tog Fredrik och passerade Malin in i chikanen och jag försökte följa efter, men i Nyhemskurvan så försvarade Malin sin position snyggt. Efter ytterligare några varv så hade Bengt börjat hitta runt och ville komma förbi. Det är ju inte lätt att stänga en A-Caterham men i högfartarn fick jag hjälp av att Lars Macklin hade parkerat Hult-Healyn pga säkringen till soppapumparna hade gått (dvs det var gulflagg där ett antal varv). Efter Bengt hade passerat började Rolf Dawidzons MG synas i backspegeln. Men jag kunde koncentrera mig på Malin och Fredrik som jag kunde ta in på lite med lite draghjälp av Bengt. Men nu var det ju dags för varvningarna så nu skulle det kanske öppna sig möjlighter att kunna slinka förbi, det gäller bara att vara med. De första varvningarna på rakan var odramatiska men jag kände mig tvingad att bromsa djupt in i chikanen varve varv för att Rolf inte skulle få möjlighet att komma förbi med MGn. Detta gjorde att jag konsekvent gled upp på yttersidan av Malin in i chikanen och fick ta det defensiva spåret. Detta gick bra även vid de flesta varvningar men till slut var Malin tvungen att väja lite efter turn in i chikanen och då fanns det inte plats längre. Det blev inga större plåtjusteringar men det kändes väldigt onödigt att nu vara orsak till plåtknackning på två bilar under samma race. Resten av racet tappade jag lite av sugen på pga av detta men samtidigt lossnade trafiken lite så det sista varvet gick snabbast på 56.077 (det kostar att tampas om placering). Det var överlag mycket långsammare nu på slutet av dagen eftersom banan var mycket skitig. Jag kunde plocka loss ett halvkilo gummi ur fälgarna på vänster sida efteråt, kanske ett tecken på att jag kör i olämpligt spår på några ställen. Efter målgång blev det att gå med hundhuvét och ursäkta sina klanterier, Både Max och Malin var godhjärtade nog att kalla det race incidenter men jag får nog ta det som läropengar på hur lång Miatan verkligen är i nosen. Eftermiddagen gick sen över i ihopplockning av depåplatsen samt att titta på Modsport som körde sitt Race2 sist av alla. Efter att allt var klart så hade SPVM sin prisutdelning vid kafeterian och sen var det att tacka för säsongen och depåmyset och hem och ladda för vintern. Summerat kan jag säga att dessa fem tävlingshelger har varit enormt lärorika. Att köra enmansteam gör att man måste klara av att få en liten överblick över allt som behöver hanteras. Det som var mest överraskande i början var att inställningar måste vara perfekta direkt, det finns ingen tid att prova sig fram på plats, kvalet och racen är där och då. Det som smugit sig på under säsongen är att packningen kan göras mindre och mindre. Men samtidigt har önskemålet om transportfordon smugit sig på (trots att det är lite skoj att köra till/från racen bara för sakens skull). Väl mött nästa år. (filmer från racen kommer upp när jag lyckats konvertera en trilskande fil) |
||||
Ett litet förtydligande bara; Kent och jag var aldrig i närheten av varandra när min bärarm gick av. Det skötte den helt själv precis efter inbromsning/och sväng efter långa rakan. Utmattning var ordet ....
Tack till Leif Lindström som hade reservdelar med sig som även passar en 27:a //Johan _________________ Johan Falk |
||||
Edit: Det var inte min mening att skylla de fem SC-varven på dig (det kanske ser ut så), men nog kunde de plockat bort bilen ett eller två varv fortare (men när bilen inte rullar är det svårare). |
||||
En viss skillnad i spårval på de två sista bilderna
Det provades många alternativ in i chikanen under helgen, att gå "odjupt" in i första svängen (som på den sista bilden) verkade gå fortast. Filmer från Roadsport Race1: http://video.google.com/videoplay?do Race2 http://video.google.com/videoplay?do |
||||
Några bilder från Racefoto
Jagad av vargarna omkörningar Ännu en omkörning av en "Norsk Roadsport C bil" Man får inte bli förskräckt när man åker Caterham / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Det skiljer lite mellan det Norska och Svenska Roadsportreglementet men Fredrik Skjöldts Porsche gick inte så mycket snabbare än oss andra i C. Han körde ju inte ens på Hoosier.
Men reglerna för vingar och markfrigång verkade tillämpas lite "annorlunda". I A verkade skillnaden däremot vara större. |
||||
Eftersnack 2007-09-09 Final SPVM och RHK på Falkenberg | 2 besök senaste veckan (6547 totalt) |