Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4304 besök totalt |
ÖSK Mantorp>Sportvagnsdiskussion
Körde ner från Stockholm i min nytrimmade och kopplings & chassiförstärkta 9-3 cabriolet www.garaget.org/trued Det regnade på vägen ner men väl framme vid 16:30 tiden var det soligt och fint på Mantorp. Det var ganska få bilar denna kväll trots det fina vädret. Jag har varit med i ÖSK i snart 8 år och har kört alla mina SAABar på banan med klubben, 96 MonteCarlo, 97 Sonett, 9-5 Aero och nu var det tänkt att köra 9-3. Min förvåning blev total då några som sade sig representera klubben ansåg att bilen inte skulle få köra på banan då det inte var någon "sportvagn". Efter ett långt samtal så var man ikväll villig att göra ett undantag och låta mig köra. ÖSK har tydligen stora bekymmer med definitionsproblematiken på en sk. Sportvagn. Är det så att dagens flora av sportiga och sportigt inriktade bilar inte platsar i ÖSK? Är inte en bil med två dörrar, tygtak, spänstigt chassi, bra motor en sportbil? Varför inte låta alla med Licens och en trevlig bil få köra. Det handlar om att ha roligt tillsammans oavsett om man kör en Porsche eller SAAB eller enklare bil. Det handlar om gemenskap och att bygga en trevlig klubb. En klubb som även är öppen för de som inte kan komma och visa upp värsta super-porschen. Körteknik och körglädje kan man få och utveckla i en Opel Corsa också. Jörgen Trued, Sportvagnsförare ![]() |
||||
Definitionen av "Sportvagn" har lite historiska avor och det är lite känsligt att nagga dessa i kanten.
observera att "Sportvagn" inte är samma sak som "Sportig bil". Numera blir det ju lite kämpigt med gränsdragningen när bottenplattan/chassit inte är lika lätt att definera som eget eller samma som en sedanhäck. Men 93Cab är lika lite sportvagn som vanliga 93, den må gå hur fort som helst runt en bana. Det är lite synd att vi inte har den gamla definitionen upplagd på SVKG's hemsida (Sverigest äldsta Sportvagnsklubb). Men sen behöver man inte trycka sportvagnsdefinitionen i halsen på folk i tid och otid. Vi tillåter ju Salooner av både gammalt och nytt snitt på våra körningar (men vi tullar inte på sportvagnsandan, den är viktig). |
||||
Sportvagn
Hej Det finns en lista på SPVMs hemsida över vad SPVM tycker är sportvagar Man kan tycka vad man vill om denna lista http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.p / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Din bil är inte en sportvagn enligt ÖSK's definition. Men vi (ÖSK) har hela tiden en diskussion om vilka bilar man ska släppa ut på banan, det är ju svårt att säga nej när någon står där vid banan och vill köra. Nu är det ju bara en träff kvar i år men jag hoppas att vi till nästa år kommer ha en tydligare policy kring vilka bilar som ska få köra.
Ett bättre forum att diskutera detta är ju ÖSK's årsmöte, så jag hoppas du kommer då så kan vi diskutera det där och fatta ett beslut i frågan |
||||
Det stämmer vi har haft M3:or, BMW 320, Nissan skyline m.m. som många inte skulle kalla sportbilar.
Men Jörgen blev inte stoppad han fick faktiskt köra. om vi skulle hårdra reglerna så skulle nog flera bilar inte få köra. Vi i ÖSK får försöka gemensamt komma överens om vilka bilar som är ok. |
||||
Re: Sportvagn
Jag tycker den där listan är väldigt konstig, varför ska Honda CRX vara godkänd men inte Golf GTI ? För över ett år sedan läste jag reglerna på ÖSKs sida och kom fram till att jag aldrig skulle kunna köra med min jetta i ÖSK oavsett vad jag gör med den. Sen kollade jag bilderna på ÖSKs sida i helgen och får se att vanliga E30 (320?) fått köra och då känns det som om "listan" över godkända bilar inte används. Jag får väl lära mig köra sonetten på mantorp och jettan på övriga banor... _________________ ![]() |
||||
Helt rätt uppfattat. Råttsoffor har inte i en sportvagnsklubb att göra. 97an är den bil i din ägo som platsar. Det har varit många & långa diskussioner i ösk om detta & tyvärr har man inte enats om en lista på godk. vagnar som tex MGCC har. Andra tveksamma vagnar är M3, GTV & 911 som alla är homologerade som standardvagnar. OBS att detta inte handlar om huruvida din 93a är en bra bil eller ej (vilket den ju är) utan om att det rör sig om en SPORTVAGNSklubb. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Skönt att du blandar dig i diskussionen Björn men håller du inte igen litegrann? För oss i mellan så är ju definitionen på en sportvagn 2 sitsig, inget tak och inga dörrar, du kanske vill lägga till Engelsk också.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
ÖSK har ingen lista på godkända bilar utan det avgörs från fall till fall och en BMW 320 platsar egentligen inte men vi gör ofta undantag av olika anledningar, som vi t.ex. gjorde med Jörgens Saab. Bara för att jettan inte passar in i ÖSK så hindrar det ju inte dig från att köra på Mantorp. Du kan ju åka med någon annan klubb som ordnar träffar på Mantorp. |
||||
Q. Är en bil med vagnbok per automatik en sportbil och kan framföras på klubbträffar utan diskussion? _________________ Kristoffer Böök |
||||
När det kommer ett par vagnboks bilar brukar vi försöka klämma in 1-3 pass för dem, vill man vara säker på att få köra bör man kolla med någon i Åk-sektionen innan man ger sig av till banan. Men det gäller ju fortfrande att man måste vara medlem och för det krävs en sportvagn.
|
||||
Det här är en diskution som man kan ta med Åk sektionen i vår klubb.
Men grund tanken med ÖSK:s banträffar är att medlemmarna ska kunna åka bana med sin sportvagn för att lära känna sin sportvagn och sig själv på ett bättre sätt . Finns det tid och utrymme brukar man vid ett enstaka tillfälle få möjlighet att testa råttsoffan på bana, men man ska inte ha råttsoffan vid varje ban tillfälle. Jag har själv provat min råttsoffa på banan (Focus RS). _________________ Robert Gustafsson |
||||
Med risk att få en trolig minoritet av ÖSK att rasa är jag övertygad om att flertalet i ÖSK tycker att det är roligt med alla sorters bilar och inte har något emot att se trevliga bilar på bana. För några år sedan delades startfältet upp i kategorier snabba långsamma erfarna oerfarna det fungerade mycket bra. Skall klubben utvecklas så kan man inte selektivt exkludera vissa medlemmar och vissa biltyper. Det är väl inte meningen att klubben skall förgubbas till en exklusiv herrklubb.
Ut med välutbilda förare som har roligt tillsammans på banan. Bilkörning är ju så himla roligt det är ju därför vi har bilklubbar för att tillsammans dela med oss av erfarenheter och pinsamheter kring bilkörning och bilkultur. Släpp bakåtsträvandet och se framåt. Jag var inte den enda i förrgår som tyckte det var kul att se en BMW 318is på banan. Det var flera som gjorde stora ögon över den helt onödiga och tråkiga diskussionen jag tvingades att ha med några i depån före start. jag är tacksam för att "regler" går att runda. Jag hade precis lika kul som vanligt på Mantorp denna kväll. |
||||
Re:
Amen! ![]() (för övrigt har jag inget att tillägga diskussionen då jag är ÖSK medlem på avstånd) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
jo, det vet jag, men just mantorp är en bana som ösk har mycket körning på. Jag menade inget illa mot ÖSK med det jag skrev, men det gäller ju att vara konsekvent om någon lista med bilar används. _________________ ![]() |
||||
Re:
och för att fråga lite då?? Miatan det är en sportbil? Tur att alla får tycka olika då. JA det är ironi och ingen elak fråga. Tycker ju att det är lite löjeväckande ibland bara. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
Att man sen använder en viss definition som anledning till ett visst agerande är ju en lite annan femma. Råttsoffa är förresten en bil med baksäte som ägaren hyser så lite kärlek till att råttorna som byggt bo i baksätet får bo kvar under nyttjandet... Det går väl förresten att kalla vad som helst för "GTI" numera, det är väl inte så noga? ![]() |
||||
Läser till min stora belåtenhet att Spotbilstidskriften nr.1 i Sverige Automobil nu rankar Mercedes Benz 560 SEC som den bilen med högsta KFP Indexet (bäst av 37 roliga bilar). sedan följer.
- BMW 635 CSi - Subaru Impreza Gt-99 - BMW M3 E30 - Honda S2000 Först på fjärde plats en bil utan baksäte. Det där snacket om råttsoffor mm. lägg det i återvinningen. Jag kör ner till Mantorp imorgon för ytterligare en trevlig kväll på racerbanan. Hoppas det blir lite större uppslutning på banan än förra gången. Kom igen nu alla ÖSK:are det är säsongsavslutning passa på att sätta några bra varv med din entusiast/sportbil. |
||||
Denna inskränkthet gynnar ingen o jag förstår inte varför man ska vara så petnoga med vilka typer av bilar som kör, delad glädje är dubble glädje heter det ju.
om man låter Kalle 32 år komma o köra med sin ögonsten nu vad det än må vara så ökar ju betalningsunderlaget och Kalle 32 år kanske får smak för det här med racing och det kan bara vara positivt. Sen snurrar faktiskt klockan och hur en "sportvagn" ser ut förändras hela tiden. Ibland önskar man att Gatebil hade fler träffar för där skiter man fullständigt i vad du kör så länge du uppför dig som folk och har kul hela tiden, sura miner funkar inte. _________________ /Per |
||||
Den här sportvagnsdiskussionen kanske hör hemma i en egen tråd?
Jag undersökte möjligheterna (på deras webb då) att köra i ÖSK:s konbanekupp när jag var på jakt efter lite körmöjligheter på närmre håll, men insåg min Civic Type R kanske inte riktigt platsade där. Synd för mig, för hade gärna kört där om det var möjligt. Men vad jag vill säga är iaf att jag tycker det är 100% upp till den klubben vad de har för inriktning, är det just sportbilar av den lite mer klassiska definitionen så är det så. Då försöker jag hellre hitta en klubb med (för mig och min bil) lämpligare inriktning istället för att försöka ändra på deras grundidé. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4304 besök totalt |