Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5323 totalt) |
Nya bilar med bur?
Hamnade i en familjediskussion om säkerhet vid bankörning och då dök frågan om vilka nyare bilar som finns med godkänd (=är regbesiktade med) bur & skalstolar. De enda jag kom på var Porschar med Clubsport paket (är det endast GT2 & GT3 som kan ha detta?). Kan ni som är mer insatta i detta hjälpa mig att fylla på listan! _________________ ![]() |
||||
Kunde man få M3 CSL med bur? Skalstolar hade den i af.
KTM Crossbow kan fås med både skalstolar och bur. Lotus Elise/Exige/Opel Speedster har en rejäl störtbåge och de hårigaste klonerna (GT3, 2-11) kan fås med skalstolar och FIA-störtbåge/bur. Merca AMG Black Series har skalstolar. |
||||
Re:
det är alltså lotus exige gt3 och lotus 2-11, båda "håriga" elisevarianter _________________ Pontus Fyhr |
||||
Ferrari Challenge Stradale (numera scuderia) har väl bur?
Var går gränsen mellan bur och båge? Vad kallar man den i 2-11? ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Importerad du en Porsche med orginalmonterad bur (bil som är helfordonsgodkänd)
så måste buren ur innan svensk reggning & sedan kan du inte regga den med bur efteråt pga Helbilsgodkännandet. svaret är från VV K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re:
Detta verkar snurrigt - är det alltså bara Svensksålda Porschar med Clubsport paket som har laglig bur då ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Porsches Clubsportversioner (CS) och RS som har bur levereras endast med monterad "halvbur" bågarna fram leveras lösa, helbilsgodkännandet gäller alltså bara halvbur. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Halvbur i helbilsgodkända BMW-bilar reggade för en passagerare (Z1/Z3/Z4 och BMW/MINI GP) är OK.
Pratade med den tekniska avdelningen på SBP, och BMW Group Sverige om detta nyligen. Det är väl motsvarande Porschemodellerna CS/RS ovan ? _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Kan man alltså importera och besikta bil med halvbur? _________________ ![]() |
||||
Re:
Du skulle ha behållit Z4 alltså ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Varför det? Mini GP:n går ju bra med halvbur enligt ovanstående ![]() ![]() |
||||
Re:
RKCoupe skulle ju sitta fint ![]() Du kanske har ngt bra argument för hur motiverar inköpet för frugan för uppgraderingen för frugan? "Det är viktigt för mig att köra på bana och du månar väl om min säkerhet? Denna bil för 2 MSEK (eller vad den nu kostar i Sverige) är en av de få som har bur och går genom SBP så att jag kan köra säkert och lagligt samtidigt!" ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Har inte sett "IRC" som tillval till Cayman, endast 911 än så länge. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re:
om du vill ha ett någorlunda tillförlitligt svar så borde du väl kunna ringa till SBPs tekniska avdelning? ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5323 totalt) |