Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skillnad nellan Camber Plates & Pillow Ball Mounts?
3 besök senaste veckan (2314 totalt)
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Skillnad nellan Camber Plates & Pillow Ball Mounts?

Efter att h avarit på emmaboda och sett MAgnus köra så blev jag otroligt motiverad att förbättra väghållningen på min bil. Nya gula justerbara koni skall köpas runt om, och då vill jag även få möjligheten att justera cambervinkeln fram. Då kom dessa två alternativ fram efter lite tittande på bl a ebay. Vilken är då skillnaden? och vilka skall man välja? Passar de rakt på?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
På tal om camber, jag hittade lite intressant info: http://www.rctek.com/handling/

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Mooseman skrev:
På tal om camber, jag hittade lite intressant info: http://www.rctek.com/handling/


Hehe. Kollade länken och länkade vidare till ett företag RPM-nånting.
Där hade de cambervinkelmätare, toe in mätare mm. As billigt tänkte jag
10$ styck. Men de var till för radiostyrda bilar
Länken är en "leksaksbilssajt" nu kanske allt om vinklar o vrår stämmer
iaf. Men jag blev lite förvånad.

_________________


Jan Nagy
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Jan Nagy skrev:


Hehe. Kollade länken och länkade vidare till ett företag RPM-nånting.
Där hade de cambervinkelmätare, toe in mätare mm. As billigt tänkte jag
10$ styck. Men de var till för radiostyrda bilar
Länken är en "leksaksbilssajt" nu kanske allt om vinklar o vrår stämmer
iaf. Men jag blev lite förvånad.


Hoho.... Förvånad.. inget mot vad du hade blivit när du går till Posten för att hämta ut grejorna och får prylar i skala 1:10...

_________________
--
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Re: Skillnad nellan Camber Plates & Pillow Ball Mounts?

Mooseman skrev:
Skillnad nellan Camber Plates & Pillow Ball Mounts


Camber plattor tillåter att man justerar camber och ibland även caster (beror på hur de är gjorda...) genom att man kan skjuta på toppmonteringen inom vissa gränser.

Pillow Ball Mounts är topplagringen som sådan, och jag har mycket svårt att se att det skall vara ett sätt att juster camber och/eller caster. Men jag kan mycket väl ha fel.... Man skulle kunna säga såhär: genom en annorlunda toppmontering där man flyttar på fjäderbenets topp men inte tillåter justering, det kan vara en form av Pillow Ball Mounts - men som sagt inte justerbart...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Det är dessa som åsyftas:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2427 . . . .

De har ju camberjustering. Men frågan är om det är någon skillnad mot camberplates samt hur komforten påverkas av dessa?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Camberplates är ju fram plattorna som kan justera camber.

Pillow ball mounts måste ju vara bak fästena, pillow ball är säkert ett samlingsnamn när det är monterat ett ledlager istället för en gummibussning.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Som jag läst i just detta fall så är det camberjustering möjlig på framplattorna men ej bak. Och pillow ball mounts är när man skiftar original gummigrejer mot dessa i aluminium. Det blir bättre väghållning och möjlighet till justerabar camber på stötdämpartornet. Nackdelen är bäl isf att det blir mer oljud i kupen samt stötigare gång. Det jag söker är folk med erfarenhet av liknande arrangemang som kan informera om HUR stötigt och bullrigt det blir?!?!

o.T. Jag skall ha dessa ihop med H&R sänkfjädrar & Koni Gula justerbara dämpare. Låter detta bra eller bör jag fundera på någon annan kombination/lösning?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

När det gäller "blir det för bullrigt?" så är det svårt att svara eftersom det är en individuell smaksak. Men det blir ordentligt bullrigare.

om du köper ett kit med H&R o Koni som är tänkta för varandra till din bil så lär du bli nöjd.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

okej, nu är jag med på spelplanen igen:

På bilden som visas så är de översta justerbara camber "plattor", dvs man kan genom att lossa på skruvarna skjuta toppmonteringen för olika mängd camber.

Så med lite enkelare ordval: pillow ball mounts är en kul i topplagringen. Ja det låter, ja det ger precision i chassit, nej det vill du inte ha på en bil du använder dagligen (såvida du inte kör kompromisslöst - vilket ytterst få orkar). Jag har kula på mina dämpare bak och fram, det märks - förra tjejen klagade högt - nya tjejen skriker glatt när det går fort i kurvorna... Priset är att mina bussningar håller på att ge upp, måste byta till bättre doningar i höst/vinter (tillsammans med lite annat småplock).

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Här trodde man att man kommit på något bra, men ack så fel jag hade. Jag hade ju i mitt stilla sinne tänkt ha möjligheten att åka 0 camber på gatan och att bara ställa ett par grader negativ på plats på banan o sen ut o köra, o sen ställa tillbaks till 0 igen när körningen var slut. Men så funkar det ju uppenbarligen INTE. Man pajar enligt de jag pratat med toe-in:en så mkt att man inte kommer att vinna nåt i slutänden. Då måste man ställa om toe-in samtidigt som cambern, annars får man toe-out på banan?!?! Stämmer detta eller är jag felinformerad?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Vad är cambervinkeln original? Vad är max o min enligt boken?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Jag har camberplattor för gatbruk från ground control. Jag har inte kollat
det själv, men vad jag läst så ska toe öka en aning när man ökar neg.
camber. (M3 E46) Jag har lite toe in vid "gatkörningscamber", och det
idealet vore att få 0 eller pyttelite toe out vid "bankörningscamber".
Ska ta o kolla hur det ligger till någon gång.

_________________


Jan Nagy
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
http://200sx.kicks-ass.net/mooseman/img3f3baf4e76736.jpg

Jag fattar dock inte riktigt vad där står?!?!

Skall jag köpa dessa nu då? : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2427 . . . .

Jag använder bilen sommartid till vardags. Vill gärna ha camberjuteringsmöjlighet, men om det inte funkar med toe-vinklar samt om det blir åt ehlvete för obekvämt så är det ju inte intressant.

Snabba tips, råd och rekommendationer nu!!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Det bästa vore att få info från någon som har lösningen.
Vad säger dina klubbkompisar. Någon borde ju veta vad som finns och
vad som är bäst/sämst.

_________________


Jan Nagy
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Jo det är klart, men mig veterligen så är det bara en i vår klubb som överhuvudtaget kör med camberplates, o han har inte samma lösning o allt e custom-made på den bilen.

Så det jag är ute efter är detta forumets samlade kompetens åsikt om detta. Blir toe-vinklarna åt helvete av camberjustering? Blir bilen ofarbar på allmän väg? Plz help, bara nån dag innan beslutet måste tas..

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



kolla länken. http://www.nissanperformancemag.com/projects/project240sx.php

Är det samma chassie som du har så kan du säkert läsa massor där.
Sök annars på "s13 200sx camber" och du skall finna.

_________________


Jan Nagy
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag tycker justering av camber fram o tillbaka låter som ordentligt overkill faktiskt.

- Vad ska du ha för däck?

- Vad är max o min värden för camber enligt Nissan?

- Vad är max o min värden för toe enligt Nissan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Mooseman skrev:
.

Blir toe-vinklarna åt helvete av camberjustering? Blir bilen ofarbar på allmän väg? Plz help,


Det är omöjligt att svara på om toe ändras på just din bilmodell......men det är högst troligt.
Men jag tycker du ska köpa dom endå.....det var ju inga stora pengar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Skillnad nellan Camber Plates & Pillow Ball Mounts?
3 besök senaste veckan (2314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande