Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -96 1.8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
21 besök senaste veckan (40028 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Josen skrev:


För att nå 930 kg
- Plasta av bagageluckan ~ 6-7 kg
- Byta till Plexan i HT/Sido-rutor ( 7 kg )
- Bort med bakre plast under stötfångare ( 2 kg )
- Få bort flip-lampor ( 6 kg )
- Slippa köra med passagerar-stol ( hoppas MGCC skippar detta i år ) ( 6 kg )
- Svänghjul 4 kg
+ FM Rails 5 kg

S:a ~ 25 kg

Men blir svårt som vanligt att hinna med allt - men ambitionen kan ju finnas

/Joachim


Vi kanske skulle slå våra kloka huvud ihop? Känns ju lite onödigt att göra allt 2ggr. Vi har börjat förbereda lite för att plasta i garaget tex. Har även labbat lite med infästning av plastrutor och fasta lampor men inte funnit någon bra lösning. Där finns många kilon att spara.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Tanke angående plasta luckan.
En kompis till mig pluggade på konstfack och han gjorde mycket jobb med en sorts plastskiva som han formade med värmepistol.
Jag gjorde lite grejer till min motorcykel med den plasten med. Han "lånade" lite från skolan.
Den var otroligt lättarbetad. Inget glasfiberkladd alls.
En tanke hade ju varit att göra baklucka i den plasten kanske? Jag vet inte vad den heter men det borde ju gå att leta upp.
Mycket lättformad och lättslipad och efter den kallnat så höll den formen bra!
Vikten kanske inte skiljer mot en riktigt tunn glasfiberlucka, det vet jag inget om, men om ni ska göra den som *amatörer* med glasfiber så känns ju den här plasten tusen ggr lättare.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Tanke angående plasta luckan.
En kompis till mig pluggade på konstfack och han gjorde mycket jobb med en sorts plastskiva som han formade med värmepistol.
Jag gjorde lite grejer till min motorcykel med den plasten med. Han "lånade" lite från skolan.
Den var otroligt lättarbetad. Inget glasfiberkladd alls.
En tanke hade ju varit att göra baklucka i den plasten kanske? Jag vet inte vad den heter men det borde ju gå att leta upp.
Mycket lättformad och lättslipad och efter den kallnat så höll den formen bra!
Vikten kanske inte skiljer mot en riktigt tunn glasfiberlucka, det vet jag inget om, men om ni ska göra den som *amatörer* med glasfiber så känns ju den här plasten tusen ggr lättare.


Låter ju smutt Gjorde han en plugg (negativ form) först då och sen formande/göt han plasten i den ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



"målet är 930 kg...."

Är 1,8an mycket tyngre än 1.6?

när jag tävlade med min 1,6 på 90-talet så vägde den 910 kg på slutet. Då var den plåtren innuti med dörrsidor 1 mm aluminium och dubbla skalstolar. Värmepaketet borta, bara fläkten kvar. strålkastarna var ersatta med några från USA, a la Fiat Barchetta. Sen alla småpryttlar som gick att ta bort här och där.

Men jag hade fortfarande kvar suffletten och inga plastdelar i karossen, 7x15" fälgar. Iofs bara halvbur men 930 kg låter som det inte borde vara så svårt.

Sen var ju chassie etc special men det påverkar inte vikten, snarare tvärtom eftersom det var grövre krängare, stag osv.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Josen skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Tanke angående plasta luckan.
En kompis till mig pluggade på konstfack och han gjorde mycket jobb med en sorts plastskiva som han formade med värmepistol.
Jag gjorde lite grejer till min motorcykel med den plasten med. Han "lånade" lite från skolan.
Den var otroligt lättarbetad. Inget glasfiberkladd alls.
En tanke hade ju varit att göra baklucka i den plasten kanske? Jag vet inte vad den heter men det borde ju gå att leta upp.
Mycket lättformad och lättslipad och efter den kallnat så höll den formen bra!
Vikten kanske inte skiljer mot en riktigt tunn glasfiberlucka, det vet jag inget om, men om ni ska göra den som *amatörer* med glasfiber så känns ju den här plasten tusen ggr lättare.


Låter ju smutt Gjorde han en plugg (negativ form) först då och sen formande/göt han plasten i den ?


Frihand! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
964 skrev:
"målet är 930 kg...."

Är 1,8an mycket tyngre än 1.6?

när jag tävlade med min 1,6 på 90-talet så vägde den 910 kg på slutet. Då var den plåtren innuti med dörrsidor 1 mm aluminium och dubbla skalstolar. Värmepaketet borta, bara fläkten kvar. strålkastarna var ersatta med några från USA, a la Fiat Barchetta. Sen alla småpryttlar som gick att ta bort här och där.

Men jag hade fortfarande kvar suffletten och inga plastdelar i karossen, 7x15" fälgar. Iofs bara halvbur men 930 kg låter som det inte borde vara så svårt.

Sen var ju chassie etc special men det påverkar inte vikten, snarare tvärtom eftersom det var grövre krängare, stag osv.


Hej Thomas

Jag tror att 1.8 är ca 30 kg tyngre.
- Motorn är större ,
- Mera balkar i dörrar/chassi
- Diffen/drivaxlar större
- Bromsar större

Jag tror att Dennis är nere på 910 kg med sin (1.6:a -93).

Den jag hade tidigare (-90 1.6 med 1.8 motor i) kom lättare ner i vikt. Lamporna du hade i din bil var fick du tag i dessa ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



964 skrev:
"målet är 930 kg...."

Är 1,8an mycket tyngre än 1.6?

när jag tävlade med min 1,6 på 90-talet så vägde den 910 kg på slutet. Då var den plåtren innuti med dörrsidor 1 mm aluminium och dubbla skalstolar. Värmepaketet borta, bara fläkten kvar. strålkastarna var ersatta med några från USA, a la Fiat Barchetta. Sen alla småpryttlar som gick att ta bort här och där.

Men jag hade fortfarande kvar suffletten och inga plastdelar i karossen, 7x15" fälgar. Iofs bara halvbur men 930 kg låter som det inte borde vara så svårt.

Sen var ju chassie etc special men det påverkar inte vikten, snarare tvärtom eftersom det var grövre krängare, stag osv.


955kg står det i broschyren från 1990 som jag har framför mig. Det gäller således för 1.6:an. Och det borde inte skilja så mycket till 1.8:an? "Problemet" är att Miatan redan från början är ganska viktoptimerad. Det är helt enkelt svårt att hitta dövikt. Men jag håller med om att 930kg inte borde vara någon omöjlighet.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Jag tror att targa miatan byggda av Flyin Miata siktar på ~ 950 kg - där har det ju inte direkt sparats på något. Lampor,värme-paket och helbur ifosig är ju med.

http://www.targamiata.com/miataspecs.php


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Josen skrev:
964 skrev:
"målet är 930 kg...."

Är 1,8an mycket tyngre än 1.6?

när jag tävlade med min 1,6 på 90-talet så vägde den 910 kg på slutet. Då var den plåtren innuti med dörrsidor 1 mm aluminium och dubbla skalstolar. Värmepaketet borta, bara fläkten kvar. strålkastarna var ersatta med några från USA, a la Fiat Barchetta. Sen alla småpryttlar som gick att ta bort här och där.

Men jag hade fortfarande kvar suffletten och inga plastdelar i karossen, 7x15" fälgar. Iofs bara halvbur men 930 kg låter som det inte borde vara så svårt.

Sen var ju chassie etc special men det påverkar inte vikten, snarare tvärtom eftersom det var grövre krängare, stag osv.


Hej Thomas

Jag tror att 1.8 är ca 30 kg tyngre.
- Motorn är större ,
- Mera balkar i dörrar/chassi
- Diffen/drivaxlar större
- Bromsar större

Jag tror att Dennis är nere på 910 kg med sin (1.6:a -93).

Den jag hade tidigare (-90 1.6 med 1.8 motor i) kom lättare ner i vikt. Lamporna du hade i din bil var fick du tag i dessa ?


Det var ju några år sen så jag minns inte vad firman hette men det var en av de större och de var sponsor på amerikanska miataclubsajten. Men det var inte flyin miata.Minns att jag satt och glodde på den där sajten var och varannan dag på grejer! Borde inte vara så svår att hitta. Kan se om jag kan posta en bild hemifrån, tror jag har ett par där lysen syns. Såg riktigt bra ut tycker. Fronten blir lite tuffare.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Cyberoid skrev:
964 skrev:
"målet är 930 kg...."

Är 1,8an mycket tyngre än 1.6?

när jag tävlade med min 1,6 på 90-talet så vägde den 910 kg på slutet. Då var den plåtren innuti med dörrsidor 1 mm aluminium och dubbla skalstolar. Värmepaketet borta, bara fläkten kvar. strålkastarna var ersatta med några från USA, a la Fiat Barchetta. Sen alla småpryttlar som gick att ta bort här och där.

Men jag hade fortfarande kvar suffletten och inga plastdelar i karossen, 7x15" fälgar. Iofs bara halvbur men 930 kg låter som det inte borde vara så svårt.

Sen var ju chassie etc special men det påverkar inte vikten, snarare tvärtom eftersom det var grövre krängare, stag osv.


955kg står det i broschyren från 1990 som jag har framför mig. Det gäller således för 1.6:an. Och det borde inte skilja så mycket till 1.8:an? "Problemet" är att Miatan redan från början är ganska viktoptimerad. Det är helt enkelt svårt att hitta dövikt. Men jag håller med om att 930kg inte borde vara någon omöjlighet.


En kille som heter Claes körde samtidigt och han gick lite längre. Körde med lättvikts-hardtopen från USA, plasthuv och backlucka utan gångjärn och lås och han kom ner på 880-890 kg har jag för mig. Men där börjar det bli stopp. Det finns inte mycket mer att ta om man inte ska börja byta ut delar mot kolfiber etc men då börjar det bli dyra kilon.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



här är några bilder på gamal pärlan! Ni får leva med dålig upplösning för digitalkamerorna var inte så vassa på den tiden

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



fick tydligen inte med bilderna...








_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Godis !! Läcker
Bugar och tackar. Vet du var lamporna kommer ifrån ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Josen skrev:
Godis !! Läcker
Bugar och tackar. Vet du var lamporna kommer ifrån ?


Liknar Brainstorms Euro lights! Finns dessvärre inte längre...

Det enda som jag vet om är detta kitet för ca 600 USD... Går även att köpa utan Hellalampor, men dom kostar ca 8-900 kr/st här hemma..

http://www.advancedautomotiveconcepts.com/MiataKitPage.shtml

Hmm, undrar vem det var som uttalade följande.. .. (sorry, kunde inte låta bli...)


Citat:
"om vi vill att fler skall komma in och köra ex MGCC race eller motsvarande utan att känna sig helt avskrämda så tror jag man skall hoppa över lättningshysterin.
Visst skall man plocka ut det som är lätt att ta bort men så fort det börjar gå mot byta lysen och skärmar/huvar så har det nog gott för långt.
Bättre att vi satser på att driva upp en en miata klass och lär oss köra bilen fort.
om nu folk har miator som är lättade så kan det ju lösas lätt med vikter i bilen.

Det finns inget som tar död på klass så mycket som om några är extremt bättre/lättade än andra."


Var förvisso några år sen...

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Det är tur att det är tillåtet att ändra sig Peter Skönt och ha en forum-polis som ser till att hålla oss uppsträckta
Men jag tycker fortfarande att det skulle vara bättre med vikt-gräns för alla men tyvärr finns ingen sån klass eller ambitioner, just nu alla fall

Tack för tipset om lampor är det motsvarande som sitter på din 'bling' bil ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Lamporna på min är IL-motorsports Euro lights med Hella som inte heller finns att köpa längre, men visst skulle kolfiberlamphusen i länken matcha min "lätta" kolfiberhuv.

Ni får väl sätta upp ett viktgräns i Miatacupen åtminstone, så det blir någorlunda rättvist! Ni har ju tre olika effekter (på pappret..) att räkna med..

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



964 skrev:
nostalgiska bilder


Jag minns fortfarande klart och tydligt när jag fick provköra den (förvisso bara på gatan - i Vallentuna). Den gick fint och lättningen märktes tydligt på klart bättre acc. thumbs up

Att smida ihop såna där lamphus borde inte vara så svårt, lamporna är ju std lyktor. Smälta lite lexan över lämplig form i ugnen. Inte omöjligt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



kommer tyvärr inte ihåg vad firman hette, å det är drygt 10 år sen! Men jag minns att det var en av de större firmorna då. Lamp-kitet var alldeles nytt och jag fick vänta nästan ett år minns jag för de var allt möjligt strul. Fabriken hos deras leverantör brann upp osv. Tror jag fick ett av de 5 första kiten de sålde.
Har inte kvar nåt kvitto heller för jag skickade med hela pärmen med papper till Norrmannen som köpte bilen.

Men kan faktiskt sakna Miatan ibland. grymt bra bil och ruggigt slitstarkt!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Lite uppdatering
Inför KM 2008 har det inte hänt så mycket. I Princip bara kört på ett nytt set Yokosa inför KM säsongen och ställt lite hjulvinklar.

Fick bilen vägd på Strurup till 1039 kg med mig och tom tank i - får ses som bra för en 1.8, väger ändå drygt 60 kg mera än ex Dennis 1.6:a Tror jag får hoppa in i lättningsträsket lite ändå både på mig själv och bilen. Bra mål att fixa under semestern ( - 8kg på josen och - 25 på bilen kanske är rimligt )

Året första KM race på Sturup (10/5) blev spännade på många sätt.
Strålande sol massa trevliga människor/bilar.
Trailade ner till Lund fredagen och sov över innan. Man bli lätt bekväm med kärra och bra drag-bil.
Opel omega B 2.0 rekommendras som drag-bil. Visserligen lite slö men grymt bekväm och snål. 25 L på 30 mil med laddad bil och miata-släp !!

Tidsträning 1 - börjar bra
Har tidigare kört utan krängare men provade med denna gången. Lite mjukt ställda dämpare bak och hårda fram. Redan varmt i lufen och banan. Sturup kändes mer brutalare än vad jag mindes. Hoppade och studsade lite inte 100 % grepp - kanske har STCC bilarna kört ner banan ?. Svårt att hitta fria varv med många bilar på banan. Tog en stund innan jag började hitta lite flyt och kunde sätta lite 1.13 tider. Mot slutet av passet började några lite väl spännade kast komma i fullfarts-partier. Däcks-trycket avslöjade att det gått lite varmt bak. Dumt nog hakade jag av krängarnen med hopp att hitta tillbaka till känslan jag hade 2007 inför pass två Sänkte också trycket rejält bak.

Med lite marginal låg jag nu först i racet. Jag visste dock andra kommer förbättra sig i pass två.

Tidsträning två - bortskruvad
Åter igen svårt med fria varven ( lika för alla dock ). Nu kändes bilen lugnare i högfarts-partier men det gick INTE fortare. Hur jag än pressade på kunde jag inte nå 13-tiderna igen. Bilen plogade nog lite väl mycket i lågfarts-partier + att jag inte fick till körningen
Sensmoralen av detta är att inte ändra allt på en gång- skulle sänkt trycket bara från pass ett och jobbat vidare med körningen/spårval i stället.

Dennis slog mig med 5 hundra delar ( grattis thumbs up ) - kul att det är så jämnt mellan bilarna nu. Väl förtjänat efter allt strul med diffen. Nu fick jag ångra att jag bar hem den åt honom

Race - seger !!
På med krängaren bak igen - justera däcks-tryck och fokusera på körningen var taktiken.
Startade med Dennis vid sidan och Fredrik (Pontiac) strax bakom. Stående start med lampor. Ingen höjdare för motorsvaga miator m.a.o. Mycket riktigt Fredrik kom som en kanon i starten och passerade Dennis och mig lätt. Fokuserarad på att ta mig förbi Dennis. Mycket tajt racing följde nu. Lyckades ta mig förbi Dennis ganska omgående men fick sen släppa tillbaka då jag inte täckte upp ordentligt och Dennis snyggt thumbs up tog ytterspå genon hårnålen. Bara att bita i äpplet och släppa förbi. Jagade Dennis några varv och försökte köra om på diverse ställen Någon gång fick jag släppa av ordentligt för att inte toucha Dennis ( tro inte han såg mig ) Dennis och jag snart ikapp Fredrik. Fokuserade på att ligga nära nära Dennis och kunde ta mig förbi en andra gång i Cross bow kurvan. Härlig känsla att dansa ner där och köra om
Dags att ta Fredrik skjuter Fredrik framför mig antal varv. Överlag snabbare men Fredrik är snabbare på slutet av rakan - satasar på en bra utgång från Parabollican och lyckas komma upp med 2/3 - jämsides med Fredrik. Stöter samman med Fredrik som tappar balansen går om och även Dennis kan ta sig förbi.
Hör lite skav-ljud från framskärmen men övrigt går bilen bra, försöker hålla fokus efter alla attacker och lyckas hålla en hungrig Dennis bakom mig med 0.2 sec

Grym känsla att kunna vinna detta rejset och även sätta snabbaste C-tiden för dagen
Sanslöst roligt rejs Tror att C-rejset bjöd på riktig underhållning

Sammanstötningen Fredrik resluterar i att skärm måste bytas och dörren fxas lite. Tur att fälg/däck inte tog skada.

Lite mobil-bilder på reslutat av tajt-rejsning. Får se om det blir en ny skärm eller om farbors flinka händer kan hjälpa




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Din körning i racet var verkligen underhållande, släppte nog inte dig med blicken en enda gång.
Dagens höjdpunkt!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Roxan. skrev:
Din körning i racet var verkligen underhållande, släppte nog inte dig med blicken en enda gång.
Dagens höjdpunkt!


Tackar Stod du som funktionär (var) ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -96 1.8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
21 besök senaste veckan (40028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande