| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grenrörsbygge
|
1994 besök totalt |
|
Grenrörsbygge
Har kört turbo på min Opel i ett par år med diverse problem Men i år har det gått hyffsat,men mkt vill ha mer
Problemet är att när jag vill varva mer än 6000 varv har vi problem med avgasmottryck troligen eftersom den levererar bara värme men stannar i effekt Kör med 38mm rör nu Hur räknar man ut om jag tappar eller vinner på att gå upp till 48 rör på min 2,5 liters 4:a? _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
|
Ska försöka berätta mer:
Är en 2,4 liters CIH 4:a från Opel med lågkomp kolvar Fixad topp med 48/42 ventiler och har 8:2 i komp Så här ser grenröret ut nu Sitter en XSPower snurra med 50A/R
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
|
Hej! jag är ingen turboguru men på vår Volvo B230 motor som vi byggt med hjälp av Jens på savarturbo har vi byggt grenröret på följande sätt:
48mm rör Pulssplit "1an och 4an samt 2an och 3an in i var sin ingång i avgashuset" alla rör lika långa med en längd på ca 60 cm från grenrörsfläns till början på collektor "ca 15 - 20 cm till turbofläns" Sen är turbovalet jätteviktigt! Ar förhållande säger inte mig så mkt! Vad är det för mått på impellrarna in och ut? samt storlek på avgashuset? berättar bättre vilka effekter agget klarar av. så här blev det!
Vill du läsa mer om turbotrinming rekommenderar jag www.savarturbo.se Lycka till med trimningarna
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
|
Snurran ska klara av upp till 500 hk enligt uppgift
Resten av värdena vet jag inte Kan tänka mih byta snurra bara jag vet vad jag ska köpa(tyvärr inte råd med 20000:- snurror) _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
|
Re:
Vi har aldrig betalat mer än 3500 - 4000kr för en turbo så jag menar inte att du ska satsa på det! Det viktiga är hur man utformar grenröret, monterar WGn och att man har en fungerande styrning för laddtrycket, då kan man ha stora lastbilsturbos som är billiga. En turbo med storlek 58mm in i kompressorhuset och ca 63mmut ur avgashuset är en lagon 450 - 500 hk turbo, typ Holset hx40 eller Garret GT40. Vad har du för mått in och ut? väldigt lätt att mäta på turbon du har. och som jag sa så står det mycket bra saker på savarturbo!
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
|
om avgasventilerna mäter 42 mm så kan jag anta att avgasportarna inte är större än 39 mm i diameter. Antar vi sedan ett ventilskaft på 7 mm så ligger portarean kring 1150 mm^2, dvs en area som motsvaras av den hos ett 38 mm rör (38 mm invändigt alltså). Port-manifold förhållanden över ett kan visserligen vara gynnsamma, men det bör inte vara motorns största problem för närvarandet.
Böjen precis före turbininloppet ser dock inte speciellt trevlig ut, bör helst undvikas om möjligt. I övrigt kan jag bara rekommendera att man letar upp en kompressormapp för turbon i fråga och sedan räknar på luftförbrukning och tryckförhållande för att ta fram data om vart man ligger. Sedan får man ta det därifrån. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Grenrörsbygge
|
1994 besök totalt |