Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8180 besök totalt |
Tyskdiesel vs svenskdiesel
Under vår husbilstripp till Spa för ett par veckor sedan hann vi tanka 9! ggr varav 4ggr i sverige och resten av gångerna i tyskland. Den känslan man fick var att husbilen gick markant bättre i tyskland! Är det så att tyskarna har bättre diesel än vi ![]() I Sverige tankade vi enbart på preem! ACP diesel är kanske sämre? Nån som vet? Fick nämligen samma känsla när jag för några år sedan hade en hyrbilsgolf, en 1,6d i tyskland. Blev förundrad hur bra den gick (lätt 200) kom hem till sverige igen och var inställd på att köpa golf, provade då en 140hk 2,0d, som gick betydligt sämre... Fattar ingenting.. _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
||||||
ja denna citydiesel du tankat är helt kass effektmässigt, de bästa man kan åka på är riktig smuggeldiesel,( gul riktig diesel) ingen diesel som ser ut som vatten som på macken, märkte BRA skillnad när ja tanka olika med min chippade 1,9tdi, så de är sanningen de som finns i våra pumpar är bra för naturen men kass för prestandan
|
||||||
obsalut!!
Vi kör på en rätt kass soppa i Svedala. Fast tydligen bättre miljömässigt! Kommer ihåg att mina taxibilar gick betydligt bättre i slutet på 90-talet - början på 2000-talet innan vi fick miljödiesel. Soppaförbrukningen var betydligt lägre med. En passat drack runt 0,6 l/milen 2002 - nu dricker de runt 0,8. (Nu ska ju sägas att bilarn blivit tyngre och starkare - men ändå) Jag kör på bensin nuförtiden. Den verkar ha hållt sig bättre kvalitetsmässigt. |
||||||
Den svenska dieseln följer en svensk standard medan övriga länder i europa har en europanorm. Den svenska har lägre halt aromatiska kolväten. http://go.clickredirect.com/statoil/
/ Pär _________________ /Pär Nyman |
||||||
Re:
Fast den stora frågan är i mina ögon hur mycket miljövänligare det är! Vår gamla nu pensionerade merchabuss drog runt 1,4l/milen på tjeckisk dieselnafta, tysk diesel eller fransk diesel. Och gick bra. På svensk diesel drog den 1,9l/milen ungefär. En hel den högre bränsleförbrukning, blir det så mycket mindre och renare avgaser? Inne i en stadskärna kan det kanske finnas vits men annars? _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
![]() Följdfråga: Var får man tag i annan diesel? eller skiljer de sig de olika mackarna åt? När vi tankat rejsbilar kör vi alltid shellsoppa som känns som den vettigaste bensinen, tom bättre än AG och diverse andra 25kr/l soppor. _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
||||||
Re:
Tyskland, Tjeckien, Frankrike... villaolja ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Så villaoljan är av den skarpare sorten ![]() Har kört lastbil i många år , och märkte stor skillnad när miljödieseln kom det var en plåga i backarna, kändes som motorn tappade minst 15% effekt Har lite funderingar på att köpa dieselbil nu, men då vill man ju ha ett vettingt brännsle! _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Vi diskuterade detta i en tråd, när jag undrade samma sak då jag planerade ta världsrekord i en Touareg V10 TDI.
I slutändan körde jag på sverige-diesel, och det gick ju vägen, men det var inga tvivel att tysk-finsk-diesel hade varit ett bättre alternativ. Förslagen jag fick var att slanga soppa (mot betalning så klart) av tyska tradare vid Finlandsfärjan, åka till Åland osv. Ringde även Scanias motorlabb men de hade lite svårt att komma förbi byråkratin att ge bort 30 liter tyskdiesel (annars hade de i princip varenda version av diesel som finns). Ringde även ett SLC-team som kört på Shells racingdiesel, men de hade slutat med det. Ringde även leverantören av racingdiesel och man kunde om jag minns rätt beställa hela fat, men i princip var det ingen som gjorde det längre. FIA godkände nyligen rekordet ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
En stor del av den svenska MK1 dieseln tillverkas på Preem:s raff utanför Lysekil. Statoils tillverkas i Mongstad utanför Bergen. Trots det tror jag att dieseln är i stort sett samma på alla mackar pga av den snäva specifikationen. Bensin säljs enligt europanorm och kan tillverkas av fler källor och därmed kan det vara större spridning. / P _________________ /Pär Nyman |
||||||
Re:
Varför köpte du inte vanlig villaolja =bunker diesel som säljs på båtmackar? Den är fetare än europadiesel. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
Det är när man tar bort svavel som energiinnehållet minskar, men det får man lösa genom att istället spruta in mer...
Sverige ligger på ca 4ppm svavel och övriga Europa på ca 25ppm. Ska du ha ordentligt med sprutt får ni tanka i Ryssland eller Turkiet (upp till 2000ppm), men svavel är varken bra för motorn eller miljön. _________________ Henrik |
||||||
Re:
Många jag frågade var av åsikten att det var vanlig surdiesel i de mackarna också. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re: Tyskdiesel vs svenskdiesel
Jag har bara kört min A3 1,9TDIS i Sverige men gick i våras över till att bara tanka Preems ACP diesel från att ha tankat mestadels Statoils diesel och märkte en MINSKNING på förbrukningen (gick från 0,54-0,55 ner till 0,52-053) vid jobbpendlingen. Så jag är av den åsikten att ACP dieseln är den bästa mackdieseln i Sverige iaf. Fast jag kan ju ha fel iof... Snart dags att börja tanka RME igen nu när Dieselpriset gått upp... eller få över till JET diesel som ofta ligger under 10kr/liter. ![]() |
||||||
Re: Tyskdiesel vs svenskdiesel
Har en kompis som har en ny octavia RS (diesel) och brukar tanka på JET, är den dieseln sämre? Var hittar man RME, är det bättre än annan diesel och kan det användas på vilken bil som helst? ![]() |
||||||
Re: Tyskdiesel vs svenskdiesel
Har aldrig tankat JET så jag vet inte alls hur bilen känns med den dieseln eller hur förbrukningen blir. RME kan man tanka på ett fåtal mackar och det är inte diesel utan ett rapsbaserat bränsle (Raps Metyl Eter). Jag hittar det enklast längs min färdväg på OKQ8 i Västberga. Kostar 10.65 per liter där och har kostat detsamma sedan 2006-12-15. På Statoil kostar RME 10.45 och har så gjort sedan 2006-02-21. RME ändrar inte priset så ofta som synes vilket ju känns bra. ![]() RME kan man inte tanka på vilken bil som helst (RME är lite mer trögrinnande än Diesel tydligen så pumparna tar stryk). Inte ens alla VAGs 1,9TDI bilar klarar det. Jag kollade upp min bil specifikt med Audi och den går bra att köra på RME. Nyare dieslar klarar det ofta INTE så kolla upp det innan du provar. Min bil låter mindre dieselaktig när man kör på RME och verkar gå lite mjukare men fick också en känsla (svårt att mäta alltså) att den drog lite mer bränsle (0,01 liter mer typ). RME bör man inte heller köra på när det börjar bli riktigt kallt då det som sagt redan från början är mer trögflytande än vanlig diesel. Vid temperaturer under minus 15°C rekommenderas inblandning av dieselolja. Hoppas du blev lite klokare. ![]() |
||||||
Re: Tyskdiesel vs svenskdiesel
Jodå litegrann iaf, tack! ![]() ![]() Passade på att kolla upp lite om RME också efter att ha läst det du skrev, det står att RME innehåller 5% lägre energiinnehåll än dieselolja, det borde väl innebära att man tappar lite effekt i såna fall, eller? http://www.gronabilister.se/public/d |
||||||
Re: Tyskdiesel vs svenskdiesel
Texten kändes inte helt up tp date: Det är troligt att många biltillverkare kommer att behöva tillämpa någon form av reningsteknik för att klara de EU-krav som träder i kraft 2006. Hösten 2003 tillkännagav t.ex. Saab och Volvo att man kommer att sätta partikelfilter på sina personbilsdieslar med start 2004. Den måste ha ett par år på nacken. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Re: Tyskdiesel vs svenskdiesel
Stämmer ju bra med min känsla av lite ökad förbrukning. Ingen effektskillnad som jag märkte av vid körning dock. Men 5% är ju iof inte så mycket på 110hk och det är ju inte ofta man utyttjar de 110hk i bruksbilen heller. ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8180 besök totalt |