Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
240 TURBO
1, 2   >>
6921 besök totalt
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187


Trådstartare
240 TURBO

vad ligger en turbo på till en 240?? helst en begangnad nån som vet mellan tumme o pekfinger?? ska inte vara nån trim, hur går 240 turbo annars då??

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Hej o välkommen hit!!

Är du snäll o läser reglerna för forumet igen (speciellt om användarnamn o signatur):
https://rejsa.nu/regler

Sen ang. din fråga. Du får nog förklara lite närmare vad du undrar om. Det här forumet är egentligen inget allmänt meka bil forum, det passar bilmärkesklubbarnas forum bättre till.

Häng gärna här ett litet tag o läs vad vi snackar om så får du ett bra hum om vad som gäller här

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Jag kollade lite o såg att du redan har hängt här ett tag thumbs up Men du måste följa reglerna med namn o så!

och som sagt, vad undrar du lite mer specifikt om 240 turbo egentligen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2554



Volvo 240 Turbo Grp A (Jag erkänner, jag är sååå svag för dessa monster)






_________________
J0hanC@rlström

BMW i4 M50
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Det är otroligt, för fem minuter sedan satt jag i soffan och kollade i en bilsport där det råkade vara en bild på en Race-240. Jag tänkte då: *man kanske skulle gå in o fråga om någon på rejsa.nu har några fler bilder på sånna*
Så kommer man hit och så ligger det bilder i översta tråden

Men ännu mer bilder skulle inte skada thumbs up

När vi ändå är inne på 240:
Hur funkar originalbromsarna på 240 när det gäller bankörning?
Har nämligen blivit lite sugen på att köpa en 240 turbo...

jögge hoppas det inte gör något att jag lånar din tråd lite

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Johan f.k.a M3E30 !

Då ska jag göra dig avis... (alla andra också )
En kompis råkar ha 2 st Volvo 242 Grupp A och jag har åkte med i den ena ett flertal tillfällen
Mycket trevliga bilar.

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



[quote="Marcus Nyström"]När vi ändå är inne på 240:
Hur funkar originalbromsarna på 240 när det gäller bankörning?
Har nämligen blivit lite sugen på att köpa en 240 turbo...
quote]

org bromsar är det inte några större fel på(allt e relativt). Jag har själv inte testat just 240 som på bana. I volvo orginal kör dom med sånna rally som racing och då är det med volvo org belägg. Om inte jag har fel så ska det finnas som flesta "bra" beläggsorter till 240in.

Det är just det som är fördelen med en 240, att det finns en mängd "racedelar" för skapliga priser.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



jögge...

...här kan du få svar på dina frågor

http://tpc.plastpappa.com/forum/phpbb/index.php

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Leif lindström från Norrkööööööping lyckades ganska bra ute i europa i banracing med sin 240 en gång i tiden..vann väl endel ...det var man ju impad av då (och nu) även om jag aldrig tyckt att 240 är en sportig bil




A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



nailhead skrev:
Leif lindström från Norrkööööööping lyckades ganska bra ute i europa i banracing med sin 240 en gång i tiden..vann väl endel ...det var man ju impad av då (och nu) även om jag aldrig tyckt att 240 är en sportig bil




A)(L


Näe.... han var duktig i formel bil.....

Men Däremot Thomas Lindström var duktig i 240..... (Dom är Kusiner har jag för mig)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



DOH..


jaja..dom var ju släkt iaf..



A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Peggen härjade väl med 240 nere på kontinenten?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Peggen härjade väl med 240 nere på kontinenten?


Japp... Och Uffe Granberg

och ett av "Fabriksteamen" drevs av Magnum Racing från Sollentuna med SLC bekante Lillen Magnusson. Som var med och byggde en hårigare 240 för SLC... nämligen Jo-han Racing's 240 T5R....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Tyskarna hade väl ett fint namn på den: Der schwedische panzerwagen...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Eller der schwedishe kohlenkiste, eftersom de första 240isarna som tävlade i dåtidens DTM var svarta.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kolkistan är den tyska beteckningen på 240 och "A tank!" är vad engelskmännen på puben utbrast då Peggen svarade på frågan vilken bil han tänkte åka med under helgens BTCC-race. Har för mig att det gick riktigt bra och engelskmännen lät mustascherna sloka lite...

Har ju även på annat ställe i forumet återgett hur man ökar toppfarten på en 240 med ca 12km/h ner för rakorna på Avuz-ring. Samma Peggen, men denna gång förstärkt av temakamrat Sturesson, Johans pappa, som knuffade på. Kofångare mot kofångare toppade dom drygt 270km/h! "Ett luftmotstånd, två motorer...ca 700hk mao..."

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Undrar om Volvos självreparerande kofångare är gjorda för kollisioner i 270 knyck... Stridsvagnar som sagt, har ägt ett antal 240 som vinterbilar, otroligt vad stryk de tål egentligen.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Denna sida har rätt mycket fakta om hur "Volvo Grupp A" bilarna var byggda. http://cedstrom.tripod.com/group_a/ Bilen på bilderna står på Volvomuseét i Göteborg.

Denna sida har också en del info och fina bilder http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/240T_GpA_racing.htm

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Re: 240 TURBO

jögge skrev:
vad ligger en turbo på till en 240?? helst en begangnad nån som vet mellan tumme o pekfinger?? ska inte vara nån trim, hur går 240 turbo annars då??


En gammal orginal oljekyld Garrett snurra hittar du säkerligen för runt 1000 lappen i bra skick. Kika lite på TurbOPerformanceClubs hemsida, under köp och sälj, länk fanns tidigare i detta inlägg.

Hur de går? Jag är ju tyvärr färgad så jag kanske inte skall svara Med lite högre laddtryck, en annan kamaxel och avgassystem är de rätt trevliga. Ca 200 hk innan orginal K-jetronicen har sätter stopp. Vad gäller väghållning så finns det massor med eftermarknads prylar som förbättrar den markant. SAM och KGtrimning har en hel del delar till dessa motorer och bilar.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Verkar vara samma agg på saab 900 och volvo 240. Båda heter TB03. Men jag kan ju ha fel Kolla om det är samma avgasfläns, för då kan du ta ett vattenkylt aggregat från en 900 87 och framåt. Dom är väl nästan gratis vad jag sett.

Visst kan man ha saab aggregat på en volvo... jag har ju snart ett volvo aggregat på min saab

Titta här för lite mer info http://asp.turbo.com.sg/p_volvo.asp

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Det går att knåpa ihop en turbo som klarar ca 250 hk om man tar turbindelen från tidiga 240 turbo och kompressordelen från tidiga 900 T16.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Allmänt banåkaforum
240 TURBO
1, 2   >>
6921 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande