Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1451 besök totalt |
Hur hitta Gc?
Det finns kanske någon formel, men jag har inte hittat den... Hur kan man bestämma vart GC (gravitets centrum) ligger om man vet viktfördelning fram och bak, samt per sida? Då vet man ju vart det är i xy-planet... Men höyden, alltså i z-led, finns det någon metod att ta reda på det? om någon undrar vad det är för bil, en SAAB 96.... ![]() mvh Truls _________________ Truls Herland |
||
Re: Hur hitta Gc?
Jag tåtade ihop en räknare för ändamålet, skicka ett mail till hemipanter@hamipanter.se så returnerar jag en kopia. Det Du måste kunna göra är att lyfta bilen i fram eller bakänden med hjulen på marken ståendes på en våg. Du börjar med hjulaxlarna i horizontalplanet och lyfter så högt du tycker går bra. Ju högre ju mer exakt resultat. Den lyfta änden bör hänga i en lina med fäste i hjulbultarna eller att de lyfta hjulen ställs på ett par plana pallar så bilen kan rullas lite fram o tillbaka för att lösgöra lyftspänningar. De e lite knep å knåp men blir tämligen exakt om man är noggran. Sen kan du altid maila mig om det ser konstigt ut. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re:
En gammal tumregel på en standardbil med stötstångsmotor är kamaxelns höjd över marken. _________________ Arne Lindgren |
||
Jag tackar för alla svar så här långt...
Skulle varit kul att titta på din räknare Göran, jag skickar dig ett mail... Hittat inget direkt i söket, någon kanske kan länka om dom har lagrat tråden... mvh Truls _________________ Truls Herland |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1451 besök totalt |