Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsproblem
1209 besök totalt
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Bromsproblem

Jag har upplevt ett märkligt fenomen på "racerbilen" under sommarens körning. Symtomen är att jag har stum pedal vid stillastående och första inbromsningen. Sen tar pedalen längre och längre ner, men jag får bra nyp om jag pumpar med pedalen.
Bromssystemet är uppbyggt med separata huvudcylindrar fram/bak samt bromsvåg och hydraulisk handbroms på bakkretsen. Vågen har jag inte pillat så mycket på, men det känns som att bromsbalansen är ganska ok när de tar ordentligt.
Jag har luftat ett antal gånger, ingen luft nånstans och inga läckor heller.
Har fått ett par olika förslag på vad som kan orsaka problemet, tex att beläggen åker tillbaka för långt in i oket (det sitter slitsade skivor fram) eller att handbromsen spökar på nåt vis. Pedalen blir stenstum när handbromsen är dragen, men då får jag också lite baktryck så att bromsvätskan rinner över i behållaren.
Har ingen "specialbackventil" till handbromsen, har sett såna i vissa rallybilar.

Det är väldigt svårkört när man måste pumpa upp bromstryck hela tiden, märks särskilt i konbana där det är tätt mellan bromspunkterna.
Är det nån som har några konkreta tips eller har varit med om nåt liknande?

Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Hej

Har du trummor bak?
Då behöver du kanske en sådan här http://www.wilwood.com/Products/006-MasterCylinders/010-RPV/index.asp

//Kenneth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Går huvudbromscylindrarna tillbaka helt när du släpper bromspedalen?
om dem inte går tillbaka helt, finns risken att huvudcylindern inte får den mängden vätska den behöver till nästa bromsning. Vilket resulterar i att pedalen tar längre ner. Det är i ändläget den fyller på nämligen.

Har haft liknande problem med en egenkonstruerad hydraulisk koppling tidigare, vid full acc o täta växlingar tog pedalen längre ner för varje urtrampning med växelskrap som påföljd. Men om jag mellan varje växling "hjälpte" /lyfte tillbaka pedalen med foten funkade det prima.

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
EDIT nedan.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Kenlad skrev:
Hej

Har du trummor bak?
Då behöver du kanske en sådan här http://www.wilwood.com/Products/006-MasterCylinders/010-RPV/index.asp

//Kenneth

Nope, jag har skivor runtom. Men det skadar ju inte att testa med en sån, tack för tipset!

Henrik Carlsson skrev:
Går huvudbromscylindrarna tillbaka helt när du släpper bromspedalen?
om dem inte går tillbaka helt, finns risken att huvudcylindern inte får den mängden vätska den behöver till nästa bromsning. Vilket resulterar i att pedalen tar längre ner. Det är i ändläget den fyller på nämligen.

Har haft liknande problem med en egenkonstruerad hydraulisk koppling tidigare, vid full acc o täta växlingar tog pedalen längre ner för varje urtrampning med växelskrap som påföljd. Men om jag mellan varje växling "hjälpte" /lyfte tillbaka pedalen med foten funkade det prima.

Ska kolla huvudcylindrarna, det kanske hjälper att justera lite.

Skruva banåkabil
Bromsproblem
1209 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande