Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kluriga problem med ABS på Ford Focus -00.
2 besök senaste veckan (2039 totalt)
C

Här sen Feb 2003

Trådstartare

Nu är inte detta min "riktiga" banåkarbil men det är mitt substitut för densamma just nu. Har inte lagt upp denna som banåkar bil här på rejsa.nu men jag hoppas ni har överseende med detta då bilen ändå används flitigt på bana, se länk:
http://www.chicane.se/sidor/bild-focus-rodfocus-mantorp07.htm

Så, hoppas ni kan hjälpa mig med detta för jag går faktiskt bet på hur f-n man ska mäta och ingen av mina vänner kan berätta hur man ska mäta sensorn då alla använder sig av OBD uttaget istället. Lata jävlar.

Bytte båda hjullager fram i går på min Focus 1,6 -00 Kombi utan antispin och eftersom bilen har gått 20k mil så visste vi redan att mer skulle behöva bytas. Högra ABS sensorn fick vi loss efter mycket pillande och bändande. Den vänstra gick sönder då den satt ännu hårdare. En beggad levererades av en trevlig polare som hade den liggandes.

Nu är det så att ABS:en fungerar inte efter i gårkväll. Gamla typen av ABS givare går ju att mäta upp väldigt enkelt, växelström och resistans men den nya typen (hall givare?) vet jag inget om. Fick inte tillgång till OBD läsare idag så jag får vänta till nästa vecka med det.

Frågan är alltså, hur mäter man upp den nyare typen av ABS sensorer? Hjullagret där mät ytan är integrerad i sitter åt rätt håll och på millimetern på rätt plats. Ytan mot ABS sensorn är ren såklart. Har mätt ABS sensorerna fram på följande sätt med följande resultat;

Båda sidor mätte likadant vid varje mätning.
0km/h = 739 ohm, 0v i växelspänning.
50km/h = 739 ohm, 0v i växelspänning.
80km/h = 739 ohm, 0v i växelspänning.

Mätningen skedde med mätning på en av sensorerna i taget och däcket på andra sidan stillastående pga. Obromsad diff. Mätaren mäter ner till 0,1 v växelspänning.

Som sagt, hur mäter man upp den nyare typen av ABS sensorer? Ger en hel sensor mer än 0,1v vid dessa hastigheter? Ger den någon som hälst växelspänning öht? Är det rätt resistans på dem eller ska det vara högre om de är hela?

Kom igen nu och ge mig svaren, jag vet att ni kan detta!

Mvh C

Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (2039 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande