Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2450 besök totalt |
BMW Fahrertraining Nordschleife
Har seriösa funderingar på att gå BMW:s Fahrertraining kurs på Nordslingan nästa år. Hittade bara en gammal tråd här om det hela och den gav inte mycket information... ![]() Finns det någon som gått just den kursen, eller vet mer än det som finns på BMW:s hemsida om kursen. En kort sammanfattning av vad man får är: 2 dagars körning på Nordslingan med teori kvällen innan. 8 personer per grupp, 2 personer per bil (Z4 M-coupé) Kostnad 2180 Euro, då ingår bil, mat, bensin, försäkring, boende. mm. Jag misstänker dock att man inte för köra några egna varv alls, eftersom det endast står sektionsträning på sidan. Tacksam för all info! Nedan finns lite länkar: http://www.bmw.de/de/de/index_highen En video från träningen: http://video.google.com/videoplay?do ![]() |
||||
Fahrerlehrgang
Jag gick kursen i augusti i år. Du ser mina reflektioner på min tråd sidan 6 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Re: Fahrerlehrgang
Intressant läsning Peo ![]() ![]() |
||||
Bom
Ah. Beklagar. Jag läste lite för snabbt. Men nu förstår jag den bilden som flimrat förbi ögonen vid något tillfälle där det står kanske 50 vita Z4M med M sportränder på en asfaltsplan. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Re: Bom
Ingen fara, tack vare ditt inlägg fick jag läsa din trevliga skildring av evenemanget du var med på ![]() ![]() |
||||
Jag tror Audi har något liknande som också ska vara ganska prisvärd med mycket körning på både GP och Nordslingan.
|
||||
Tyvärr är det nog inga fria varv Mats. På www.bmw.de under "Faszination BMW" står det (tyvärr
![]() BMW Race Track Training Nürburgring Nordschleife. Drivers who would like to get to know a real race track will be in pole position in our Race Track Training program at the legendary Nürburgring Nordschleife. In the slipstream of the pace car you will explore the 20.8 kilometres of asphalt which was dubbed "the Green Hell" by former Formula 1 driver Jackie Stewart. Start in the winding "Hatzenbach Geschlängel" section and experience the unique sensation of taking the "Quiddelbacher Höhe". Stay strong as you pass through the "Fuchsröhre" at speed and compete with centrifugal forces as you take the 180° "Karussell" bend. Our instructors provide you with the theory of driving dynamics and the strategic approach you require to rise to these challenges, culminating in your first victory over the most demanding race track in the world. Duration of course: 2 days with theory session the previous evening, 8 participants per group. Practice vehicle: BMW Z4 M Coupé or BMW 330i. Price includes: Theory of driving dynamics, driving on the Nordschleife race track, section training, 2 overnight stays with full board in a single room, insurance. Training location: Nürburgring Nordschleife. Price: 2,180.00 EUR _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Förarutveckling är med som medarrangör till dessa kurser:
http://www.forarutveckling.se/wwwroo _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Re:
Har nu pratat med BMW i Tyskland, att få tag på ett nummer som gick att ringa till var inte det lättaste. Det telefonnummer som finns på nätet är motsvarigheten till våra 0771 nummer problemet med dessa nummer är att de funkar inte att ringa till ifrån utlandet ![]() ![]() Lyckades dock få ett nummer ner till München av BMW Sverige ![]() Du har helt rätt Micke, det är ENBART sektionsträning. Datum för kurserna kommer upp i februari. Det som var positivt var att man behöver inte ens betala någon självrisk om man skulle råka komma i närkontakt med ett räcke, instruktörerna och BMW ansvarar helt för detta i och med att man hela tiden åker med instruktör bakom. ![]() Frågan är hur mycket tråkigare det blir att enbart få köra banan som sektioner och aldrig få köra hela varv ![]() ![]() |
||||
Re:
Har du någon länk? Det enda jag hittade när jag sökte var någon körning med egen bil.
Nackdelen med deras kurs är att den kräver att du har gått grundkurs och Steg 2/3 Utbildningen, vilket känns lite onödigt dyrt... Just på Nordschleife kursen kräver BMW i Tyskland inte att man gått några av deras kurser innan ![]() ![]() |
||||
Re:
För egen del så skulle jag kunna avstå de fria varven, men att inte en enda gång få hålla fullt över rakan och sedan ner under Antoniusbuche skulle kännas lite tråkigt. Förhoppningsvis kör instruktörerna så fort att det inte spelar någon roll, det är istället svårt att hänga med? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Jag har en vän som varit nere och kört den ett par gånger och det har inte varit med egen bil. Ena gången var det Audi TT 3,2 andra gången var det RS4. Ska skicka honom ett mail och se vad jag får ut av det. Återkommer ![]() |
||||
Re:
om man kikar på filmen i mitt första inlägg så verkar det som om instruktören ligger å kör bakom. Hyggligt fort verkar de iaf köra ibland ![]()
Låter väldigt intressant, ser fram emot dina efterforskningar! ![]() ![]() |
||||
Re:
Lyfter lite här, har du hört nåt Stacken? ![]() |
||||
Re:
Ups, tack för påminnelsen. Shit vad glömsk man kan vara då ![]() ![]() |
||||
Re:
Nu så, vilken tid saker och ting kan ta ![]() Dom hade kört genom http://www.audidrivingexperience.com Tydligen får man gå ett par kurser innan man kan köra kursen med t.ex RS4. Han hade kört kursen med RS4 förra året och det hade kostat 1800 Euro inkl. två dagar, hotel, bil and the hole shebang ![]() |
||||
Inte samma
Nu har jag ju inte kört samma kurs MEN.... Vi körde sektionsträning 8 av de 9 timmar per dag som vi var på banan. När vi äntligen fick köra hela varvet så var det såååå efterlängtat. Faktum var att jag blev besviken varje gång vår fria körning var slut. Jag hade kunnat göra tre gånger mer fri körning. Det är faktiskt inte helt lätt att få in flytet efter en rivstart och sedan bara ha fem kurvor innan det är dags att vända. om jag förstår rätt så är Scuderian ungefär samma upplägg. Man ska nog ha åkt av sig så att detaljerna är det man uppskattar framför fulla varv. Vi var rätt så eniga att nästa år så åker vi ner för att köra varv på öppna åkningen. När vi har gjort det så är det kanske läge året efter att få mer detaljer i en sektionsträning. Eller kanske man borde kombinera dem så att man går från den ena till den andra i ett sträck? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Re: Inte samma
Mats: Tips, läs i Peo:s biltråd om en av kurserna. Det är väldigt bra skrivet! ![]()
Det där är tänkvärda ord Peo. Jag körde Safety Driving med jobbet igår på Mantorp och det du beskriver var verkligen ett "problem". Det krävdes hård själv-peppning för att "komma igång" när man suttit helt still och väntat i bilen i tre minuter och sedan skulle man agera i 10sek. Då var det tok-acc för att komma upp i målfart 30 meter innan hindret och sedan agera. ![]() Sammantaget måste jag ändå säga att det hela var väldigt proffsigt och engagerat från arr.-håll. För egen del så var det jättekul/intressant att få testa bilens alla elektroniska system och lära sig hur de fungerar. ![]() och ja, jag spöade alla mina kollegor i slutprovet som var på tid. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Japp, läste det förut och kan bara hålla med om att det är trevlig läsning och väl skrivet! ![]() ![]() |
||||
Man får ju säga att 1800 inkl. allt är ett väldigt bra pris. Dock tror jag att det mesta av körning var på GP-slingan. Jag vet att han tidigare gått nån där dom körde TT 3,2, och den inriktade sig tydligen mer på Nordslingan. Vad jag förstått subventionerar Audi dessa kurser som reklam så det är därför dom har så bra priser. |
||||
Tack för infon Stacken ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2450 besök totalt |