Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roterende masse - hvordan beregne dette?
2996 besök totalt
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Det er diskutert her (og på alle andre forum jeg vet om) hvilke dekk og felger som veier minst. Men hva er fordelene OG ulempene med mindre roterende masse - og hvilke andre faktorer/komponenter spiller inn utenom hjul?
Er det mulig å beregne evt. gevinst ved å fjerne f.eks 10kg fra roterende masse?

orjan

Åmot
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Hmm.. google og usenet er din venn sier jeg. Her er litt info som jeg har funnet så langt. Vil gjerne ha kommentarer
Hos Puma Racing kan de visstnok ett og annet. Her er en artikkel som sier mye om det jeg lurer på over. http://www.pumaracing.co.uk/flywheel.htm

Fra artikkelen forstår jeg da folgende:

letting av svinghjulet har stor nytte i lave gir. Dette skulle gi turtallsvillighet på en motor (värva!) og sannsynligvis en faktor som kan påvirke aksellerasjonstiden på f.eks. 0-100km/t.
Er det kjente ulemper mhp. letting av svinghjulet?

letting av drivlinen (etter gearbox) skjer med et 1:1 forhold i på lettet vekt minus 3/4 ekstra av lettet vekt.
Hvis jeg velger hjul som er totalt 10kg lettere enn utgangspunktet, så vil jeg i teorien lette bilen med 17.5kg?

Dersom jeg også fjerner 1kg fra svinghjulet ihht. eksempel fra Puma Racing, så vil jeg effektivt ha folgende "vektreduksjon":

1.gir - 56,5kg - hmm...dette er MYE - hva er galt. Kanskje vi rev'er ut av dette giret så raskt at vi ikke har mye nytte av det?
2.gir - 29.5kg - dette må være bra, ut av kurver mm....
3.gir - 23.5kg - dette må være effektivt! Jeg antar at mange baner gir mulighet for en del kjoring på 3.gir?
4.gir - 21.5kg - tja...
5.gir - 20.5kg - tja^2

hmmm... nå er det sent... håper teoriene mine holder mål også i morgen tidlig

mvh,
orjan

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag har försökt titta på problemet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3143&highlight=hj%E4rnjumpa . . . .

orjan:
Du får ursäkta mig om jag missförstår dig jag har besväligt att läsa norska(ordblind) men jag försöker och engelska är ännu värre.

Stenungsund
Här sen Nov 2002

http://home.netpower.no/pberg/trilting.html

Intressant artikel om hjuls inneboende tröghet.

/Anders C

Åmot
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Hej Johan.
det hjälper kanskje inte att jag skriver svorsk hällre tänker jag :-), men kanskje det är bättre såhär?
Jag tror at vi talar om to separata saker. Jag vill minska den roterande massen i hjul mm för att på detta sätt få ett bättre vikt/kraft förhollande, men artikelen jag referar til har mycket bra info som kanskje kan vara interessant för deg ochså.
Jag tror inte at jag skal prova översetta från engelsk til svensk.... artikelen i länken är svår nok att forstå om jag översetter til norska

mvh,
orjan

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

orjan:
Nu förstår jag nästan allt du skriver thumbs up

Kan du ta på samma skrivspråk vad du är ute efter så tror förstår vad du vill. Än så länge gissar jag bara.
Är det hjul(däck&fälj) vikt och masströghetsmomnet kontra axeleleration?

Åmot
Här sen Maj 2003

Trådstartare
fuling skrev:
orjan:
Nu förstår jag nästan allt du skriver thumbs up

Kan du ta på samma skrivspråk vad du är ute efter så tror förstår vad du vill. Än så länge gissar jag bara.
Är det hjul(däck&fälj) vikt och masströghetsmomnet kontra axeleleration?

Japp, det är korrekt. Jag visste inte att lättning av svänghjulet spelade så stor roll. For oss som kör nästan med original motor så är det mycket att hänta på att ge bilen en liten bantningskur, och spesielt då i alt som roterar (huvudsaklig svänghjul och hjul).

Jag var väl egentlig ute etter att verifisera att jag forstod artikkelen från Puma Racing korrekt.

Puma säger att lättning av svänghjulet ger forskjellig gevinst avhengig av vilket gir bilen bruker.
Lättning av svänghjulet gir bäst gevinst i 1. Och 2. gir, och att motoren värvar snabbare == snabbare aksellerasjon vil jag anta.
Är det någon nackdelar att lätta svänghjulet med till eks. 1kg som artikkelen ger som eksempel?
Hva är vikter för svänghjul på normala gatbilar?

Här är tabellen som Puma Racing har lagat utifrån snittvärden på gir-utveksling och hjuldiameter. Om man lättar svänghjulet med 1kg i en radius på 5 tummar från svänghjulets center, vil det vara det samma som att ta bort x antall kilo från karossen:

Gear     Kilo
1.       39kg
2.       12kg
3.       6kg
4.       4kg
5.       3kg

Formelen för det här - och som jag definitivt inte skal begi meg ut på att förklara - står såhär i artikkelen:
M = 1 + (Gr/R)² ...men jag jobbar fortsatt med att förstå det hela

Lättning av komponentar i drivlinan därimot, eksempelvis hjul - gir ifolge artikkelen en gevinst på vikten av själva lättningen, samt 3/4 av den lättade vikten. Och denna är oavhengig av hvilket gir som benyttes.

Utifrån det här drar jag konklusjonen att om jag velger däck/fälg som väger 2.5kg mindre per stk - så vill total lättning vara 2.5 x 4 + 2.5 x 4 x 0,75 == 17.5kg

om dom två över kombineras - ser det ut til jag får dessa viktgevinster:

1.gir - 56,5kg - det här är mycket - kanskje det är så fördi vi värvar ut av giret så snabbt at vi inte får för mycket nytte av det?
2.gir - 29.5kg - det har måste vara bra, ut av kurver mm....
3.gir - 23.5kg - Jag antar at många baner ger möjlighet för en en del kjoring på 3.gir?
4.gir - 21.5kg - tja... nu är det mest viktreduksjon från hjulen igjen..
5.gir - 20.5kg - tja^2

Stämmer det här, eller är det något jag har glömd? Typ teori och praksis grejer....

Det här är den längsta svorsk-postingen jag någonsinne har postad.

mvh,
orjan

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag har roat mig att lägga in datat på fäljviktenerna och masströghetsmometen från http://home.netpower.no/pberg/trilting.html
jag använde 20kg och 15,5kg hjulen.
Jag utgick ifrån 15,5kg hjulen på min bil med ca 145hk och tj-vikt på 1040kg. Ock la sedan in 20kg hjueln med dess masströgtetsmoment.
jag ökade tj-vikten med 18kg( [20-15,5]*4 ]

x-axel= tid i sekunder
y-axel=fart i km/h

x-axel= tid i sekunder
y-axel=stäcka i meter

2996 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande