Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Aluminiumbur till E30 Heigo
3120 besök totalt
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Säljer en mycket snygg blankpolerad aluminiumbur till E30.
Mycket lätt och fin kvalite.
Aluminiumburar är inte längre tillåtna inom racing men fungerar ypperligt som skydd på gatan.
Mycket bra passform. Går att montera utan att behöva göra hål i instrumentbrädan.
För den som vill ha extra säkerhet men inte släpa på en massa extra kilo.

Mitt pris 4500kr

obs buren på bilden är inte polerad samt att den går genom instrumenpanelen. Modellen jag har gör inte det.

konnem3@hotmail.com

323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006

Är det med eller utan taklucka? Coupe eller Sedan?

Mvh

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Den är till en tvådörrar coupe. Den är anpassat så den även passar bilar med taklucka.

323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006

Vad fäster den i där bak? Hur tjockt är godset? Håller detta verkligen ihop bra vid en kollision?

Mvh

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
Modig
Anderstorp
Här sen Jul 2006

skillnaden mellan alu och stål är att Alu spricker och går av vid hård belastning(kollision) och stål viker sig men går inte av!

Detta är att tänka på då det inte är så kul att bli spetsad av ett rör

Dock är alu burar mkt snyggare......

Kalmar
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Det där med att aluminium går av tvärt får väl du stå för. Finns ju massor av legeringar. Men du kanske har krockat och har sett vad som händer?
Har för mig att aluminiumburar användes flitigt inom racing förr.
Problemet är väl att det ställer höga krav på den som svetsar och bockar om det ska bli säkert.
Kvaliten kan ju variera kraftigt på hantverket. Kan tänka mig att det var därför man tog bort dem.
En stålbur är ju betydligt enklare för en lekman att bygga säker.
Detta är mina spekulationer.

323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Dom har ju Trots allt varit klassade på det glada 80-talet...kanske även en bit in på 90????

Vet inte exakta anledningar varför man drog tillbaka godkännandena men det finns ju ingen anledning i racingen att låta folk bygga med lättare säkerhets anordningar när man har fullt upp i alla klasser att få ner hastigheter och skenande prestanda...... dra i en riktig stålbur på sisådär 50 meter så viktar vi samtidigt som vi skyddar 2 i en smäll ju.......perfekt....

Att aluminium skulle gå tvärt av och spreta det kan jag verkligen inte hålla med om dom flesta legeringar är väldigt sega sen finns det givetvis undantag när det kommer in mycket magnesium i bilden men eftersom buren är bockad så torde det visa att det är en relativt mjuk och böjlig legering....
Man kan väl oxå misstänka att en känd stor skruvburstillverkare som heico eller vad fanken dom heter är seriösa i sina byggen och knappast har använt ett olämpligt material.......

Jag skulle ju personligen hellre klota med en alubur än utan eller varför inte älgskydd......

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

När Porsche 944 Turbo Cup kom så hade den alu-bur monterat orginal, vilken var godkänd för raceing då.

Vad jag förstått drogs tillstånden på aluburar tillbaka på grund av att aluminiumet "åldras", och burens funktion alltså blir försämrad med åren. Hurvida detta är den faktiska anledningen låter jag expertisen sia om

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
PeR4

Här sen Sep 2004

Mener de ble forbudt pga at mange rettet alurorene selv etter krock/rulling. Når bilen krockades/rullade igjen senare så boyde rorene seg der de var rettet: inte særskilt sikkert.

SÄLJES
3120 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande