Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Steilstrecke?
1553 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Steilstrecke?

Hej!

Eftersom jag är A) nybörjare på ringenkunskap, B) inte så haj på tyska och C) användare av detta eminenta forum skulle jag vilja ställa följande fråga:

Vad är historian kring steilstrecke?

Var det en del av den ursprungliga banan? En testbacke för att pressa bilarna? Mina kunskaper i tyska räcker till att det borde betyda stålsträcka på svenska?

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Re: Steilstrecke?

DanielB skrev:
Var det en del av den ursprungliga banan? En testbacke för att pressa bilarna? Mina kunskaper i tyska räcker till att det borde betyda stålsträcka på svenska?

mvh
Daniel

också lite nyfiken på historien kring backen.

Steil betyder fö brant. Som i brant backe ungefär.

Stockholm
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:
Vad är historian kring steilstrecke?
Var det en del av den ursprungliga banan?
En testbacke för att pressa bilarna?
mvh
Daniel

Ja, det var en del av ursprungliga banan. Men jag tror inte att race någon gång letts den vägen. (Den andra vägen är genom karusellen.)

Ja, en testbacke. Faktum är att hela Ringen byggdes för att (eller med den förevändningen/ursäkten) att testa bilar. Bilind. hade ingen testbana så som del av ett arbetsmarknadsprojekt för arbetslösa byggde man banan.
Det finns historier om militära fordon som testats på Steilstrecke och vält baklänges nerför....

Mvh/ Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

AndersD skrev:
DanielB skrev:

mvh
Daniel

Hej Anders!

Borde jag ju klurat ut nu när skidsäsongen börjar dra igång. Har ju flugit ner för Steilhang ett flertal gånger tillsammans med Franz Klammer och grabbarna i det ökända Hahnenkammrennen....

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:
AndersD skrev:
DanielB skrev:

mvh
Daniel

Hej Anders!

Borde jag ju klurat ut nu när skidsäsongen börjar dra igång. Har ju flugit ner för Steilhang ett flertal gånger tillsammans med Franz Klammer och grabbarna i det ökända Hahnenkammrennen....

mvh
Daniel

offtopic: Här i Åre kallas det för Stövelbranten... Detta för att när man byggde störtloppsbanan var det en väldigt blöt sommar och några de som jobbade med bygget hängde upp sina blöta stövlar på tork i träden just i det partiet som är den brantaste delen av backen.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Annars finns det en del svar på www.pro-steilstrecke.de

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Sörpan skrev:
Annars finns det en del svar på www.pro-steilstrecke.de

Kämnner till denna underbara sida, tyvärr är inte min tyska lika underbar, men ju mer jag läser tyska sidor desto mer lär jag mig. Kan man lära sig ett språk autodidakt genom att bara surfa på nätet?

Men bilderna på sidan säger mer än tusen ord. Gillar sajten skarpt! thumbs up

Daniel

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Det berättas om att någon(som jag glömt namnet på) på skoj övertalat en grindvakt under en tidsträning någon gång på tretiotalet att öppna bommen till steilstrecke när han kom farande, så att han kunde gena upp till Hohe Acht den vägen och tjäna en massa tid. När han kom tillbaks till depån så kliade sig konkurenterna i skallen och kunde inte begripa hur han kunde sätta en så bra tid.
Har dessutom för mig att han inte vågade avslöja vad han hade gjort förrän långt efteråt och fick därför behålla tiden.
Det kanske är ett bra knep om man vill sätta en bra tid med Polon!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Det kanske är ett bra knep om man vill sätta en bra tid med Polon!

De är väl ändå bra nog så det räcker. thumbs up
om de blir bättre vete sjutton om du blir betrodd!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tror inte din lilla Polomotor orkar dra bilen uppför backen...

(*skojar bara!!!*)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
(*skojar bara!!!*)

Frågan är om det är någon fara?
Du har väl inte använt bromsen sedan Bergwerk när du kommer fram till Steilstrecke, Peeter? Med andra ord har du väl ganska god överskottsfart och bara spottar uppför?

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
(*skojar bara!!!*)

Du har väl inte använt bromsen sedan Bergwerk när du kommer fram till Steilstrecke, Peeter? Med andra ord har du väl ganska god överskottsfart och bara spottar uppför?

Stämmer bra att jag vare sig har rört bromspedalen eller lättat en tiondels millimeter på gaspedalen sedan Bergwerk.
Så lite fart har jag i alla fall med mig fram till Steilstrecke.
Kollade just att det tar mig c:a 50 sekunder att köra runt från Klostertal via Karusellen och upp till Hohe Acht. Mao borde jag kunna tjäna c:a 35-40 sekunder på att gena uppför Steilstrecke. Om jag nu orkar upp...
Vad förvånad man skulle bli om man kommer upp den vanliga vägen till Hohe Acht och det plötsligt hoppar ut en bil från Steilstrecke framför nosen på en!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Vad förvånad man skulle bli om man kommer upp den vanliga vägen till Hohe Acht och det plötsligt hoppar ut en bil från Steilstrecke framför nosen på en!

Jag skulle sk-ta ner mig!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Peeter skrev:
BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
(*skojar bara!!!*)

Stämmer bra att jag vare sig har rört bromspedalen eller lättat en tiondels millimeter på gaspedalen sedan Bergwerk.
Så lite fart har jag i alla fall med mig fram till Steilstrecke.
Kollade just att det tar mig c:a 50 sekunder att köra runt från Klostertal via Karusellen och upp till Hohe Acht. Mao borde jag kunna tjäna c:a 35-40 sekunder på att gena uppför Steilstrecke. Om jag nu orkar upp...

Särskilt om det är en röd Polo!!

Citera
Allmänt banåkaforum
Steilstrecke?
1553 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande