Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Steilstrecke?
1553 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Steilstrecke?

Hej!

Eftersom jag är A) nybörjare på ringenkunskap, B) inte så haj på tyska och C) användare av detta eminenta forum skulle jag vilja ställa följande fråga:

Vad är historian kring steilstrecke?

Var det en del av den ursprungliga banan? En testbacke för att pressa bilarna? Mina kunskaper i tyska räcker till att det borde betyda stålsträcka på svenska?

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Re: Steilstrecke?

DanielB skrev:
Var det en del av den ursprungliga banan? En testbacke för att pressa bilarna? Mina kunskaper i tyska räcker till att det borde betyda stålsträcka på svenska?

mvh
Daniel

också lite nyfiken på historien kring backen.

Steil betyder fö brant. Som i brant backe ungefär.

Stockholm
Här sen Nov 2002

DanielB skrev:
Vad är historian kring steilstrecke?
Var det en del av den ursprungliga banan?
En testbacke för att pressa bilarna?
mvh
Daniel

Ja, det var en del av ursprungliga banan. Men jag tror inte att race någon gång letts den vägen. (Den andra vägen är genom karusellen.)

Ja, en testbacke. Faktum är att hela Ringen byggdes för att (eller med den förevändningen/ursäkten) att testa bilar. Bilind. hade ingen testbana så som del av ett arbetsmarknadsprojekt för arbetslösa byggde man banan.
Det finns historier om militära fordon som testats på Steilstrecke och vält baklänges nerför....

Mvh/ Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

AndersD skrev:
DanielB skrev:

mvh
Daniel

Hej Anders!

Borde jag ju klurat ut nu när skidsäsongen börjar dra igång. Har ju flugit ner för Steilhang ett flertal gånger tillsammans med Franz Klammer och grabbarna i det ökända Hahnenkammrennen....

mvh
Daniel