Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 70, 71, 72   >>
58 besök idag (497458 totalt)
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Jag har inget å tillföra i frågan , men den kommer bli stört ball


_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



knotan skrev:
Jag har sett samma sak i andra biltrådar, där det på bild, som nu ser åt helskotta för trångt ut, oftast visar det sig sedan vara så. Men inte alltid, bilder kan luras,
MEN det ser ut som att det där aldrig kan funka om du inte luras eller håller inne med något som kommer senare.


Nu ramlade polletten ner för mig... Skärmbreddaren följer med i hjulets rörelse. Därför är avståndet mellan hjul och skärmkant konstant.

_________________
Magnus Falk
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Lägg in en bild på fullt rattutslag, så all nyfikenhet blir stillad thumbs up

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Fantastiskt fränt bygge, Johan! Jag tror att det blir helt rätt med de rejsigare skärmbreddarna, att bredda hela karossen skulle förstöra bilens proportioner. Då skulle den inte se ut som en 924:a längre...
Men ser det inte ut som om fästöronen för nedre bärarmarna är ganska klena (på sista bilden), eller ser de underdimensionerade ut för att att framdäcken är jättestora? Fästöronen kanske inte är färdigbyggda heller, kom jag precis på.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Grejen är den att max styrutslag inte ger extremt mycket vinkel på hjulen. Så med dom mätningarna mot ramen som jag har gjort så räcker dom här lite över 40 millimetrarna till. Har ingen möjlighet att vrida framhjulen just nu eftersom skärmen just nu sitter fast på hjulet.

Nedre bärarmsfästena är inte klara eller helt spikade att dom ska se ut såhär.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Tag med i beräkningen att däck med så här hög profil, relativt smal fälg i förhållande till däcksbredd, "lever och vandrar" en hel del, både radiellt och i sida.

Som tidigare nämnts så flyttar sig däcket en hel del framåt/bakåt utan att svänga särskilt mycket med så här utbyggda däck i förhållande till styrleden.

Vad är det som hindrar att ha lite större marginal mellan skärm och hjul?

Som Mclarens grundtes: Function first!

_________________
Magnus Falk
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Magnus, Jag påminner om vad som skrevs på sidan 55.

Citat:
Stilldouble, sorry, jag är verkligen inte ute efter att bråka med dig men jag skulle uppskatta om du undvek att skriva just här i min biltråd. Tack för din förståelse! Alla är olika och alla kan inte alltid vara kompis med alla.
För info: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114559

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



J.Schuman skrev:
Magnus, Jag påminner om vad som skrevs på sidan 55.

Citat:
Stilldouble, sorry, jag är verkligen inte ute efter att bråka med dig men jag skulle uppskatta om du undvek att skriva just här i min biltråd. Tack för din förståelse! Alla är olika och alla kan inte alltid vara kompis med alla.
För info: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114559



Va inte så kinkig,stildouble har faktiskt ganska bra input emellanåt har jag sett , man vill väl inte bara ha ryggdunk hela tiden.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Skillnad på konstruktiv feedback och för mig negativt hackande utan direkt egen substans.

Vad det gäller max styrvinkel på hjulen så tog jag två bilder idag. Vid fullt utslag så är det fortfarande gott om utrymme framåt.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Den bilen kommer se lätt störd ut men jag gillar det thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Den bilen kommer se lätt störd ut men jag gillar det thumbs up


En 924 på steroider, det är väl inget ovanligt med det jag kan avslöja en liten hemlighet....


Jag gillar det också

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:


Så gör plats för servo !


Nu håller jag på och gör plats för Servo...


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Då önskar vi en God hjul och ett gott nytt raceår.

Det har varit lite stiltje här på sista tiden, det beror dock inte på att motivationen inte har funnits utom på helt andra anledningar.

Men nu när nya året börjar så ska det också tas ordentliga tag i att få ihop fronten ordentligt samt att börja få ihop bakändan.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Äntligen så är bromsarna på väg att monteras på bilen, fram iallafall


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
När nu bromsarna fram satt så som en smäck som dom gör så började det att forskas lite mer i bakbromsarna och om det faktiskt skulle gå att använda dom oken som jag har liggandes. Nämligen dom här:




Dock passar inte dom fästöronen mot fästöronen på bakvagnen, som om någon hade trott att det skulle vara så enkelt. Men efter lite forskande så visade det sig att GM faktiskt gjorde en förändring i bakbromsarna där handbromsen gjordes om samtidigt som det vart marginellt större bromsar bak.

Så vad betyder det för mig? Jo det betyder att från början så såg min bromsokshållare/handbromshållare ut såhär:


Den omdesignade handbromsen fick då också ett nytt fäste för bromsoket som ser ut såhär:


Det hjälper mig litegranna, men inte jättemycket eftersom hålbilden och placeringen av oket fortfarande inte stämmer för min del. Men med den här "nyare" delen i beaktande så är det betydligt mycket enklare att få en bromsokshållare tillverkad som är anpassad efter bilen, så ny har det mätts och påbörjats en mock up för att få fram alla mått så att en 3D printad prototyp kan skrivas ut.

Nu ser det alltså ut såhär i bakvagnen, blir samma storlek på skivor fram som bak.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



fräntt

_________________
janne pettersson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Skivorna håller då måtten 11.75" diameter och 1.25" i tjocklek. Med europeiska mått mätt så blir det 298x31mm. Dessa skivor väger in på 4,3 kilo styck. Större skivor än såhär går inte att få in i fälgarna med dom oken som jag har ...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Borde inte vara några problem med den diametern. En F1:a får max ha 278mm skivor. Som bekant bromsar de sanslöst bra, allt handlar om hur hårt man nyper tag i skivan...

_________________
Magnus Falk
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Fast då väger ju en F1 743 kilo i raceskick och har kolfiber bromsar

Ska man jämföra så väger NASCAR bilarna in på ca 1500 kilo, dom bromsarna jag har valt därifrån är uppsättningen för road course, där det bromsas lite mer än "bara" vid depåstoppen...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053


Trådstartare
Nån som har koll på vart i norra Stockholm som man kan fylla en 5liters Mison tub som privatperson?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Hyreshuset i järfälla om det är AGA du har, Lundkvist maskin i Lunda också.

5 literstuben äger du ju så bara att droppa in så får du en ny.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 70, 71, 72   >>
58 besök idag (497458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande