| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
TR 5.16 Stolar och stolsfastsättning
|
2275 besök totalt |
|
Jag har lite bryderier med fastsättningen av mina stolar i banåkaralfan. Enligt SBF ska fastsättningen se ut enligt följande:
Så, var hittar jag en hel drös fästplattor som är enligt specen, minst 3 mm stål (eller 5 mm aluminium) som har en yta av minst 40 cm2 med kortaste sidan 6 cm? Två stolar, fyra fästpunkter till chassiet per stol, två plattor per fästpunkt enligt skissen - det betyder att jag behöver 16 plattor? Pust... |
||||
|
Vilken mekanisk verkstad eller skola som helst med en klipp för grovplåt borde kunna hjälpa dig lätt.
Borra kan du väl själv i pelarborren?
Eller så bjuder du lite extra av bakverk osv så fixar dom nog den saken oxå. Är du överpedantisk får du be snällt så kan vi se om det inte kan vattenskäras ut...
|
||||
|
Re:
Är inte det ganska ute? Det är väl laser som gäller nu för tiden?
|
||||
|
Re:
Beror på hur man vill kanterna ska se ut. Vattenskärning är inte alls ute, dock relativt dyrt. Billigast borde det bli om du åker till närmaste skrot, och köper 3mm plåt. Borrar hålen själv, och bockar själv i skruvstäd och stor slägga. Du behöver ett regält bord som svarar bra |
||||
|
Har letat runt lite utan att hitta info om det.
Får man ha en fast monterad skalstol UTAN längsjustering på en gatbil för sbp? Till saken hör att jag har väldigt korta ben så besiktningsmannen kanske inte ens får plats? Känns mer säkert och stabilt med stum och riktig fast montering av stolen enligt SBF regler. _________________ Mathias Hellqvist |
||||
|
Re:
Förmodligen behöver du i vissa fall inte ha nån justering, men samtidigt är det nog en rimlighetsaspekt på det (besiktningspersonen skall ju helst komma i/ur, annars är det ju en säkerhetsrisk (bilar anses inte vara helt personliga har jag för mig)). |
||||
|
Re:
Jag har kört stelopererat se'n -00; SBP har inte haft några synpunkter på det. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Tanken var att jag skulle skruva bort orginalstols underrede och fästa stolen mha
fäst plattor enligt SBF regler eller svetsa fast två tvärgående balkar mellan "kardantunnel" och sidobalken och på såvis även vinna vridstyvhet i chassiet. Mellan balkarna skruvar man en hel skena typ omp, sparco för sido monterade skalstolar. Stark å bra _________________ Mathias Hellqvist |
||||
|
Re: TR 5.16 Stolar och stolsfastsättning
och inte för att jag sett jättemånga stolsinfästningar i detalj, men har en känsla av att dubbla förstärkningsplåtar är rätt ovanligt. Jag kan ha fel och det kan vara fel utfört, men det är mitt intryck iaf. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Re:
Gör du balken i 3 mm stål så har du ju fästplattorna i själva balken om balken är 60 mm bred.. Du kan ju borra lätthål utefter mitten på balken. Men fördela krafterna i änden på balken, jag fick förstärka plåten rejält på ut/undersidan av karrossen för att inte bryta sönder golvplåten där balken slutade. _________________ Arne Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2275 besök totalt |