Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur vet man vilken TURBO man skall använda?
16 besök senaste veckan (2762 totalt)
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare

Hej, jag är relativt ny på överladdade motorer och undrar vad jag skulle behöva för turbo för att kunna nå hästar kring 250-300hk.

Motorn är en PSA XU10J4 (2,0 16v) och är känd för överladdning inom de som kör peugeot. Det som kommer göras är inte direkt relevant, Smidda kolvar, bättre ventiler samt bättre packningar och genomgång av motorns lager osv.

Vad har ni för tips på vilken prisöverkomlig turbo man kan köpa för att nå denna gräns?

/Jacob

Uppsala
Här sen Okt 2005

För 250-300hk så funkar en T03 fårn 740 turbo, saab 9000 eller sierra cosworth alldeles utmärkt. Du får ladd tidigt och når effekten du jagar.

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005

dubbel post

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005

trippel post

Toyota MR2 GTS -95
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

För den effekten skull jag rekomendera ett Mitusbishi td04 16t eller liknande. De sitter original på volvo 850 turbo och klarar att leverera luft till ca 300 hk och det är riktigt bra respons/spool up i dessa aggregat.

Lite dyrare än en turbo från en 740 tex men det är modernare prylar.

Falkenberg
Här sen Jul 2004

Re:

AffeAlien skrev:
För 250-300hk så funkar en T03 fårn 740 turbo, saab 9000 eller sierra cosworth alldeles utmärkt. Du får ladd tidigt och når effekten du jagar.

Jag är lite grön på turbosar jag också, men jag har åtminstonde en sån T03:a liggandes.
Vad är egentligen den tänkta effekten på en motorn med en dylik pjäs monterad?

Säg att jag vill upp till 230 hk med en 2 liters sexa (BMW m20) skulle en t03:a funka bra då?

Eftersom jag är ute efter en relativt moderat effekt behöver väl inte grenröret vara speciellt avancerat(jag tänkte mig 2 * 3-1 in i turbon och helt bortse från olika längder)?

Hur mycket olja slukar en t03:a? och hur löser man vevhusvent vid en ev. tubokonv?

/Janne

Jag får säkert inte fråga då jag inte har nån projekttråd men jag lovar att lägga upp en om jag kör igång med mitt bmw projekt

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Borken skrev:
AffeAlien skrev:

Jag är lite grön på turbosar jag också, men jag har åtminstonde en sån T03:a liggandes.
Vad är egentligen den tänkta effekten på en motorn med en dylik pjäs monterad?

Säg att jag vill upp till 230 hk med en 2 liters sexa (BMW m20) skulle en t03:a funka bra då?

Eftersom jag är ute efter en relativt moderat effekt behöver väl inte grenröret vara speciellt avancerat(jag tänkte mig 2 * 3-1 in i turbon och helt bortse från olika längder)?

Hur mycket olja slukar en t03:a? och hur löser man vevhusvent vid en ev. tubokonv?

Visst skulle det fysiskt gå att montera en gammal Garret T3, men om det är värt det är en helt annan femma även om du har den liggandes. Den räcker väl till storleksordningen 220-240 hästar ungefär, ger laddtryck ganska sent.

Jämför du mot tex en modernare mithusbushiaggregat ur Td04 serien, ex HL-16t så räcker den till kanske 250-260 hästar utan harikiri men ger motsvarande laddtryck minst 1000 rpm lägre

Så vill du bara lyckas få ut effekt på en bromsbänk för att prova om det är möjligt ta en gammal T3, vill du ha en bra körbar bil ta någonting som sitter i bilar från sent nittiotal till idag.

Kan inte ge några oljesiffror men det är inte så mycket, och förhoppningsvis är den så frisk så den inte slukar någon olja
Behovet för smörjning klarar nog alla motorer i sin reservkapacitet... Har hört (läs just hört) några få liter i minuten.

Falkenberg
Här sen Jul 2004

ok, fast jag testar nog med t03:an ändå.
Får man det å lira så är det ju en baggis att byta fläns på grenröret.

Det jag inte ännu har fattat är hur tusans man löser vevhusventen på ett bra sätt? Catchtank med filter? Leda in det före turbon?

/Janne

Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Nu har jag ev fått tag på en Mitusbishi td ** Ska kolla vad det är för modell senare. Hur mycket glapp är normalt? förstår att glappet mer eller mindre försvinner eftersom det utvidgas när det blir varmt. Men det får ju inte vara ett skadligt glapp?

V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Re:

Jaaacob skrev:
Nu har jag ev fått tag på en Mitusbishi td ** Ska kolla vad det är för modell senare. Hur mycket glapp är normalt? förstår att glappet mer eller mindre försvinner eftersom det utvidgas när det blir varmt. Men det får ju inte vara ett skadligt glapp?

Glappet försvinner när du får oljetryck! Det får inte vara så att vingarna tar i huset förstås.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Borken skrev:
ok, fast jag testar nog med t03:an ändå.
Får man det å lira så är det ju en baggis att byta fläns på grenröret.

Det jag inte ännu har fattat är hur tusans man löser vevhusventen på ett bra sätt? Catchtank med filter? Leda in det före turbon?

/Janne

Vevhusventilationen leder man till efter spjällhuset via en backventil och till före kompressorinloppet på ett ställe med hög lufthastighet. Givetvis via en oljeavskiljare.

T3 är sådant gammalt skrot att man gör bäst i att skippa dem. Bygg rätt på en gång istället. Generellt sett så finns det gott om TD04 aggregat på marknaden då dessa suttit original i flera Volvo och Saab modeller sedan tidigt 90-tal. Ex. MHI TD04HL-15T-5 och MHI TD04HL-15T-6 som sitter i 9-3/9-5 Aero respektive 9000 Aero kan man vanligtvis hitta väldigt billigt.
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004

Re:

Johan Edlund skrev:

Vevhusventilationen leder man till efter spjällhuset via en backventil och till före kompressorinloppet på ett ställe med hög lufthastighet. Givetvis via en oljeavskiljare.

Hmm, både och? Eller antingen eller?
Jag får väl skrota t03:an då Letar väl reda på en TD04 istället, tack för tipset.

/Janne

Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

hur är det med GT17 som sitter på ex 9-3 och 9-5 ?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

fridh skrev:
hur är det med GT17 som sitter på ex 9-3 och 9-5 ?

Ett mycket fint och trevligt aggregat om du vill ha rejält med mos över hela registret och inte siktar alltför många hästar över 200

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Borken skrev:
Johan Edlund skrev:

Hmm, både och? Eller antingen eller?
Jag får väl skrota t03:an då Letar väl reda på en TD04 istället, tack för tipset.

/Janne

Både och.
Vevhusgaserna går via envägsventilen till insuget då man kör på dellast då trycket efter spjället är lågt. Då motorn går med högre last så råder övertryck i insuget varvid envägsventilen ser till att vi inte trycksätter vevhuset. Då går vevhusgaserna istället till inlopp före kompressor där då gashastigheten är hög. Genom att dra in ett rör i inloppet där gashastigheten är hög så skapas ett lokalt undertryck vilket hjälper till att evakuera vevhusgaserna. Man kan även sätta en backventil på slangen som går till inloppet före kompressor, på så sätt slipper man ifrån problem med tomgången orsakade av att motorn suger luft via vevhusventilationen.

Ex. Saab har sålt vevhusventilationssystem i kit för uppgradering till relativt låga priser vilka man kan utnyttja i fall man önskar. Dessa kit brukar innehålla slang, kombinerade envägsventiler/strypventiler och oljefälla.
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Citat:

man mäter spelet (glappet) med indikator klocka!

här kan man titta på "service repair manuals" för holset aggregat men det är ju samma princip fast andra spel!

pdf filer man laddar hem thumbs up
http://www.holset.co.uk/files/4_4_1-service%20repair%20manuals.php

16 besök senaste veckan (2762 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande