| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport PS1 jämfört med PS2?
|
780 besök totalt |
|
Hej! Jag har nyss köpt en ny pendlarbil, en Smart ForFour Brabus, som jag kommer behöva köpa sommardäck till då det endast fanns "vinterdäck" (Nokian WR, dvs. någon form av åretruntdäck för autobahn) med. orginaldimensionerna är 205/40-17 på 7" fram och 225/35-17 på 8" bak. Däcket jag funderar på är Michelin Pilot Sport, men hur pass mycket bättre är PS2 jämfört med PS1? PS2 (förmodar jag att de ger pris på) hittar jag hos handlare här för drygt 3000 kr/st medans PS1 kan jag köpa från däckonline för under 1600 kr/st. Kommer snålheten att bedra visheten om jag köper PS1? Tills jag har hittat ett par bakfälgar (8") till humant pris för att montera fram (ska enligt uppgifter ge ett mycket trevligare, mindre understyrt, beteende vid inspirerad körning) funderar jag även på att köra samma bredd fram som bak, dvs. 225/35-17. 225 på 7", blir det fel? Jag har nog läst alla trådar på forumet som behandlar däck, men ställer mig ändock oklar huruvida Michelindäcken är bästa köp för en relativt lätt bil med relativt hög effekt och felhjulsdrift. Vad tror ni? Jag kör till 99% på vanlig gata med någon slalom och något eventuellt banmöte som enda extravagans.
Patrick
_________________ Patrick Myhrman |
![]() |
Däck för banåka
|
780 besök totalt |