| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Triggerspänning till tändspolar Bremi till M5 3,8 (3poliga)
|
1345 besök totalt |
|
Jag undrar vad det är för trigger spänning till spolarna +5, +12 eller jord? Är det inbyggt tändsteg? El.....
/otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||
|
om det är samma system som till S50 så triggar dom med en jordsignal. Tändstegen sitter i Motronic boxen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
OK, tack för svaret
ger spolen gnistan när jorden tas bort eller när den jordas, antar att det är när jorden tas bort? Ä "lite" novis när det gäller detta!!
Tackar! /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015
||
|
Du har en konstant plusmatning och jord, spolen ger gnista när trigger stiftet jordas.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Jag funderar på att köra electromotive tändning, vet du rakt av om det fungerar med coil on plug.
dom kör ju normalt med "GM's" wastespark spolar. Det ska gå enl electromotive, men jag blir lite tveksam när jag läser manualen. Jag fattar det så att dom spolarna triggas när jorden tas bort men jag kan ha fel. Ska självklart klargöra det först. Jag ska ha ett rent tändsystem och förgasare, har du något tips på ett prisvärt system? /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015
||
|
Generellt lite förenklat fungerar en tändspole på samma sätt idag som på 60-talet, dvs när brytaren öppnar, eller jordningen från slutsteget försvinner, slutar primärströmmen att flyta och gnistan kommer.
Teoretiskt kan det komma en gnista även vid slutningstidens början men den är svag, enkeltändspolar har en diod i sekundärkretsen som förhindrar denna gnista.
_________________ Stefan Wahlström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1345 besök totalt |