Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3,8 G50 1983
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11534 totalt)
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare

Efter att ha åkt "gräsklippartraktor" (Se7en) några år på bana och gata började suget efter en ny utmaning göra sig påminnt allt oftare.
Drömbilen var en bil som går saktare än en sjua nästan överallt, är klart instabil på gränsen och är utsatt för en massa konstiga fördomar från människor som inte är invigda i dess charm och speciella karaktär.
En gammal 911 alltså!

Mitt "projekt Uberkäfer" börjar nu äntligen bli klart och här kommer några bilder från resans gång.
Projektet började med en 911 från 1983 som redan hade en vässad 964 3.8l motor byggd av Stigs Garage på 300+ hästar i sig. Det satt en 915 låda i som började visa tecken på överansträngning. Utväxlingen var också lite jobbig att leva med då bilen varvade en bit över 3000 vid 100km/h. Dessutom satt det en sintelamellkoppling av typen på/av i för att klara momentet från 3,8literspisen.
Målet var att hitta och montera i en G50 låda i bra skick med diffbroms och organisk koppling så att bilen blev lite lättare att leva med.
Alla välvilliga och duktiga porscheexperter jag pratade med avrådde mer eller mindre bestämt från att ge sig på att montera en G50 i en äldre 911. Främst av kostnadsskäl samt på grund av projektets komplicitet och storlek i förhållande till förmodade fördelar. Men jag var nyfiken på hur min relativt lätta 911 med stor motor skulle kännas med en riktigt tight låda som går att växla lätt och snabbt. Jag ville pröva helt enkelt!

Alltså:
G50 låda med separat diffbroms inhandlades från en 911 cab 1989 som bara gått 6000 mil. Dessutom köpte jag en komplett bakhalva av golvet med torsionstub från en 1989 års 911.
Jag köpte även krängningshämmare med utböjning för G50 låda, pedalställ, hydrualiskt kopplingslänkage och växellänkage från samma bil.

Tanken var att behålla karossen så original som möjligt trots modifieringarna. Jag planerade att använda coilovers, men ville ändå att möjligheteten att använda torsionsstavar skulle finnas kvar.
Justerbara 935 svärd och coilovers från Öhlins köptes in.

Innan operationen påbörjades med den gamla och ganska tunga C2 plasten fortfarande kvar fram.

Min före detta kollega och vän Tomas hjälpte till med tillverkning av specialverktyg för inchimsningen av diffen.


En annan kompis, Blomman, som alltid ställer upp när det behövs hjälpte till med tillverkning av jigg för inpassning av den nyare torsionstuben.





Det kändes lite tungt att sätta vinkelsipen i en helt rostfri och rak 911, men vill man växla snabbt och smärtfritt så är det bara att bita ihop. Stödämpartornen förstärktes för att bättre hantera krafterna från coiloverdämparna.

En hel del grejor blev över...


Passade på att gå igenom motorn när den ändå var ur. Kollade vipparmsaxlar, fixade lite läckage här och var, ställde ventiler, monterade ventillationskit på fördelaren mm, mm.
Efter sju sorger och ännu fler bedrövelser var det i alla fall dags att sätta i motor och låda. Jag hade även passat på att intallera en ny RS koppling med tillhörande svänghjul. Till min stora lättnad passade hela paketet perfekt!
Baksäte och ljudisolering åkte ut och ny matta av RS stuk lades i. Väldigt många kilo sparades här.
Ut med tunga orginalstolar och i med Recaro SPG skalstolar. Ratt och Snapoff rattnav fixades hos Rattjohan i Vallentuna.
Alubur från Heigo med stöttor åt alla håll och kanter och nya rejsbälten åkte i av bara farten.
Installerade även ett ganska coolt växellänkage från Hargett Precision i USA, som flyttar spaken uppåt och bakåt samt kortar växellägena något.

Va Skall man dammsuga bilen innan man tar bilder som man sedan lägger ut på Rejsa?


Lät vattenskära stolskonsoller i aluminium till de begagnade Recaro SPG jag fått tag i.


Exteriört:
Idén var att hitta stötfångare som var så lätta som möjligt samt harmoniserar med karossen och årtalet.
Valet föll på RUF-avgjutingar från "Dansken" i Malmö. Speglarna byttes från "hundöron" till "cup". Den tunga turboluckan byttes mot en avgjutning i plast. Gallren i nosen gjordes av ett gammalt motorluckegaller till en 911. Bakom gallren monterades aluminiumplåt för att dämpa lyftkrafterna fram något. Högra gallret släpper dock in luft via en grov kanal till oljekylaren. Detta fungerar kanon och tempen går aldrig över "normal" även vid långvarig bankörning.

Bromsar: Fram 964 RS bak 911 turbo.

Övrigt: Lättare interiör, lättare vinge, kofångare, stötdämpare och hjulupphängning har gjort att bilen faktiskt är lättare nu än innan ombyggnaden trots 8 kg tyngre låda och störtburen. Den väger ca 1140 kg plus soppa.
Turbons styrstag monterades. Sänkte även kuggstången något för att minska bumpsteer.
Konrad rostfria headers tillsmammans med RSR kammar gör att den låter väldigt trevligt! På tomgång låter den ungefär som en trimmad V8 konstigt nog. Billarm går ibland igång när man tuffar förbi...

Hur går den då?
Jo tack, den uppfyller målen så här långt och den är mycket underhållande att köra! Går ganska fint på bana till och med i kurvorna! (Dock inte lika snabb som en väl upsatt sjua)
Körde tre bandagar på raken utan att röra en skruv. Inga synliga läckage, ingen mätbar oljeförbrukning.

Kvar att göra:
Installation av kylluftslangar till bromsarna fram. Någon som har tips på lämpligt kit för att leda luften till skivorna fram? Tänkte ta in luften genomm hål i plåten bakom frontgrillen.
Intallation av diagnosuttag till ECUn så att man kan ladda ner felkoder mm.
omkalibrering av bakdämpare. Är lite hårda i dagsläget.
Nya däck och lyktglas.





Innan gallren för dimljushålen var monterade...










Nästa projekt: Stor uppfixning av min trogna Se7en


_________________
Andreas Naeslund
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Mycket fräck bil! Just som en 911 ska va. Sen tycker jag kanske att 3000 varv i hisnande 1000kmh inte är så väldans mycket

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare
Nä det har du nog rätt i
När jag kör så fort (på avlyst område givetvis) är det lite svårt att hålla koll på varvräknaren, så det är möjligt att den varvade lite mer

_________________
Andreas Naeslund
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Snyggt bygge med rätt stuk och prylar!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Riktigt trevlig bil!! thumbs up

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Riktigt grym bil med rätt konverteringar och så härligt att läsa om dina "jag gör tvärtom vad andra tycker" .

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



thumbs up Väcker mitt habegär!!! Snart dax att göra sig av med S2:an känns det som.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Roligt att läsa om ditt fina bygge! 911 är värld! thumbs up

_________________
D Ekholm
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Najs bil. Tummen upp! thumbs up


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare
Den klär dig

_________________
Andreas Naeslund
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



thumbs up thumbs up

_________________
Stefan Larsson
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Jajaa, det är bra att redovisar ordentligt vad du gör så man vet vem man försvinner framför nästa sommar. Nice car thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312



Mycket läcker bil thumbs up

Ser att du varit i Finland och gasat. Kul bana det där.

_________________
Thord Johnsson
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Utbilda en okunnig här. Vad är det som gör att man måste byta hela torsionsröret? ok, visst, G50 kanske i går att bulta i rakt av - men varför? Gärna lång och ingående förklaring här tack!

Underbar bil.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



-- skrev:
Utbilda en okunnig här. Vad är det som gör att man måste byta hela torsionsröret? ok, visst, G50 kanske i går att bulta i rakt av - men varför? Gärna lång och ingående förklaring här tack!

Underbar bil.


Lådan är längre så den skjuter fram därav man måste byta/kapa upp torsionstuben. Man kan även kapa ner lådan istället för att modifiera tuben. Finns färdiga lådor för sisådär 45k + frakt
G50 lådan är absolut ingen bult on sak på en äldre 911.

_________________
Pelle Persson
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare
Pelle Persson skrev:
-- skrev:
Utbilda en okunnig här. Vad är det som gör att man måste byta hela torsionsröret? ok, visst, G50 kanske i går att bulta i rakt av - men varför? Gärna lång och ingående förklaring här tack!

Underbar bil.


Lådan är längre så den skjuter fram därav man måste byta/kapa upp torsionstuben. Man kan även kapa ner lådan istället för att modifiera tuben. Finns färdiga lådor för sisådär 45k + frakt
G50 lådan är absolut ingen bult on sak på en äldre 911.


Det finns som sagt två vägar att gå.

Kortning av växellåda:
Kopplingshuset på G50 är ganska djupt och det fräser man av ungefär 25 mm samtidigt som man kortar ingående axeln i lådan lika mycket. Detta betyder givetvis att man måste ta isär hela växellådan. Lådans tyngdpunkt förkjuts alltså något bakåt med denna lösning. Jag tror att även även motorn förskjuts några mm bakåt. Har ingen egen erfarenhet av detta då jag valde den andra vägen, dvs bygga om chassiet för att acceptera lådan i originalskick.

Modifiering av chassi:
Antingen byter man ut torsionstuben mot en tub från en 911 från 1987 till 1989. Då kan man använda torsionsstavar och svärd från en bil av samma årsmodellintervall. Både bärarmsfästen och växellådsfästen sitter på torsionstuben. Korrekt positionering är därför ganska viktigt. Bästa sättet att få rätt läge på tuben är nog att bygga en jigg. Jag svarvade även hylsor som gjorde att den nya tuben hamndade helt i linje med de yttre delarna av den gamla.

Eller så kapar man bara bort mittsektionen av den gamla torsionstuben och förankrar ändarna ordentilgt i karossen. Med denna lösning är man hänvisad till att gå över till coilovers eftersom de inre torsionsfjäderfästena då blir bortopererade. Det är rekommenderat av vissa att man även förstärker de övre stötämparfästena a'la 935 om man använder coilovers.

Mvh,
Andreas

_________________
Andreas Naeslund
Citera
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 91



Trevlig bil! Vet du ursprunget till den nya luckan? Jag tror jag har en likadan på mitt 911-projekt, nämligen.

_________________
Henrik Larsson

1977 Porsche 911
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare
HenrikL skrev:
Trevlig bil! Vet du ursprunget till den nya luckan? Jag tror jag har en likadan på mitt 911-projekt, nämligen.

Tack!
Jag tror att min lucka är en avgjutning av en tidig (1975-77) turbolucka.
Formen är som synes väldigt lik en 80-tals carrera, men utan det stora gallret ovanpå. I stället sitter där ett litet galler som tar in luft via en kanal/kåpa till kylfläkten.

_________________
Andreas Naeslund
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



luckan är från de första årsm av Turbon. Sen blev det varianten med gummilisten hela vägen runt som hängde med fram till -94.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Klockrent bygge!!! ser ju bra ut med min gamla turbo 3.0 vinge.. =)

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Andreas
Täby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 148


Trådstartare
zeb930 skrev:
Klockrent bygge!!! ser ju bra ut med min gamla turbo 3.0 vinge.. =)

Kul att du gillar dess nya hem.
Din lätta glasfiber motorlucka utan vinge står stand by i garaget om det uppkommer behov att lätta ytterligare några kilo

_________________
Andreas Naeslund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 3,8 G50 1983
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande