Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Viktfördelning vänster/höger
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4256 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Viktfördelning vänster/höger

Ska vikta på min bil ca 40-50 kg i vinter, och nu har jag vad det verkar möjligheten att få bilen lika tung vänster/höger (med förare). Kan oxå få bilen något högertung och frågan är om det är att föredra med tanke på att alla banor går medsols. Vet ju att många seven's byggs högerstyrda pga just detta.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20189



Vikta till hörnvikterna så gott du kan (dvs så du slipper cornerweighta ihjäl dig om du nån gång ville göra det).

Att "burka" med lite vikt skadar ju inte iofs. Möjligen lite flyttbart så du kan optimera däckstempen genom att flytta några kilo (höger-vänster fram-bak)
Enklare sätt att justera hörnvikterna i depån finns nog inte.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re: Viktfördelning vänster/höger

Kimmen skrev:
Ska vikta på min bil ca 40-50 kg i vinter, och nu har jag vad det verkar möjligheten att få bilen lika tung vänster/höger (med förare). Kan oxå få bilen något högertung och frågan är om det är att föredra med tanke på att alla banor går medsols. Vet ju att många seven's byggs högerstyrda pga just detta.


Jag tycker att du skall ha extravikten fram i noskonen eller möjligen strax ovanför bågen

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Det ante mej

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



lysna o lär från libell värkar va en klok man

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Långt ner, långt bak, långt till höger.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20189



Re:

ice skrev:
Långt ner, långt bak, långt till höger.
Jag har hört talas om väldigt tunga bogseröglor på höger bak men inte riktigt fattat vitsen med att placera vikt där jämfört med att skapa balans på annat vis (tex flytta runt större vikt i mitten istället).

Är det bara formelbilar som vinner på att centrera vikten (förutom att en standardbil med "motor" skall ha 60% på bakhjulen då)?

Annars är ju runt midjan härligt politiskt inkorrekt

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Re: Viktfördelning vänster/höger

Libell skrev:
Kimmen skrev:
Ska vikta på min bil ca 40-50 kg i vinter, och nu har jag vad det verkar möjligheten att få bilen lika tung vänster/höger (med förare). Kan oxå få bilen något högertung och frågan är om det är att föredra med tanke på att alla banor går medsols. Vet ju att många seven's byggs högerstyrda pga just detta.


Jag tycker att du skall ha extravikten fram i noskonen eller möjligen strax ovanför bågen



NEJ NEJ för faan ingen mer vikt i fram !

Gossen har ju redan krökt bärarmarna i där.

Libell ! Man skulle nästan kunna tro att du vill sabotera kimmens chans till framgång,
med så dåliga tips

micke

_________________
Michael Öhrström
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1585



Re:

Niklas Falk skrev:
ice skrev:
Långt ner, långt bak, långt till höger.
Jag har hört talas om väldigt tunga bogseröglor på höger bak men inte riktigt fattat vitsen med att placera vikt där jämfört med att skapa balans på annat vis (tex flytta runt större vikt i mitten istället).

Är det bara formelbilar som vinner på att centrera vikten (förutom att en standardbil med "motor" skall ha 60% på bakhjulen då)?

Annars är ju runt midjan härligt politiskt inkorrekt


Det är väl att föredra att centrera vikten men en liten vikt höger bak påverkar ju balansen mycket mer än en lika liten vikt som sitter nära mitten lite snett till höger bakom mitten.
Liten vikt är ju alltid bra.

_________________
VW Golf Alltrack -20
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Ja, det är tur att Niklas Falk och Igino skriver lite om sina tankar annars verkar det mest som om att vinterns psykningar har börjat knoppa (som jag förvisso väntat på).
Nåja, nu kan Libell och Christer fortsätta kroma sina grejor så att jag får vikta min bil i fred , i vår tas inga fångar...

Till frågan; skulle ni välja

vf 160kg hf 160kg
vb 190kg hb 190kg

eller...

vf 150kg hf 160kg
vb 190kg hb 200kg

Det första exemplet lär ju ge bästa broms och acc prestanda, medan den undre lär vara lite kvickare i högerböjar.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Kimmen skrev:
Ja, det är tur att Niklas Falk och Igino skriver lite om sina tankar annars verkar det mest som om att vinterns psykningar har börjat knoppa (som jag förvisso väntat på).
Nåja, nu kan Libell och Christer fortsätta kroma sina grejor så att jag får vikta min bil i fred , i vår tas inga fångar...

thumbs up


Men en lite mer seriös ide kan vara kanske att ha vikterna lite flyttbara och helt enkelt köra lite tester och flytta runt vikterna och känna på bilen. Teori i all ära, men det är ju hur bilen känns/beter sig som är det viktiga.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Citat:
Men en lite mer seriös ide kan vara kanske att ha vikterna lite flyttbara och helt enkelt köra lite tester och flytta runt vikterna och känna på bilen. Teori i all ära, men det är ju hur bilen känns/beter sig som är det viktiga


Jo, och det där vet man ju hur det blir med nä, det får bli att försöka få den teoretiskt bästa placeringen/viktfördelningen i vinter så får vi se om det hinns med att prova alternativa placeringar sen.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20189



Re:

Niklas Rosell skrev:
Det är väl att föredra att centrera vikten men en liten vikt höger bak påverkar ju balansen mycket mer än en lika liten vikt som sitter nära mitten lite snett till höger bakom mitten.
Liten vikt är ju alltid bra.
Men om man har en minimivikt att passa (varför skulle det annars viktas upp med valbar placering (dvs inte tyngre motor)?) så blir det lite annorlunda.

Men har man ett chassi gjort av sugrör (och vridstyvhet därefter) så kanske det endast är flyttning av massa som gäller för cornerweight?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re:

Kimmen skrev:
Citat:
Men en lite mer seriös ide kan vara kanske att ha vikterna lite flyttbara och helt enkelt köra lite tester och flytta runt vikterna och känna på bilen. Teori i all ära, men det är ju hur bilen känns/beter sig som är det viktiga


Jo, och det där vet man ju hur det blir med nä, det får bli att försöka få den teoretiskt bästa placeringen/viktfördelningen i vinter så får vi se om det hinns med att prova alternativa placeringar sen.


om du vill vara riktigt teoretisk kan du läsa vad mark ortiz har att säga om viktfördelning och cornerweight
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40875
mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Liten fråga avser diú vikta med dig i bilen? annars är ju det ett litet tips...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1585



Re:

Niklas Falk skrev:
Men om man har en minimivikt att passa (varför skulle det annars viktas upp med valbar placering (dvs inte tyngre motor)?) så blir det lite annorlunda.

Men har man ett chassi gjort av sugrör (och vridstyvhet därefter) så kanske det endast är flyttning av massa som gäller för cornerweight?
Det är väldigt sant!

_________________
VW Golf Alltrack -20
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Cornerweightningen är med mej i (såklart). I dagsläget är bilen ca 20 kg vänstertung (med mej i) och jag ska i med ca 40kg vid passagerarplatsen för att komma upp i minimivkit. Lägger jag dessa kilon limmat mot högersidan så lär bilen troligtvis bli något högertung.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

Kimmen skrev:
Cornerweightningen är med mej i (såklart). I dagsläget är bilen ca 20 kg vänstertung (med mej i) och jag ska i med ca 40kg vid passagerarplatsen för att komma upp i minimivkit. Lägger jag dessa kilon limmat mot högersidan så lär bilen troligtvis bli något högertung.


Lägg vikten i passagerarens ryggutrymme (typ bakom stolen, om du har en sån). Skruva fast det ordentligt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Kimmen skrev:
...Till frågan; skulle ni välja

vf 160kg hf 160kg
vb 190kg hb 190kg

eller...

vf 150kg hf 160kg
vb 190kg hb 200kg...

Det senare.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

ice skrev:
Kimmen skrev:
...Till frågan; skulle ni välja

vf 160kg hf 160kg
vb 190kg hb 190kg

eller...

vf 150kg hf 160kg
vb 190kg hb 200kg...

Det senare.


Haha, jag anade detta svar från dig. No offence.

Självklart tycker jag det första.
Fast iofs har Ice en point i att det svänger mer åt höger på våra banor...och man vill ha en gnutt mer vikt över bakhjulen.
Fast jag skulle valt första iaf.

Sök på corner weight och du skall finna...13 svar på dussinet frågor.
Men bara ett är rätt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19057



Prova båda och välj det som ger lägst varvtid.

För du vill väl ha lägre varvtid även om bilen blir teoretiskt optimal?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Racetech
Viktfördelning vänster/höger
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4256 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande