Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4256 totalt) |
Viktfördelning vänster/höger
Ska vikta på min bil ca 40-50 kg i vinter, och nu har jag vad det verkar möjligheten att få bilen lika tung vänster/höger (med förare). Kan oxå få bilen något högertung och frågan är om det är att föredra med tanke på att alla banor går medsols. Vet ju att många seven's byggs högerstyrda pga just detta. |
||||
Vikta till hörnvikterna så gott du kan (dvs så du slipper cornerweighta ihjäl dig om du nån gång ville göra det).
Att "burka" med lite vikt skadar ju inte iofs. Möjligen lite flyttbart så du kan optimera däckstempen genom att flytta några kilo (höger-vänster fram-bak) ![]() Enklare sätt att justera hörnvikterna i depån finns nog inte. |
||||
Re: Viktfördelning vänster/höger
Jag tycker att du skall ha extravikten fram i noskonen eller möjligen strax ovanför bågen ![]() |
||||
|
||||
Re:
Är det bara formelbilar som vinner på att centrera vikten (förutom att en standardbil med "motor" skall ha 60% på bakhjulen då)? Annars är ju runt midjan härligt politiskt inkorrekt ![]() |
||||
Re: Viktfördelning vänster/höger
NEJ NEJ för faan ingen mer vikt i fram ! Gossen har ju redan krökt bärarmarna i där. ![]() Libell ! Man skulle nästan kunna tro att du vill sabotera kimmens chans till framgång, med så dåliga tips ![]() micke _________________ Michael Öhrström |
||||
Re:
Det är väl att föredra att centrera vikten men en liten vikt höger bak påverkar ju balansen mycket mer än en lika liten vikt som sitter nära mitten lite snett till höger bakom mitten. Liten vikt är ju alltid bra. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Ja, det är tur att Niklas Falk och Igino skriver lite om sina tankar annars verkar det mest som om att vinterns psykningar har börjat knoppa
![]() Nåja, nu kan Libell och Christer fortsätta kroma sina grejor så att jag får vikta min bil i fred ![]() ![]() Till frågan; skulle ni välja vf 160kg hf 160kg vb 190kg hb 190kg eller... vf 150kg hf 160kg vb 190kg hb 200kg Det första exemplet lär ju ge bästa broms och acc prestanda, medan den undre lär vara lite kvickare i högerböjar. |
||||
Re:
![]() ![]() Men en lite mer seriös ide kan vara kanske att ha vikterna lite flyttbara och helt enkelt köra lite tester och flytta runt vikterna och känna på bilen. Teori i all ära, men det är ju hur bilen känns/beter sig som är det viktiga. |
||||
Jo, och det där vet man ju hur det blir med ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Re:
Men har man ett chassi gjort av sugrör (och vridstyvhet därefter) så kanske det endast är flyttning av massa som gäller för cornerweight? ![]() |
||||
Re:
om du vill vara riktigt teoretisk kan du läsa vad mark ortiz har att säga om viktfördelning och cornerweight ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||||
Re:
![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Cornerweightningen är med mej i (såklart). I dagsläget är bilen ca 20 kg vänstertung (med mej i) och jag ska i med ca 40kg vid passagerarplatsen för att komma upp i minimivkit. Lägger jag dessa kilon limmat mot högersidan så lär bilen troligtvis bli något högertung.
|
||||
Re:
Lägg vikten i passagerarens ryggutrymme (typ bakom stolen, om du har en sån). Skruva fast det ordentligt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Re:
Det senare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Haha, jag anade detta svar från dig. No offence. ![]() Självklart tycker jag det första. ![]() Fast iofs har Ice en point i att det svänger mer åt höger på våra banor...och man vill ha en gnutt mer vikt över bakhjulen. ![]() Fast jag skulle valt första iaf. ![]() Sök på corner weight och du skall finna...13 svar på dussinet frågor. ![]() Men bara ett är rätt... ![]() ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4256 totalt) |