| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor ang. båge i golf 1+bälten samt stolar för banåka!
|
718 besök totalt |
|
Som topic har jag lite frågor ang montering av båge samt stolar och bälten i min golf etta :-) Bilen i fråga är en Golf gti special från -84. Då bilen är en förvuxen gokart känns orginalstolarna alldeles för slappa att åka omkring i. Ett par rejälare stolar ska inhandlas, tyvärr verkar de vara svårt att prova sportstolar på min ort. Jag har provat sparco sprint samt evo. Sprint stolen är helt okej i bredd samt höjd, dessutom är den billig. Men den är ju inte nå vidare bekväm, då jag bara har råd med mer än en bil så använder jag även bilen till jobbet så en något bekvämare modell hade ju inte skadat. Nu ska ni veta att jag inte alls är kräsen vad gäller komfort, då bilen är stuttig (as hårda coilovers) och högljudd (ingen isolering, asfaltsmatta borta osv, bröligt avgasystem). Men jag vill ju gärna sitta någorluna bra. Nu kommer vi till problemen, jag är lång och smal. Runt 190 cm lång och väger väl 65 pannor ungefär. Jaja, alldeles för lite.. Men har jag lätt bil kan ju jag vara lätt också ;-) Provade Sparco Evo stolen, sitter väl helt okej i den och längden känns väl ok. Men hålen för bälten i ryggen sitter väldigt långt ner i förhållande till mina axlar. Jag har fått för mig att dessa ska vara i höjd med axlarna? Då sitta still stolar bjuder in till användandet av 4-punkts snören så vill jag ju givetvis använda det också. Hur viktigt är det att dom är "rätt", jag kan tänka mig att det inte är någe vidare om bältena går genom sätet under axelhöjd sedan upp över axlarna och neråt. Någon som förstår vad jag menar? Någon som har en aning om hur högt upp bälteshålen är placerade på en sparco Corsa stol? Vad jag förstått ska denna vara ganska lång i ryggen, har kikat på lite mått och den verkar vara ca 5 cm längre än en EVo tex. Då kanske hålen är lite högre placerade också. Det är väl runt 5 cm som det "felar" för mig på en EVo stol. Någon som har provat evo / sprint samt en Corsa och kan referera lite hur skillnaderna är. Eller någon som råkar ha liknande längd som mig och har prova en Corsa och kan delge lite hur den känns. Givetvis är ju prova själv det bästa, men det är inte det lättaste. Försökte prova en på bilsportmässan men givetvis var Corsan den stolen jag inte hittade! Självklart har jag sökt och kikat i FAQen, men jag känner inte riktigt att de som finns där hjälper mig riktigt. Rätt mig gärna om jag har fel. :-) Nu har jag ju även läst och begrundat det här med bur i bilen. Men en helbur känns inte riktigt rätt just nu, dels för priset och dels för bilens användningsområde. Hade tänkt mig någon form av halvbur bakåt eller bara en störtbåge, typ denna: http://www.garaget.org/?car=49170&am Tex, den jag länkade till på bilden. Är den helt värdelös eller känns det som en vettig prova på lösning ? Jag är definitivt inte ute efter att tävla seriöst med bilen. Utan lite små banträffar och konbanekörning. Vill bara inte få taket i huvet om jag rullar :-) Fördelen med denna är ju att den är lätt att plocka i och ur. Vilket skulle känns mycket skönt. Dessutom slipper jag ha någon som svetsar fästen osv i bilen. En halvbur är väl bättre, men då blir det mera jobb, pengar och mindre normal bil samtidigt. En variant är att fula lite och kränga till en halvbur själv. Det blir billigt och jag kan få den precis som jag vill. Nu blir ju inte böjarna sådär som dom ska vara, kalldragna utan veck osv. Blir buren farlig om jag gör på det sättet? Kommer den skydda någonting alls vid en rullning eller är det bara skit? Sen den sista grejjen jag tänkt på. Infästningarna av bältena. börjar bak, kan man bulta dessa i golvet? Jag ska monterat ett fjäderbens stag ibak, kan jag slå bältena runt det kasnke ? på sidan om stolen, inte svårare än att man bultar dom i golvet antar jag ? Finns väl inte mycket annat att göra. och infästningen mitt under stolen för ett eventuellt 6p bälte. Ska man bulta fast dom rakt neranför där man sitter eller en bit bakom ? ojojoj vad mycket grejjer det blev nu. Hoppas någon orkar ta lite tid och läsa igenom allt. =) _________________ Mattias Larsson |
||
|
Re:
Jaa, de förståss. =) Vid besigtning är det tänkt att prylarna ska monteras in. För enkelhetens skull. Ingen annan som orkar offra några minuter och skriva ett par rader ?
_________________ Mattias Larsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
718 besök totalt |