Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kan jag köra med delrinbussningar på min bil?
2032 besök totalt
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Jag tror jag läst alla trådar som handlar om delrin på forumet nu. Ändå kvarstår endel frågetecken.
Först och främst undrar jag ifall det kommer bli bra med delrinbussningar på min bil; läste nånstans att vissa sorters hjulupphängningar inte mådde bra av stenhårda bussningar.
Min bil är en Toyota Celica GT4 st165 -88. Jag är inte så bra på namn på olika sorters hjulupphängningar men efter lite googlande kom jag fram till att jag bak har Tri-link strut och fram har jag Macpherson strut (fast inte som på bilden med 2 länkarmar utan det är bara en länkarm med 2 fästen i karossen och ett under fjäderbenet (fast förmodligen är det väl samma ändå)).
1. Kommer det funkar bra om jag byter alla bussningar till delrin? Komforten bryr jag mig inte om!

Sen undrar jag lite hur jag ska mäta upp hur stora bussningar jag ska ha.
Just nu är ju dom flesta ställena där bussningarna sitter lite rostiga innuti. Jag hade tänkt att blästra alla delar innan jag ska mäta upp dom. Men hur mäter jag sen?
Har sett att folk tipsat om diverse startreck-prylar men det är nog inget jag kan fixa fram. Dock har jag ett fint digitalt skjutmått.
2. Duger det att mäta med ett digitalt skjutmått?

När jag nu blästar allting, hur ska jag då rostskydda efteråt? Färg blir väl lätt bortskavt när man trycker in bussningen och tar desutom plats så då ska jag väl egentligen mäta efter att jag målat?
3. Hur ska jag göra här?

Jag har läst att svarva bussningrna 0.1mm för stora och sen borra hålet i mitten efter att man pressat in dom är det bästa sättet.
4. Låter det klokt?

Sen att man har en stålhyllsa där det leder mellan hyllsan och bussningen.
5. Ska man då ha 0-precision mellan hyllsan och bussningen?

Jag kommer säkert på fler frågot när jag fått svar på dessa.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kan jag köra med delrinbussningar på min bil?

Några snabba enkla svar/följdfrågor/hemläxa

På fråga 1 titta exakt hur länkarmar etc rör sig idag, även vid styrutslag bla bla.

om du har en länkarm med infästningspunkterna i linje med varandra så är det inga problem, men skulle de ha lite vinkel mot varandra får du brytningar och då kommer det bli mindre bra.

På fråga 2 så fungerar normalt ett skjutmått, behöver inte vara digitalt. Så länge du är medveten om att du inte mäter bättre än tiondelar med ett skjutmått, oavsett om skalan visar hundradelar. För hundradelar micrometer.

På fråga 3 så elförzinka eller gulkromatera tex. Kan sedan kompletteras med färg för bra beständigt rostskydd.

På fråga 4, så om du har din egna verkstad och står och pular är det nog inte dumt men lämnar du bort blir det snabbt dyrt och stökigt med den metoden och risken för fel och missförstånd ökar.

På fråga 5 kolla även svar på fråga 1. Känns som lämpligt att det går att montera stålhylsan utan hydralpress.

Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Tack så mycket för svaren.
Fram kan jag inte tänka mig att det ska vara några problem.
Bak är ju faktiskt lite annorlunda. För det längsgående staget borde ju vikas lite utåt eller innåt när bilen fjädras iom att länkarmarna där blir "längre" när dom är rakt ut än när dom är lite böjda uppåt eller nedåt.
Sen är ju frågan ifall det pyttelilla gör något. Någon som vet (eller öht förstår vad jag menar)?

Att elförzinka funderade jag också på men jag kommer ihåg att jag försökte få tag på någon som elförzinkade här på gotland för nått år sedan och det fanns ingen. Så då måste jag nog skicka iväg grejjerna och det blir ju inte så kul. Det finns inget annat bra sätt?

Jag ska ju faktiskt lämna iväg svarvjobbet så det blir nog som du säger, rätt bassligt och dyrt.

Men då svarvar jag allting med 0-precision då och hoppas på att det blir bra.

Något annat jag bör tänka på?

Tokholm
Här sen Jan 2003

Din bakhjulsupphängning är överbestämd -> sätt mjuka bussningar i de längsgående pinnarna.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Din bakhjulsupphängning är överbestämd -> sätt mjuka bussningar i de längsgående pinnarna.

Tackar för det, då vet jag.

Dock är jag fortfarande helt förvirrad över hur jag ska rostskydda inne där bussningarna sitter efter att dom blivit blästrade.
Att elförzinka hade ju varit det bästa men då det inte finns någon firma som gör det här på gotland så hade jag gärna skippat det.
Hur är det med sån där grundzinkfärg? Kallgalv brukar det kallas va? Skulle det kunna funka eller kommer "färgen" att skavas bort?

Sen funderar jag lite kring det där att det ska leda mellan bussningen och stålhyllsan; det är väl rätt metod?
Men om det nu ska leda där, då kanske jag inte ska satsa på 0-precision? Hur mycket "glapp" bör jag isf satsa på ifall det ska leda bra?

Eslöv
Här sen Apr 2006

jag funderade också ett bra tag på var det skulle leda/glida, men ju större dia/area det glider på desto mindre ytbelastning blir det ju på plasten.

Jag gjorde på ett annat sätt... behövde bara två offsetbussningar till ena övre bärarmen fram.. gjordes i brons då lag hittade lite sånt i bra o ha-lådan, som svarvades till så att den passade originalbussningens hylsa. Innerhylsan gjorde jag i relativt stor dia, då den ledades där.

Skulle jag göra nu så hade bussningen vart 1 tiondel mindre än hylsan och 1-1,5 mindre för presspassning till innerröret. Osså hade jag bara haft delrin i de övre bärarmarna (dubbla A-armar o lite klena infästningar til)l de nedre

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

wipe skrev:
...Dock är jag fortfarande helt förvirrad över hur jag ska rostskydda inne där bussningarna sitter efter att dom blivit blästrade...

om bussningen har presspassning; 'kommer det inte att rosta.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

ice skrev:
om bussningen har presspassning; 'kommer det inte att rosta.

Jaha, det säger du. Men va bra då. Då tar jag nog bara och kallgalvar det innan men sån där spray så det iaf får lite skydd. Metallen drar väl åt sig lite av zinket från färgen så ifall färgen sen blir bortskavd så kanske det inte gör så mycket? om inte annat så känns det kanske lite bättre.

Men presspassning är alltså att bussningen görs exakt det som jag mäter upp med skjutmått?

2032 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande