Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Torrsump | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (9415 totalt) |
Har en lite för stor torrsumpspump egentligen, en 5 stegs. (5in 2 ut)
Men vad ska jag göra med den sista sugdelen? Tänkte setup 1 i tank, 3 i tråget och en som blir över. Finns lite att välja på: 1. I toppen (men det är lättast att ta in den på fel sida i toppen, oljan rinner ner på andra sidan. 2. Oljeretur från turbosarna 3. Förgrena den med en annan koppling och låta dem gemensamt suga från ex tanken, är det någon fara eller fördel med detta? 4. Annat smartare förslag från någon på rejsa... Det gäller en 6 cylindrig BMW motor som finns i min projekttråd. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Du har fyra sugsteg och ett trycksteg.
Trycksteget skall suga från tanken och trycka in i motorn. Ingångarna från sugstegen kan du sätta tre i tråget och det fjärde kan du ventilera toppen med eller på turbona är väl inte så dumt. Utgången är ihopkopplad i sugstegen så den ska returnera till tanken. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Tack. Vad den stora vinsten med att ventilera toppen? Den får ju gå tom dvs utan olja men det borde väl inte göra så mycket? så här ser den ut, går det avgöra vilka anslutningen som är trycksteget? på baksidan sitter där två anslutningar en stor och en liten. Letar även efter en tabell för översättning av AN till JIC. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Tanken med att ventilera toppen är att man pluggar de vanliga oljereturerna varvid torrsumpspumpen hanterar returflödet av olja från toppen. Detta minimerar stänk i vevhuset samtidigt som man inte får olja stående i toppen vid ex. kurvtagning (kan vara ett problem speciellt om motorn står i vinkel). Man vill också ha ett lågt tryck i toppen vilket minimerar eller eliminerar behovet av ventilskaftstätningar och därmed kan det vara möjligt att vinna lite friktionsmässigt. Trycksteget brukar sitta i ena ändan, antingen närmast eller längst ifrån remhjulet, det brukar i regel också stå på pumpen vilket steg som är vilket. I varje fall så har tryckpumpen ett eget inlopp och utlopp, och någon form av tryckregleringsventil. Har pumpen sugsteg med ex. roots konstruktion, så kan man också ofta se skillnad genom att tryckpumpen brukar vara av kugghjulstyp. AutOVerdi har numer en CAD-bild av en torrsumpspump på sin hemsida där man då man håller muspekaren över bilden får se innehåller i den. De flesta torrsumpspumpar har en liknande konstruktion, men ibland kör man med ex. kugghjulspumpar i alla stegen istället, vilket är billigare. http://www.autoverdi.com/ |
||||
Tack! Har löst de mesta problemen med installationen.
Finns det någon vits med att låta det extra steget suga i toppen även om man inte pluggar returflödet? Dvs låta den fungera som vakumpump? Varför väljer man "alltid" stålomspunnen slang, är det ett krav, trycket är ju i det närmsta löjligt i hydraulikkretsar? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Gör man det alltid? (jag har aeroquip push-on - funkar utmärkt) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Stålomspunnet ökar inte tryckklassen, men det är ganska okej ur slitagesynpunkt, men åas har man ändå stål innanför det kosmetiska höljet i en hydraulslang. Inte för att man vill skava igenom det stålet men ändå. En enkel ½"enståls-hydraulslang klarar ett arbetstryck på 190bar. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
satte ju alltid inom citationstecken
Blir inte så många meter slang, tänkte dra rör under bilen eller i kardantunneln. Slang ska dock vara lite tåligare mot slag etc. Det finns fina alukopplingar + slang på summit, de är vettiga i pris men det är ju alltid smidigare att köpa rakt över disk. Då får man ju stålkopplingar till bra priser. Pressade kopplingar känns säkert istället för att skruva ihop dem själv. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Amabs enstålslang i 1/2" = 0,36kg/meter
Vilken dimention använder man? http://www.amabhydraul.se/katalog/fi Sidan 8 Fast även enstålslang är egentligen rejäl overkill med tanke på trycket. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
||||
är summit det bästa stället att handla kopplingar på? Finns ju i sverige men priserna är lite avskräckande vad jag sett.
Hur mycket väger en koppling? Det lär väl åtgå ett 20-tal. Räcker 250gram? I sådanfall blir det ju 5kg. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
jag har "tillräcklig" oljekylning ca 30cm hög oljekylare.
Sett temperaturbegränsningarna innan, borde ju inte vara så farligt som det låter eftersom man anger en max temperatur för kontinuerlig drift, dvs dygnet runt i flera år. Man borde kunna lägga på lite marginal mao. Lutar åt slang från USA. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Summit är nog det billigaste/smidigaste att handla på. Kopplingarna är läskigt lätta, slangarna är däremot värre. :roll: Jag skulle uppskatta, dvs ryckt ur minnet eftersom det typ var två år sedan jag kände på en, att mina AN16kopplingar kan tänkas väga kring 100 gram eller så. AN6, 8 osv väger i princip ingenting... typ... |
||||
Har du öppet returflöde så kan du ju likaväl suga från vevhuset. De flesta tävlingsmotorer byggda med lite större budget brukar använda aramidfibreromspunna slangar numer snarare än stålomspunnet. Låg vikt prioriteras framför låg kostnad och driftsäkerhet vilka vanligen prioriteras i hydraulikkretsar. |
||||
problemet är att jag har ett sugsteg för mycket egentligen, det femte. Känns lite overkill att suga från en fjärde punkt i tråget. Det gör väl inget om den sitter på ett ställe där den inte får i sig så mycket olja men det är ju alltid trevligt om det gör lite nytta också.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
iofs tänkte jag på hydraulik ståldetaljerna men de borde väl väga ungefär det tredubbla då? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Skruva banåkabil Torrsump | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (9415 totalt) |