Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Frontkrockad Porsche något att ha?
1, 2   >>
4730 besök totalt
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Frontkrockad Porsche något att ha?

Ska ner imorgon och titta på denna 964 hos Fogelström i Jönköping:
http://www.blocket.se/vi/14418363.htm?ca=11_s

Han har köpt bilen frontkrockad från Berlin och fixat till bilen under senaste 2-åren

All lagning är gjord av Fogelström Motorsport och Ferdinand.se

Lite info om vad han gjort:

- Tömt bilen och satt den i riktbänk för att kolla den va OK (Bara fronten som hade skadats enl Pierre)
- Ny front, huv, skärmar
- Lackat om hela bilen utan rutor
- Nya Bromsar
- Storservat motor
- Andra hårdare fjädrar
- Bromskylrör i fronten
- Lackade fälgar å speglar i 997-RS orange
- Pirelli Corsa R-däck ca 400mil
- Hjulinställning gjord
- Cup rör

Jag har pratat med han om att få bilen med Svetsad 964RS helbur, 2st OMP/Sparco stolar, 6p bälten och en Snap-off Mockaratt (Airbagen i org hade löst ut och ny är inte inkopplad) och få bilen reggad å klar i detta utförande.

Det jag vill ha era kommentarer, tips, råd om är:

- Vad ska man kolla på en bil som varit krockad (förutom skarvar och det visuella intrycket)
- Jag ska ha bilen för bana/slalom/lek så den kommer aldirg med vara "original" så jag tycker inte krock-historian spelar in så mycket eller?
- Spontana kommentarer?

*update* Har sett bilen och det är massa småsaker som justering av de flesta karossdelar och fönsterlister men frågan kvarstår om det ligger rätt i pris m.m.
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Hur mycket små grejer är det?
Får Du med det Du skriver i priset?

mvh Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re: Frontkrockad Porsche något att ha?

tisu001 skrev:
Ska ner imorgon och titta på denna 964 hos Fogelström i Jönköping:
...
All lagning är gjord av Fogelström Motorsport och Ferdinand.se

Som du antagligen känner till så ligger dessa företag i Habo, 2 mil norr om jkpg och väl inne i Västergötland.


I övrigt ser väl det där ut som ett kalasknippe för bankörning. Att den är krockad har ju liten betydelse för en eventuell 2:a handsmarknad. De som kör bana med bilar besiktar bilen med ögonen och "rumpan" (dvs kör den). Känns det ok gör det väl inget om den styrts av en klant en gång i tiden. Så skulle jag resonera iaf.
Prismässigt kan jag tyvärr inte vara till hjälp. Hur är det med motorn? Vad är det för motor? original?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Re:

Mest estetisk justering av kjolar/fönsterlister/glipor mellan huv/skärmar/dörr.

Ett marginellt tillägg för svetsad bur, stolarna, ratten och finliret med alla justeringar, lister m.m. som saknades vid besöket men ett kontrakt är under bearbetning så båda vet vad som gäller..

Särås skrev:
Hur mycket små grejer är det?
Får Du med det Du skriver i priset?

mvh Jimmy
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Re: Frontkrockad Porsche något att ha?

BTG skrev:

Prismässigt kan jag tyvärr inte vara till hjälp. Hur är det med motorn? Vad är det för motor? original?


3,6 liters boxer 6:a på ca 250hk. Genomgången men orignal förutom CUP avgas.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Vad väger bilen?

I övrigt gör jag bedömningen att Hr. Fogelström är seriös och duktig.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Re:

tisu001 skrev:
Mest estetisk justering av kjolar/fönsterlister/glipor mellan huv/skärmar/dörr.

Ett marginellt tillägg för svetsad bur, stolarna, ratten och finliret med alla justeringar, lister m.m. som saknades vid besöket men ett kontrakt är under bearbetning så båda vet vad som gäller..

Särås skrev:
Hur mycket små grejer är det?
Får Du med det Du skriver i priset?

mvh Jimmy


Jag tycker det låter helt ok pris för en bil med det utseéndet och utrustningen. Mycket snygg bil!!

Jag hade absolut bett honom att justera gliporna mellan skärmar/huv/dörrar osv. får han inte det att bli bra kan det absolut tyda på att dom inte fått den rak i karossen.


Lycka till

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5269



Re: Frontkrockad Porsche något att ha?

BTG skrev:
tisu001 skrev:
Ska ner imorgon och titta på denna 964 hos Fogelström i Jönköping:
...
All lagning är gjord av Fogelström Motorsport och Ferdinand.se

Som du antagligen känner till så ligger dessa företag i Habo, 2 mil norr om jkpg och väl inne i Västergötland.


I övrigt ser väl det där ut som ett kalasknippe för bankörning. Att den är krockad har ju liten betydelse för en eventuell 2:a handsmarknad. De som kör bana med bilar besiktar bilen med ögonen och "rumpan" (dvs kör den). Känns det ok gör det väl inget om den styrts av en klant en gång i tiden. Så skulle jag resonera iaf.
Prismässigt kan jag tyvärr inte vara till hjälp. Hur är det med motorn? Vad är det för motor? original?


Att den varit krockad kan väl inte ha någon som helst betydelse för en banbil som någon gång i sitt liv (eller flera) lär smacka ner i grusfållor, smeka armcoräcken eller gnugga fångare...

_________________
Roland Johansson
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Vet inte hur pass skadad bilen har varit, men här kommer lite input som kan vara intressant för dig eller andra som tittar på en smälld Porsche.

En kompis (eller snarare hans fru) smällde en 964:a turbo på ett banmöte.
Det gick ganska fort när det small men bilen såg "rätt okej" ut efteråt.

När försäkringsbolaget ville reparera bilen gjorde han lite efterforskningar.
Bland annat fick han kontakt med en chefsmekaniker på Porsches fabrik.

Slutsatsen av efterforskningarna (och anledningen till att han fick bilen inlöst) var att en "high strenght steel" balk var skadad, något som Porsches chefsmekaniker menade att Porsche inte godkänner att man lagar. Den enda lösningen för en "godkänd" (notera, inte en rekommendation) reparation var att byta karossen, vilket inte gick i det här fallet för att det inte fanns några 964 turbo karossen kvar som reservdel.

Dom här balkarna finns beskrivna i verkstadsmanualen, om någon av dom är skadade så finns det enligt mig en anledning att ifrågasätta priset. En kunnig person kan enkelt se om dom reparerats.
I verkstadsmanulen finns också mätpunkter uppsatta, vilket gör det enkelt att kontrollera om bilen är "sne".

Men som sagt, det kanske inte var varit något kraftig smäll.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Tack för allt bra inlägg

Bilen ska ha passat jiggen i riktbänken utan något riktning samt att bilen har korsmätts i de små hålen som är till för detta och varit helt inom toleranserna så själva rakheten i karossen är jag inte så orolig över.

Är nog lite väl "pedant" för att köpa ren banbil, vill ju liksom den ska se fräsch, hel och rak ut även på uppfarten trots att den ska vara mer köra-bil än en investering.

Vad säger ni om denna betalningslösning om det blir ett ägarbyte?

- Kontrakt över allt som ska ingå i köpet och saker som ska åtgärdas före lev skrivs på och bilen delbetalas. Ägarbyte skrivs på och bilen står nu på mig.

- Bilen står sedan kvar för att fixas till hos Fmotorsport i "Jönköping" och levereras till mig på överenskommet datum då även slutbetalning på runt 25% sker.

Har aldrig köpt bil på detta säg utan betalat och tagit med mig bilen förut. Finns det något jag som köpare ska tänka på i detta läge?
Citera
EVO VI
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 43



Jag ser inga som helst problem med en bil som varit krockad. Frågan man ska ställa sig är hur det är lagat, av vem och med vilka delar?
Riktbänk, kryssmätt osv.
Dom som försöker hitta en banbil som inte är skadad på något sätt någon gång lär få leta länge och också betala därefter.

_________________
964 RS
Christian Sjögren
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

Staffan Bergholm skrev:
Vet inte hur pass skadad bilen har varit, men här kommer lite input som kan vara intressant för dig eller andra som tittar på en smälld Porsche.

En kompis (eller snarare hans fru) smällde en 964:a turbo på ett banmöte.
Det gick ganska fort när det small men bilen såg "rätt okej" ut efteråt.

När försäkringsbolaget ville reparera bilen gjorde han lite efterforskningar.
Bland annat fick han kontakt med en chefsmekaniker på Porsches fabrik.

Slutsatsen av efterforskningarna (och anledningen till att han fick bilen inlöst) var att en "high strenght steel" balk var skadad, något som Porsches chefsmekaniker menade att Porsche inte godkänner att man lagar. Den enda lösningen för en "godkänd" (notera, inte en rekommendation) reparation var att byta karossen, vilket inte gick i det här fallet för att det inte fanns några 964 turbo karossen kvar som reservdel.

Dom här balkarna finns beskrivna i verkstadsmanualen, om någon av dom är skadade så finns det enligt mig en anledning att ifrågasätta priset. En kunnig person kan enkelt se om dom reparerats.
I verkstadsmanulen finns också mätpunkter uppsatta, vilket gör det enkelt att kontrollera om bilen är "sne".

Men som sagt, det kanske inte var varit något kraftig smäll.




Jag vet inte riktigt om jag håller med.
Allt går att laga med rätt grejer, finns ju en uppsjö med bilar som är helt ok där man skarvat ihop halva karosser. Om man dessutom sätter sätter i en svetsad bur så bör ju styvheten i bilen ändå bli mycket, mycket bättre än orginal..

Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1059



Re:

Puppan skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Vet inte hur pass skadad bilen har varit, men här kommer lite input som kan vara intressant för dig eller andra som tittar på en smälld Porsche.

En kompis (eller snarare hans fru) smällde en 964:a turbo på ett banmöte.
Det gick ganska fort när det small men bilen såg "rätt okej" ut efteråt.

När försäkringsbolaget ville reparera bilen gjorde han lite efterforskningar.
Bland annat fick han kontakt med en chefsmekaniker på Porsches fabrik.

Slutsatsen av efterforskningarna (och anledningen till att han fick bilen inlöst) var att en "high strenght steel" balk var skadad, något som Porsches chefsmekaniker menade att Porsche inte godkänner att man lagar. Den enda lösningen för en "godkänd" (notera, inte en rekommendation) reparation var att byta karossen, vilket inte gick i det här fallet för att det inte fanns några 964 turbo karossen kvar som reservdel.

Dom här balkarna finns beskrivna i verkstadsmanualen, om någon av dom är skadade så finns det enligt mig en anledning att ifrågasätta priset. En kunnig person kan enkelt se om dom reparerats.
I verkstadsmanulen finns också mätpunkter uppsatta, vilket gör det enkelt att kontrollera om bilen är "sne".

Men som sagt, det kanske inte var varit något kraftig smäll.




Jag vet inte riktigt om jag håller med.
Allt går att laga med rätt grejer, finns ju en uppsjö med bilar som är helt ok där man skarvat ihop halva karosser. Om man dessutom sätter sätter i en svetsad bur så bör ju styvheten i bilen ändå bli mycket, mycket bättre än orginal..

Pete


Att allt går att laga upp är ju du och din bil bra exempel på... thumbs up
Har sett din tråd på zatzy och tycker det är synd att inte dela med sig av detta vansinne till rejsafolket!
Eller har jag missat den här??

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Pierre är en mkt porschekompetent & ärlig kille, så ett sånt kontrakt ska absolut inte vara några konstigheter.


_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Det är inte alls säkert att allt går att laga på ett vettigt sätt. Höghållfasta stål kan ha väldigt dålig svetsbarhet och riskera sprickbildning vid svetsning. Men detta verkar ju inte vara svetsat så det borde ju inte bara några problem.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Puppan_reserv
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 17



Re:

Markus97 skrev:
Puppan skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Vet inte hur pass skadad bilen har varit, men här kommer lite input som kan vara intressant för dig eller andra som tittar på en smälld Porsche.

En kompis (eller snarare hans fru) smällde en 964:a turbo på ett banmöte.
Det gick ganska fort när det small men bilen såg "rätt okej" ut efteråt.

När försäkringsbolaget ville reparera bilen gjorde han lite efterforskningar.
Bland annat fick han kontakt med en chefsmekaniker på Porsches fabrik.

Slutsatsen av efterforskningarna (och anledningen till att han fick bilen inlöst) var att en "high strenght steel" balk var skadad, något som Porsches chefsmekaniker menade att Porsche inte godkänner att man lagar. Den enda lösningen för en "godkänd" (notera, inte en rekommendation) reparation var att byta karossen, vilket inte gick i det här fallet för att det inte fanns några 964 turbo karossen kvar som reservdel.

Dom här balkarna finns beskrivna i verkstadsmanualen, om någon av dom är skadade så finns det enligt mig en anledning att ifrågasätta priset. En kunnig person kan enkelt se om dom reparerats.
I verkstadsmanulen finns också mätpunkter uppsatta, vilket gör det enkelt att kontrollera om bilen är "sne".

Men som sagt, det kanske inte var varit något kraftig smäll.




Jag vet inte riktigt om jag håller med.
Allt går att laga med rätt grejer, finns ju en uppsjö med bilar som är helt ok där man skarvat ihop halva karosser. Om man dessutom sätter sätter i en svetsad bur så bör ju styvheten i bilen ändå bli mycket, mycket bättre än orginal..

Pete


Att allt går att laga upp är ju du och din bil bra exempel på... thumbs up
Har sett din tråd på zatzy och tycker det är synd att inte dela med sig av detta vansinne till rejsafolket!
Eller har jag missat den här??


Jag har tänkt att lägga upp en tråd här också. Jag har bara inte fått arschlet ur vagnen så att säga! Men det kommer :-)

_________________
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan_reserv
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 17



Re:

Cédric skrev:
Det är inte alls säkert att allt går att laga på ett vettigt sätt. Höghållfasta stål kan ha väldigt dålig svetsbarhet och riskera sprickbildning vid svetsning. Men detta verkar ju inte vara svetsat så det borde ju inte bara några problem.


Nej det är klart men då får man ju byta delar tills man kommer till ett ställe som går att svetsa.
Kollar man pet-skivan så finns ju allt att köpa!

/Pete

_________________
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Re: Frontkrockad Porsche något att ha?

tisu001 skrev:



Jag har pratat med han om att få bilen med Svetsad 964RS helbur.


964 RS har inte svetsad bur.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Re: Frontkrockad Porsche något att ha?

RS Patrik skrev:
tisu001 skrev:



Jag har pratat med han om att få bilen med Svetsad 964RS helbur.


964 RS har inte svetsad bur.


ok, men den vi har pratat om finns iaf här -> http://www.albertweb.de/Porsche/Racing/Rollcages.htm

Stål Art.Nr = Alb516019
Eller
Stål Art.Nr = Alb516008

Min tyska är kass men fått översättningen till att denna bur ska svetsas??
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

tisu001 skrev:
- Bilen står sedan kvar för att fixas till hos Fmotorsport i "Jönköping" och levereras till mig på överenskommet datum då även slutbetalning på runt 25% sker.

Har aldrig köpt bil på detta säg utan betalat och tagit med mig bilen förut. Finns det något jag som köpare ska tänka på i detta läge?


En sak att tänka på är att bilen inte är din enligt lagen förrän den har lämnat området som disponeras av säljaren. Vet inte hur detta spelar någon roll egentligen i praktien men kan ju vara bra att veta att så länge bilen står kvar hos honom spelar det ingen roll om du har betalat 0 eller 100% av köpesumman, bilen är inte din förrän den flyttats därifrån.

Sen antar jag att du kan komma tillbaka till platsen med din nya bil rätt snart och bilen fortsätter ju att vara din då iof...

Jag hade iaf kollat upp vad som gäller med försäkringar osv om något skulle hända med bilen innan den är flyttad från platsen.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Re:

Puppan_reserv skrev:

Jag har tänkt att lägga upp en tråd här också. Jag har bara inte fått arschlet ur vagnen så att säga! Men det kommer :-)


Var inne på Z o kollade på ditt bygge. Jag fick haksläpp!!! Upp med en tråd, det är kärran värd thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
Frontkrockad Porsche något att ha?
1, 2   >>
4730 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande