Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4730 besök totalt |
Frontkrockad Porsche något att ha?
Ska ner imorgon och titta på denna 964 hos Fogelström i Jönköping: http://www.blocket.se/vi/14418363.ht Han har köpt bilen frontkrockad från Berlin och fixat till bilen under senaste 2-åren All lagning är gjord av Fogelström Motorsport och Ferdinand.se Lite info om vad han gjort: - Tömt bilen och satt den i riktbänk för att kolla den va OK (Bara fronten som hade skadats enl Pierre) - Ny front, huv, skärmar - Lackat om hela bilen utan rutor - Nya Bromsar - Storservat motor - Andra hårdare fjädrar - Bromskylrör i fronten - Lackade fälgar å speglar i 997-RS orange - Pirelli Corsa R-däck ca 400mil - Hjulinställning gjord - Cup rör Jag har pratat med han om att få bilen med Svetsad 964RS helbur, 2st OMP/Sparco stolar, 6p bälten och en Snap-off Mockaratt (Airbagen i org hade löst ut och ny är inte inkopplad) och få bilen reggad å klar i detta utförande. Det jag vill ha era kommentarer, tips, råd om är: - Vad ska man kolla på en bil som varit krockad (förutom skarvar och det visuella intrycket) - Jag ska ha bilen för bana/slalom/lek så den kommer aldirg med vara "original" så jag tycker inte krock-historian spelar in så mycket eller? - Spontana kommentarer? *update* Har sett bilen och det är massa småsaker som justering av de flesta karossdelar och fönsterlister men frågan kvarstår om det ligger rätt i pris m.m. |
||||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Re: Frontkrockad Porsche något att ha?
Som du antagligen känner till så ligger dessa företag i Habo, 2 mil norr om jkpg och väl inne i Västergötland. ![]() I övrigt ser väl det där ut som ett kalasknippe för bankörning. Att den är krockad har ju liten betydelse för en eventuell 2:a handsmarknad. De som kör bana med bilar besiktar bilen med ögonen och "rumpan" (dvs kör den). Känns det ok gör det väl inget om den styrts av en klant en gång i tiden. Så skulle jag resonera iaf. Prismässigt kan jag tyvärr inte vara till hjälp. Hur är det med motorn? Vad är det för motor? original? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Mest estetisk justering av kjolar/fönsterlister/glipor mellan huv/skärmar/dörr. Ett marginellt tillägg för svetsad bur, stolarna, ratten och finliret med alla justeringar, lister m.m. som saknades vid besöket men ett kontrakt är under bearbetning så båda vet vad som gäller..
|
||||||
Re: Frontkrockad Porsche något att ha?
3,6 liters boxer 6:a på ca 250hk. Genomgången men orignal förutom CUP avgas. |
||||||
Re:
Jag tycker det låter helt ok pris för en bil med det utseéndet och utrustningen. Mycket snygg bil!! Jag hade absolut bett honom att justera gliporna mellan skärmar/huv/dörrar osv. får han inte det att bli bra kan det absolut tyda på att dom inte fått den rak i karossen. Lycka till _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé ![]() |
||||||
Re: Frontkrockad Porsche något att ha?
Att den varit krockad kan väl inte ha någon som helst betydelse för en banbil som någon gång i sitt liv (eller flera) lär smacka ner i grusfållor, smeka armcoräcken eller gnugga fångare... _________________ Roland Johansson |
||||||
Vet inte hur pass skadad bilen har varit, men här kommer lite input som kan vara intressant för dig eller andra som tittar på en smälld Porsche.
En kompis (eller snarare hans fru) smällde en 964:a turbo på ett banmöte. Det gick ganska fort när det small men bilen såg "rätt okej" ut efteråt. När försäkringsbolaget ville reparera bilen gjorde han lite efterforskningar. Bland annat fick han kontakt med en chefsmekaniker på Porsches fabrik. Slutsatsen av efterforskningarna (och anledningen till att han fick bilen inlöst) var att en "high strenght steel" balk var skadad, något som Porsches chefsmekaniker menade att Porsche inte godkänner att man lagar. Den enda lösningen för en "godkänd" (notera, inte en rekommendation) reparation var att byta karossen, vilket inte gick i det här fallet för att det inte fanns några 964 turbo karossen kvar som reservdel. Dom här balkarna finns beskrivna i verkstadsmanualen, om någon av dom är skadade så finns det enligt mig en anledning att ifrågasätta priset. En kunnig person kan enkelt se om dom reparerats. I verkstadsmanulen finns också mätpunkter uppsatta, vilket gör det enkelt att kontrollera om bilen är "sne". Men som sagt, det kanske inte var varit något kraftig smäll. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Tack för allt bra inlägg
Bilen ska ha passat jiggen i riktbänken utan något riktning samt att bilen har korsmätts i de små hålen som är till för detta och varit helt inom toleranserna så själva rakheten i karossen är jag inte så orolig över. Är nog lite väl "pedant" för att köpa ren banbil, vill ju liksom den ska se fräsch, hel och rak ut även på uppfarten trots att den ska vara mer köra-bil än en investering. Vad säger ni om denna betalningslösning om det blir ett ägarbyte? - Kontrakt över allt som ska ingå i köpet och saker som ska åtgärdas före lev skrivs på och bilen delbetalas. Ägarbyte skrivs på och bilen står nu på mig. - Bilen står sedan kvar för att fixas till hos Fmotorsport i "Jönköping" och levereras till mig på överenskommet datum då även slutbetalning på runt 25% sker. Har aldrig köpt bil på detta säg utan betalat och tagit med mig bilen förut. Finns det något jag som köpare ska tänka på i detta läge? |
||||||
Jag ser inga som helst problem med en bil som varit krockad. Frågan man ska ställa sig är hur det är lagat, av vem och med vilka delar?
Riktbänk, kryssmätt osv. Dom som försöker hitta en banbil som inte är skadad på något sätt någon gång lär få leta länge och också betala därefter. _________________ 964 RS Christian Sjögren |
||||||
Re:
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Allt går att laga med rätt grejer, finns ju en uppsjö med bilar som är helt ok där man skarvat ihop halva karosser. Om man dessutom sätter sätter i en svetsad bur så bör ju styvheten i bilen ändå bli mycket, mycket bättre än orginal.. Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Att allt går att laga upp är ju du och din bil bra exempel på... ![]() ![]() Har sett din tråd på zatzy och tycker det är synd att inte dela med sig av detta vansinne till rejsafolket! ![]() Eller har jag missat den här?? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Pierre är en mkt porschekompetent & ärlig kille, så ett sånt kontrakt ska absolut inte vara några konstigheter.
![]() _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||||
Det är inte alls säkert att allt går att laga på ett vettigt sätt. Höghållfasta stål kan ha väldigt dålig svetsbarhet och riskera sprickbildning vid svetsning. Men detta verkar ju inte vara svetsat så det borde ju inte bara några problem.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Jag har tänkt att lägga upp en tråd här också. Jag har bara inte fått arschlet ur vagnen så att säga! Men det kommer :-) _________________ Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
Re:
Nej det är klart men då får man ju byta delar tills man kommer till ett ställe som går att svetsa. Kollar man pet-skivan så finns ju allt att köpa! /Pete _________________ Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
Re: Frontkrockad Porsche något att ha?
ok, men den vi har pratat om finns iaf här -> http://www.albertweb.de/Porsche/Raci Stål Art.Nr = Alb516019 Eller Stål Art.Nr = Alb516008 Min tyska är kass men fått översättningen till att denna bur ska svetsas?? |
||||||
Re:
En sak att tänka på är att bilen inte är din enligt lagen förrän den har lämnat området som disponeras av säljaren. Vet inte hur detta spelar någon roll egentligen i praktien men kan ju vara bra att veta att så länge bilen står kvar hos honom spelar det ingen roll om du har betalat 0 eller 100% av köpesumman, bilen är inte din förrän den flyttats därifrån. Sen antar jag att du kan komma tillbaka till platsen med din nya bil rätt snart och bilen fortsätter ju att vara din då iof... ![]() Jag hade iaf kollat upp vad som gäller med försäkringar osv om något skulle hända med bilen innan den är flyttad från platsen. |
||||||
Re:
Var inne på Z o kollade på ditt bygge. Jag fick haksläpp!!! Upp med en tråd, det är kärran värd ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4730 besök totalt |